niedziela, 5 października 2025

BIULETYN INFORMACYJNY NR 31/2/1934

BIULETYN INFORMACYJNY NR 31/2/1934

Okręty

Oddano do służby:
- dwa kutry torpedowe typu BT-7 (post z dnia 24.09.2025),
- trałowiec typu Martinete (post z dnia 27.09.2025),
- okręt podwodny typu Narval (post z dnia 01.10.2025).
Trwa budowa:
- niszczyciela typu Céfiro,
- okrętu-bazy typu Boyacá,
- dwu okrętów podwodnych typu Narval,
- okrętu warsztatowego typu Arquímedes,
- trałowca typu Martinete,
- czterech kutrów torpedowych typu BT-7.
Aktualnie, w skład floty kolumbijskiej (morskiej) wchodzą:
- 2 małe pancerniki,
- 1 monitor,
- 2 krążowniki ciężkie,
- 4 krążowniki lekkie,
- 8 niszczycieli,
- 6 torpedowców,
- 8 okrętów podwodnych,
- 4 kanonierki,
- 8 kutrów torpedowych,
- 6 patrolowców,
- 11 kutrów patrolowych,
- 7 ścigaczy okrętów podwodnych,
- 2 stawiacze min,
- 7 trałowców,
- 6 kutrów trałowe,
- 1 transportowiec wodnosamolotów,
- 2 transportowce wojska,
- 1 okręt-baza,
- 1 zaopatrzeniowiec,
- 1 zbiornikowiec floty,
- 3 okręty hydrograficzne,
- 1 holownik pełnomorski,
- 1 okręt szkolny.
Komponent rzeczny floty składa się z:
- 1 monitora,
- 2 pływających baterii artyleryjskich,
- 5 kanonierek,
- 15 kutrów,
- 2 stawiaczy min,
- 2 trałowców,
- 4 kutrów desantowych,
- 6 ślizgaczy,
- 1 okrętu dowodzenia,
- 1 transportowca wojska,
- 1 zaopatrzeniowca,
- 2 holowników.

Pozostałe wiadomości

Zakłady lotnicze Plantas de Aviones w Cali nawiązały współpracę z korporacją Grumman Aircraft Engineering. Umożliwi im to montaż i pełne serwisowanie samolotów tej korporacji.

Budżet

Rok budżetowy 1934 zamknął się deficytem w wysokości $26 994, o kwotę tę zostanie pomniejszony budżet na rok następny. 

11 komentarzy:

  1. Okręt warsztatowy, to bardzo ciekawy temat, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że tak uważasz. Nie jest to powszechne rozumienie; dla niektórych, liczą się tylko okręty bojowe od niszczyciela wzwyż; reszta to niegodny uwagi chłam.

      JKS

      Usuń
    2. Rozumiem, że Arquímedes to tylko prototyp i będzie miał rozwinięcie po zebraniu doświadczeń. Sądzę, że 3 jednostki to ilość optymalna dla takiej floty, jak kolumbijska.
      Peperon

      Usuń
    3. Trzy to chyba za dużo, ale o drugim pomyślę.

      JKS

      Usuń
    4. Długie wybrzeża i niezbyt rozwinięta infrastruktura remontowa, to chyba niezły powód do budowy trzech warsztatowców. To ilość gwarantująca stały dostęp do jednego na którymś z rozległych akwenów w razie remontu jednego z nich. O awariach i wypadkach nie wspominam, ale zawsze coś się może przytrafić. A w razie jakiejś wojny jeden można delegować w pobliże rejonu działań.
      Peperon

      Usuń
    5. Ciekawe, jaki zakres czynności remontowych będzie mógł prowadzić "Arquímedes"? Przydałoby się, aby mógł również wykonywać operacje ratowniczo-wydobywcze zatopionych okrętów własnych i wroga.
      ŁK

      Usuń
    6. No w sumie Rosjanie warsztowca używają ponad sto lat do wszystkiego, do czego da się, nawet funkcję ratownika okrętów podwodnych załapał, ot taki bardzo trwały element floty, więc masz rację, karol flibustier

      Usuń
    7. Różnica polega na tym, że ruski staruszek jest katamaranem, więc łatwiej jest nim wyciągać podłodki ;)
      Peperon

      Usuń
    8. Duży okręt warsztatowo-ratowniczy to dobry pomysł. Ale można go uzupełnić kilkoma mniejszymi okrętami. Zróbmy jakiś rodzaj partnerstwa publiczno-prywatnego, dajmy prywatnej stoczni dotację albo coś. Powstać powinna seria jednostek modułowych (to raczej współczesne określenie, ale pomysł wiekowy), dla użytkowników cywilnych, dla floty i na eksport.
      Kadłub o małym zanurzeniu i pełnych kształtach. Taki okręt nie musi być szybki, ale potrzebuje dużo przestrzeni wewnątrz kadłuba. Na dziobie duża ładownia, która może być otwarta jeśli dana jednostka służy jako pogłębiarka albo zakryta, jeśli w innej roli. Na śródokręciu dźwig, który może służyć do miliona różnych prac niekoniecznie pogłębiania. A na rufie wszelkie inne wyposażenie techniczne adekwatne do roli konkretnej jednostki i pomieszczenia załogi. Napęd krajowej produkcji silnikami dieslowskimi.
      Stonk

      Usuń
    9. Prawdę mówiąc, to ograniczone zdolności remontowe powinny mieć bazy pływające różnego rodzaju. Wszak w Wielkiej Kolumbii nie ma za dużo baz i takie okręty powinny móc załatwiać najpilniejsze potrzeby.
      Peperon

      Usuń
    10. Widzę, że kolega Peperon niezbyt uważnie przeczytał post dotyczący okrętów-baz typu "Boyacá" (19.09.2025).

      JKS

      Usuń