Niderlandzkie kutry trałowe typu M15 1936-1937 (14 jednostek)
Prezentowane kutry trałowe zbudowane
zostały na tych samych kadłubach, co kutry patrolowe typu P10 (post z dnia 28.07.2023). Różnią się od nich napędem i zestawem
broni podwodnej. Przeznaczone są do wykonywania prac trałowych na akwenach
przybrzeżnych, redach portowych, w wąskich cieśninach itp. Dodatkowo, każdy z
nich może tam postawić do 8 min lżejszego typu.
Osiem kutrów tego typu buduje stocznia Droogdok Maatschappij Soerabaja w Surabai, będą one stacjonować w
Indiach Wschodnich. Sześć pozostałych powstaje w stoczni Curaçao Droogdok
Maatschappij w Willemstad, stacjonować będą w Indiach Zachodnich.
Opis techniczny.
Kadłub
Identyczny
do kadłubów patrolowców typu P10.
Napęd
Dwa wały
śrubowe, dwa silniki diesla DAF po 210 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
- 1xIx25/64 Bofors/Westoever P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 1xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;;
- 8 min
lekkiego typu (408 kg),
-
zestaw sprzętu trałowego.
Inne
Na okręcie zamontowano dwie radiostacje bliskiego zasięgu.
M15, Netherlands minesweeping craft laid down 1936, launched 1936,
completed 1936 (engine 1336)
Displacement:
59 t light; 61 t
standard; 65 t normal; 67 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(109,62 ft / 106,63 ft)
x 16,40 ft x (4,10 / 4,18 ft)
(33,41 m / 32,50 m) x
5,00 m x (1,25 / 1,28 m)
Armament:
1 - 0,98" / 25,0 mm
64,0 cal gun - 0,53lbs / 0,24kg shells, 2 500 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1931 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
1 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 5 000 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
Weight of broadside 1 lbs /
0 kg
Mines
2 - 899,49 lbs / 408,00 kg
mines + 8 reloads - 4,016 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
420 shp / 313 Kw = 14,21 kts
Range 900nm at 10,00
kts
Bunker normal = 3 tons,
at max displacement = 6 tons
Complement:
10 - 14
Cost:
£0,020 million / $0,081
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 5 tons, 8,2%
- Guns: 0 tons, 0,4%
- Weapons: 5 tons, 7,8%
Machinery: 12 tons,
18,3%
Hull, fittings &
equipment: 36 tons, 55,8%
Fuel, ammunition &
stores: 5 tons, 8,5%
Miscellaneous weights:
6 tons, 9,3%
- Hull above water: 4 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
181 lbs / 82 Kg = 380,0 x 1,0 " / 25 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,33
Metacentric height 0,5 ft
/ 0,2 m
Roll period: 9,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,315 / 0,321
Length to Beam Ratio:
6,50 : 1
'Natural speed' for
length: 12,68 kts
Power going to wave
formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,30 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 7,87 ft /
2,40 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Forward deck: 28,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Aft deck: 28,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Quarter deck: 20,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Average freeboard: 6,69 ft / 2,04 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 70,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 133,8%
Waterplane Area:
1 071 Square feet or 99 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 211%
Structure weight / hull
surface area: 20 lbs/sq ft or 96 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,83
-
Longitudinal: 6,30
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
M15 - M22 (1936)
M23 - M28 (1937)
Lżejszy i cięższy zestaw uzbrojenia artyleryjskiego to celowy zabieg, czy też pomyłka?
OdpowiedzUsuńŁK
Oczywista pomyłka, zaraz poprawię.
OdpowiedzUsuńJKS
Tak, jak sądziłem - wybrałeś "cięższy" wariant uzbrojenia. Dla mnie wystarczyłby układ działko 25 mm+ ckm 7,92 mm. Pierwsze będzie efektywnym środkiem obrony przeciwlotniczej i pozwoli na odpędzenie np. atakującego ścigacza torpedowego , a drugi komponent umożliwi rozstrzeliwanie wytrałowanych min. Zamiast min (własnych) zastosowałbym lekkie bomby głębinowe, przekształcając okręt dodatkowo w mały ścigacz okrętów podwodnych. Tak, jak niemieckie R-booty, które uważam nb. za bardzo udane koncepcyjnie.
OdpowiedzUsuńŁK
Do rozstrzeliwania wytrałowanych min, nkm 13,2 mm jest co najmniej nie gorszy od km-u 7,9 mm, a w obronie plot na pewno skuteczniejszy.
UsuńW razie potrzeby, w miejsce torów minowych, można zamontować dwie zrzutnie dla 8 lekkich bg 102 kg z ładunkiem EC 60 kg (podstawowe ważą 180 kg z ładunkiem EC 115 kg).
Przy okazji, w niderlandzkiej MW stosowane są dwa typy min kontaktowych; podstawowa 1050 kg z ładunkiem EC 300 kg i lekka 408 kg z ładunkiem EC 110 kg.
Tak w tym przypadku, jak i nawiązując do Twojej uwagi na temat poprzedniego postu, nadal uważam, że jeżeli coś ma się jednakowo nadawać do wszystkiego, to w rzeczywistości nie nadaje się do niczego. Kluczowe jest tu słowo "jednakowo" Każdy projekt winien mieć wyraźnie zaznaczone wiodące przeznaczenie, funkcje oboczne są dopuszczalne, a nawet pożądane, jeśli nie kolidują z tą główną. Na etapie koncepcji można rozważać różne zastosowania okrętu, ale projekt winien skupić się na tej najważniejszej.
JKS