czwartek, 11 lipca 2024

Niderlandzki okręt badawczy typu Mercator 1940 (1 jednostka)

Niderlandzki okręt badawczy typu Mercator 1940 (1 jednostka)

Jak sama nazwa wskazuje, okręt jest przeznaczony do badań naukowych w różnych dziedzinach, również w takich, które mogą mieć istotne znaczenie dla niderlandzkiej MW. Jest to wspólne przedsięwzięcie MW i Królewskiego Towarzystwa Naukowego (Koninklijke Wetenschappelijke Vereniging, KWV). Budowę sfinansowała MW, lecz bez wyposażenia naukowego, które dostarczyło KWV. MW również będzie pokrywać koszty konserwacji, remontów oraz ewentualnych przebudów i modernizacji okrętu. Koszty bieżącej eksploatacji dzielone będą po połowie, pomiędzy MW a KWV.
Prócz załogi stałej (personel MW), okręt może zabrać na pokład do 60 naukowców i ich personelu pomocniczego. Są to badacze głównie z dziedzin: geografii, geofizyki, geologii, meteorologii, zoologii, botaniki, oceanologii i etnologii. Do ich dyspozycji przewidziano cztery główne pracownie: fizyko-chemiczną, biologiczną, nauk o Ziemi i kartograficzną. Ponadto, na jednostce znajdują się: ogólny magazyn zbiorów, magazyn-chłodnia i mroźnia dla preparatów biologicznych, ciemnia fotograficzna oraz pracownia taksydermiczna. Znalazło się miejsce także dla niewielkiej auli na 36 osób.
Okręt jest uzbrojony ponieważ jest to jednak okręt Marynarki Wojennej, a ponadto, dopuszcza się jego wykorzystanie w czasie wojny w roli pomocniczego transportowca. Może on wtedy zabrać do 180 osób i do 240 t zaopatrzenia. Po zdjęciu uzbrojenia i przemalowaniu, można także wykorzystać Mercatora jako mały okręt szpitalny, ze zdolnością do przewozu do 80 rannych i chorych.
Jednostkę zbudowała stocznia Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie, będzie ona podlegała nowo utworzonemu w ramach Inspektoratu Wyszkolenia, Dowództwu Okrętów Szkolnych i Badawczych.
Opis techniczny.
Kadłub
O proporcjach typowych dla niewielkich jednostek handlowych.
Podwójne dno rozciąga się na 68% długości kadłuba, a podwójna burta do wysokości 0,75 m powyżej linii wodnej, na 84% długości kadłuba.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever o mocy po 2400 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx105/46 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 1xIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 4xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Opancerzenie
Działo 105 mm posiada maskę o grubości 13 mm.
W raporcie figuruje, usytuowana bezpośrednio przy burcie, gródź ptorp o grubości 20 mm; zasymulowałem w ten sposób wzmocnienie kadłuba, umożliwiające żeglugę w rejonach występowania lodu pływającego.
Inne
Jednostka została wyposażona w pięć radiostacji oraz radionamiernik.

Mercator, Netherlands research ship laid down 1938, launched 1939, completed 1940 (engine 1939)

Displacement:
            1 601 t light; 1 665 t standard; 2 928 t normal; 3 938 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (286,52 ft / 279,53 ft) x 46,59 ft x (13,45 / 17,22 ft)
            (87,33 m / 85,20 m) x 14,20 m  x (4,10 / 5,25 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 46,0 cal gun – 35,27lbs / 16,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      4 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 38 lbs / 17 kg

Armour:
    - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        0,79" / 20 mm 279,53 ft / 85,20 m     5,58 ft / 1,70 m
            Beam between torpedo bulkheads 46,26 ft / 14,07 m
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 4 800 shp / 3 581 Kw = 17,09 kts
            Range 25 000nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 263 tons, at max displacement = 2 273 tons

Complement:
            198 - 258

Cost:
            £0,430 million / $1,719 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 8 tons, 0,3%
               - Guns: 8 tons, 0,3%
            Armour: 47 tons, 1,6%
               - Torpedo bulkhead: 45 tons, 1,6%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 130 tons, 4,4%
            Hull, fittings & equipment: 1 130 tons, 38,6%
            Fuel, ammunition & stores: 1 327 tons, 45,3%
            Miscellaneous weights: 286 tons, 9,8%
               - Hull below water: 180 tons
               - Hull above water: 96 tons
               - On freeboard deck: 10 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              5 036 lbs / 2 284 Kg = 142,6 x 4,1 " / 105 mm shells or 1,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,82
            Metacentric height 4,2 ft / 1,3 m
            Roll period: 9,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,585 / 0,615
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 16,72 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,10 degrees
            Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  19,03 ft / 5,80 m
               - Forward deck:       34,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Aft deck:                18,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Quarter deck:        32,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Average freeboard:                      15,91 ft / 4,85 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 27,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 165,9%
            Waterplane Area: 9 392 Square feet or 873 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 478%
            Structure weight / hull surface area: 81 lbs/sq ft or 397 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,24
                        - Longitudinal: 3,88
                        - Overall: 1,39
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

3 komentarze:

  1. No, fajny okręt, choć tylko pomocniczy. Jest uzasadniony w 100% oceanicznym charakterem Imperium Niderlandów. Przyjemna dla (mojego!) oka sylwetka! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że zupełnie niezasłużenie okręt ten nie doczekał się odzewu w postaci dyskusji. Tylko z powodu pełni sezonu urlopowego?
    ŁK

    OdpowiedzUsuń