Niderlandzki okręt badawczy typu Mercator 1940 (1 jednostka)
Jak sama nazwa wskazuje, okręt jest
przeznaczony do badań naukowych w różnych dziedzinach, również w takich, które
mogą mieć istotne znaczenie dla niderlandzkiej MW. Jest to wspólne
przedsięwzięcie MW i Królewskiego Towarzystwa Naukowego (Koninklijke
Wetenschappelijke Vereniging, KWV). Budowę sfinansowała MW, lecz bez wyposażenia naukowego, które dostarczyło KWV. MW również będzie
pokrywać koszty konserwacji, remontów oraz ewentualnych przebudów i
modernizacji okrętu. Koszty bieżącej eksploatacji dzielone będą po połowie, pomiędzy MW a KWV.
Prócz załogi stałej (personel MW),
okręt może zabrać na pokład do 60 naukowców i ich personelu pomocniczego. Są to
badacze głównie z dziedzin: geografii, geofizyki, geologii, meteorologii, zoologii,
botaniki, oceanologii i etnologii. Do ich dyspozycji przewidziano cztery główne
pracownie: fizyko-chemiczną, biologiczną, nauk o Ziemi i kartograficzną.
Ponadto, na jednostce znajdują się: ogólny magazyn zbiorów, magazyn-chłodnia i mroźnia dla preparatów biologicznych, ciemnia fotograficzna oraz pracownia taksydermiczna. Znalazło się miejsce także
dla niewielkiej auli na 36 osób.
Okręt jest uzbrojony ponieważ jest to
jednak okręt Marynarki Wojennej, a ponadto, dopuszcza się jego wykorzystanie w czasie
wojny w roli pomocniczego transportowca. Może on wtedy zabrać do 180 osób i do
240 t zaopatrzenia. Po zdjęciu uzbrojenia i przemalowaniu, można także wykorzystać Mercatora jako mały okręt szpitalny, ze zdolnością do przewozu do
80 rannych i chorych.
Jednostkę zbudowała stocznia Rotterdamsche
Droogdok Maatschappij w Rotterdamie, będzie ona podlegała nowo utworzonemu w ramach Inspektoratu Wyszkolenia, Dowództwu Okrętów Szkolnych i Badawczych.
Opis techniczny.
Kadłub
O proporcjach typowych dla niewielkich
jednostek handlowych.
Podwójne dno rozciąga się na 68%
długości kadłuba, a podwójna burta do wysokości 0,75 m powyżej linii wodnej, na
84% długości kadłuba.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever o mocy po
2400 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx105/46
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 1xIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 4xIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m.
Stałych urządzeń kierowania ogniem
brak.
Opancerzenie
Działo 105 mm posiada maskę o grubości
13 mm.
W raporcie figuruje, usytuowana bezpośrednio przy burcie, gródź ptorp o
grubości 20 mm; zasymulowałem w ten
sposób wzmocnienie kadłuba, umożliwiające żeglugę w rejonach występowania lodu
pływającego.
Inne
Jednostka została wyposażona w pięć
radiostacji oraz radionamiernik.
Mercator, Netherlands research ship laid down 1938, launched 1939, completed 1940 (engine 1939)
Displacement:
1 601 t light;
1 665 t standard; 2 928 t normal; 3 938 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(286,52 ft / 279,53 ft)
x 46,59 ft x (13,45 / 17,22 ft)
(87,33 m / 85,20 m) x
14,20 m x (4,10 / 5,25 m)
Armament:
1 - 4,13" / 105 mm 46,0
cal gun – 35,27lbs / 16,00kg shells, 200 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
4 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 38 lbs /
17 kg
Armour:
- Torpedo Bulkhead -
Strengthened structural bulkheads:
0,79"
/ 20 mm 279,53 ft / 85,20 m 5,58 ft / 1,70 m
Beam between torpedo
bulkheads 46,26 ft / 14,07 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
4 800 shp / 3 581 Kw = 17,09 kts
Range 25 000nm at
14,00 kts
Bunker normal = 1 263
tons, at max displacement = 2 273 tons
Complement:
198 - 258
Cost:
£0,430 million / $1,719
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 8 tons, 0,3%
- Guns: 8 tons, 0,3%
Armour: 47 tons, 1,6%
- Torpedo bulkhead: 45 tons, 1,6%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery: 130 tons,
4,4%
Hull, fittings &
equipment: 1 130 tons, 38,6%
Fuel, ammunition &
stores: 1 327 tons, 45,3%
Miscellaneous weights:
286 tons, 9,8%
- Hull below water: 180 tons
- Hull above water: 96 tons
- On freeboard deck: 10 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 036 lbs / 2 284 Kg = 142,6 x 4,1 " /
105 mm shells or 1,4 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,82
Metacentric height 4,2
ft / 1,3 m
Roll period: 9,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has low
quarterdeck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,585 / 0,615
Length to Beam Ratio:
6,00 : 1
'Natural speed' for
length: 16,72 kts
Power going to wave
formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,10 degrees
Stern overhang: 1,97 ft
/ 0,60 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 19,03 ft / 5,80 m
- Forward deck: 34,00%, 19,03 ft / 5,80
m, 18,04 ft / 5,50 m
- Aft deck: 18,00%, 18,04 ft / 5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Quarter deck: 32,00%, 10,17 ft /
3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Average freeboard: 15,91 ft / 4,85 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 27,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 165,9%
Waterplane Area:
9 392 Square feet or 873 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 478%
Structure weight / hull
surface area: 81 lbs/sq ft or 397 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,24
-
Longitudinal: 3,88
- Overall:
1,39
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
No, fajny okręt, choć tylko pomocniczy. Jest uzasadniony w 100% oceanicznym charakterem Imperium Niderlandów. Przyjemna dla (mojego!) oka sylwetka! :)
OdpowiedzUsuńŁK
Dziękuję.
UsuńJKS
Myślę, że zupełnie niezasłużenie okręt ten nie doczekał się odzewu w postaci dyskusji. Tylko z powodu pełni sezonu urlopowego?
OdpowiedzUsuńŁK