sobota, 9 grudnia 2023

Niderlandzkie kutry trałowe typu M15 1936-1937 (14 jednostek)

Niderlandzkie kutry trałowe typu M15 1936-1937 (14 jednostek)

Prezentowane kutry trałowe zbudowane zostały na tych samych kadłubach, co kutry patrolowe typu P10 (post z dnia 28.07.2023). Różnią się od nich napędem i zestawem broni podwodnej. Przeznaczone są do wykonywania prac trałowych na akwenach przybrzeżnych, redach portowych, w wąskich cieśninach itp. Dodatkowo, każdy z nich może tam postawić do 8 min lżejszego typu.
Osiem kutrów tego typu buduje stocznia Droogdok Maatschappij Soerabaja w Surabai, będą one stacjonować w Indiach Wschodnich. Sześć pozostałych powstaje w stoczni Curaçao Droogdok Maatschappij w Willemstad, stacjonować będą w Indiach Zachodnich.
Opis techniczny.
Kadłub
Identyczny do kadłubów patrolowców typu P10.
Napęd
Dwa wały śrubowe, dwa silniki diesla DAF po 210 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
- 1xIx25/64 Bofors/Westoever P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 1xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;;
- 8 min lekkiego typu (408 kg),
- zestaw sprzętu trałowego.
Inne
Na okręcie zamontowano dwie radiostacje bliskiego zasięgu.


M15, Netherlands minesweeping craft laid down 1936, launched 1936, completed 1936 (engine 1336)

Displacement:
            59 t light; 61 t standard; 65 t normal; 67 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (109,62 ft / 106,63 ft) x 16,40 ft x (4,10 / 4,18 ft)
            (33,41 m / 32,50 m) x 5,00 m  x (1,25 / 1,28 m)

Armament:
      1 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal gun - 0,53lbs / 0,24kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1931 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      1 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 5 000 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
      Mines
      2 - 899,49 lbs / 408,00 kg mines + 8 reloads - 4,016 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 420 shp / 313 Kw = 14,21 kts
            Range 900nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 3 tons, at max displacement = 6 tons 

Complement:
            10 - 14

Cost:
            £0,020 million / $0,081 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 5 tons, 8,2%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
               - Weapons: 5 tons, 7,8%
            Machinery: 12 tons, 18,3%
            Hull, fittings & equipment: 36 tons, 55,8%
            Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 8,5%
            Miscellaneous weights: 6 tons, 9,3%
               - Hull above water: 4 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              181 lbs / 82 Kg = 380,0 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,315 / 0,321
            Length to Beam Ratio: 6,50 : 1
            'Natural speed' for length: 12,68 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,30 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Forward deck:       28,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Aft deck:                28,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      6,69 ft / 2,04 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 70,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 133,8%
            Waterplane Area: 1 071 Square feet or 99 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 211%
            Structure weight / hull surface area: 20 lbs/sq ft or 96 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 6,30
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

M15 - M22 (1936)
M23 - M28 (1937)

4 komentarze:

  1. Lżejszy i cięższy zestaw uzbrojenia artyleryjskiego to celowy zabieg, czy też pomyłka?
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywista pomyłka, zaraz poprawię.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak, jak sądziłem - wybrałeś "cięższy" wariant uzbrojenia. Dla mnie wystarczyłby układ działko 25 mm+ ckm 7,92 mm. Pierwsze będzie efektywnym środkiem obrony przeciwlotniczej i pozwoli na odpędzenie np. atakującego ścigacza torpedowego , a drugi komponent umożliwi rozstrzeliwanie wytrałowanych min. Zamiast min (własnych) zastosowałbym lekkie bomby głębinowe, przekształcając okręt dodatkowo w mały ścigacz okrętów podwodnych. Tak, jak niemieckie R-booty, które uważam nb. za bardzo udane koncepcyjnie.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do rozstrzeliwania wytrałowanych min, nkm 13,2 mm jest co najmniej nie gorszy od km-u 7,9 mm, a w obronie plot na pewno skuteczniejszy.
      W razie potrzeby, w miejsce torów minowych, można zamontować dwie zrzutnie dla 8 lekkich bg 102 kg z ładunkiem EC 60 kg (podstawowe ważą 180 kg z ładunkiem EC 115 kg).
      Przy okazji, w niderlandzkiej MW stosowane są dwa typy min kontaktowych; podstawowa 1050 kg z ładunkiem EC 300 kg i lekka 408 kg z ładunkiem EC 110 kg.
      Tak w tym przypadku, jak i nawiązując do Twojej uwagi na temat poprzedniego postu, nadal uważam, że jeżeli coś ma się jednakowo nadawać do wszystkiego, to w rzeczywistości nie nadaje się do niczego. Kluczowe jest tu słowo "jednakowo" Każdy projekt winien mieć wyraźnie zaznaczone wiodące przeznaczenie, funkcje oboczne są dopuszczalne, a nawet pożądane, jeśli nie kolidują z tą główną. Na etapie koncepcji można rozważać różne zastosowania okrętu, ale projekt winien skupić się na tej najważniejszej.

      JKS

      Usuń