środa, 8 października 2025

Budowa kolumbijskiego okrętu warsztatowego typu Arquimedes 1935 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego okrętu warsztatowego typu Arquimedes 1935 (1 jednostka)

Wprawdzie lądowa infrastruktura (w tym i remontowa) kolumbijskiej MW jest dość dobrze rozwinięta, ale nie można wykluczyć sytuacji, w której flota będzie operować w dużej od niej (infrastruktury) odległości. W takich przypadkach, trzeba zastosować mobilną bazę remontową, czyli okręt warsztatowy.
Głównym zadaniem prezentowanego okrętu jest wykonywanie napraw własnych jednostek, uszkodzonych w boju lub na skutek nieszczęśliwych wypadków. Jeżeli rozmiar uszkodzeń przekroczy możliwości okrętu warsztatowego, jego działania ograniczą się do napraw prowizorycznych, umożliwiających dotarcie uszkodzonej jednostki do lądowej bazy remontowej.
Dla realizacji ww. zadań, Arquimedes został wyposażony w:
- kompleks warsztatowy, obejmujący: gisernię z formiernią, kuźnię, spawalnię, ślusarnię, tokarnię oraz warsztaty: ciesielsko-szkutniczy, kotłowy, mechaniczny, instalacyjny, elektrotechniczny, radiotechniczny i rusznikarski;
- działy pomocnicze: kreślarnię i trasernię;
- grupę nurków wraz z niezbędnymi urządzeniami (generator mieszanki oddechowej, sprężarki, pompy odwadniające i komora dekompresyjna);
- dodatkowy zespół spalinowych agregatów prądotwórczych o mocy 1800 kW z centralą sterowniczą;
- ładownie, mogące pomieścić do 2580 t ładunku, w tym: stal konstrukcyjną (blachy, kształtowniki, rury itp.), urządzenia okrętowe (małe agregaty prądotwórcze, pompy, sprężarki, wentylatory, windy kotwiczne, żurawiki itp.), uzbrojenie małokalibrowe (do 37 mm), podzespoły i części zamienne do urządzeń napędowych, pomocniczych oraz uzbrojenia;
- wzmocniony pokład na śródokręciu, na którym można przewieźć do 170 t ładunków wielkogabarytowych, o maksymalnej masie jednostkowej 90 t;
- jeden żuraw o udźwigu do 90 t i dwa o udźwigu do 8 t.
Załoga warsztatowa może liczyć do 93 osób, w tym: 4 inżynierów, 18 techników, 65 robotników wykwalifikowanych i 6 nurków. Dodatkową siłę roboczą winna zapewnić część załogi naprawianej jednostki.
Okręt zbudowała stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Za wyjątkiem dział 127 mm, wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Kształtem zbliżony do kadłubów statków handlowych.
Napęd
Dwa silniki diesla Sulzer/SS o mocy po 2400 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx127/50 mm Bethlehem Steel M1900, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem SP 27,2 kg wynosi 17370 m;
- 5xIx37/51 mm COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx12,7/90 mm Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w pięć radiostacji oraz radionamiernik. 

Arquimedes, Great Colombia repair ship laid down 1933, launched 1934, completed 1935 (engine 1933)

Displacement:
            4 390 t light; 4 512 t standard; 5 285 t normal; 5 903 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (391,83 ft / 378,94 ft) x 50,52 ft x (16,08 / 17,62 ft)
            (119,43 m / 115,50 m) x 15,40 m  x (4,90 / 5,37 m)

Armament:
      2 - 5,00" / 127 mm 50,0 cal guns - 59,97lbs / 27,20kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      5 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              4 x Single mounts on sides, forward evenly spread
                        4 raised mounts
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      4 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
                        2 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 124 lbs / 56 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 4 800 shp / 3 581 Kw = 15,95 kts
            Range 10 500nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 773 tons, at max displacement = 1 391 tons

Complement:
            309 - 402

Cost:
            £0,856 million / $3,423 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 28 tons, 0,5%
               - Guns: 28 tons, 0,5%
            Armour: 3 tons, 0,0%
               - Armament: 3 tons, 0,0%
            Machinery: 140 tons, 2,6%
            Hull, fittings & equipment: 1 395 tons, 26,4%
            Fuel, ammunition & stores: 895 tons, 16,9%
            Miscellaneous weights: 2 824 tons, 53,4%
               - Hull below water: 1 730 tons
               - Hull above water: 882 tons
               - On freeboard deck: 212 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            5  813 lbs / 2 637 Kg = 93,0 x 5,0 " / 127 mm shells or 1,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,52
            Metacentric height 3,7 ft / 1,1 m
            Roll period: 11,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,601 / 0,612
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 19,47 kts
            Power going to wave formation at top speed: 37 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,85 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       22,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:                38,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        26,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      17,13 ft / 5,22 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 64,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 129,8%
            Waterplane Area: 14 016 Square feet or 1 302 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 166%
            Structure weight / hull surface area: 65 lbs/sq ft or 315 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,78
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

10 komentarzy:

  1. Bardzo dobrze zaplanowana jednostka, która może zapewnić kompleksową obsługę potrzeb remontowych floty. Ważne, że obecność ekipy nurków pozwala na prowadzenie prac podwodnych, w tym wydobywczych.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wprawdzie nie przewidziano dla "Arquimedesa" samodzielnej funkcji ratowniczej, w sensie wydobywania zatopionych okrętów, ale może być wartościowym partnerem dla wyspecjalizowanej w tym zakresie jednostki.

      JKS

      Usuń
    2. Jednak posiadanie ekipy nurkowej z komorą dekompresyjną, oraz sprężarek i pomp odwadniających, a także dźwigu pokładowego wydaje się wystarczającym wyposażeniem dla przeprowadzenia prac wydobywczych...
      ŁK

      Usuń
    3. "[...] wydaje się wystarczającym wyposażeniem dla przeprowadzenia prac wydobywczych..." Tak, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Sytuację może poprawić wyposażenie go w pontony zatapialne.

      JKS

      Usuń
    4. Podstawowym zadaniem tego okrętu jest pomoc uszkodzonym okrętom i statkom.
      Tego rodzaju pracy w czasie pokoju będzie niewiele. Ale może on w czasie pokoju wykonywać różne planowe prace na wybrzeżu dla wojska, innych organów państwowych czy cywilnych zleceniodawców choćby po to, żeby ekipa techniczna mogła ćwiczyć różne naprawdę dziwne zadania.
      Podczas wojny istotną rolą może być też zakładanie wysuniętych baz. Może to Arquimedes w czerwcu 1944 roku będzie budował infrastrukturę w Normandii.
      Stonk

      Usuń
    5. Brakło mi części tekstu. Do zadań pokojowych dopisać trzeba interwencje w razie ewentualnych klęsk żywiołowych na wybrzeżu takich jak tsunami czy silny huragan. W tej roli przyda się pokładowa elektrownia, prawie dwa megawaty to już konkretna moc.
      Stonk

      Usuń
    6. Nie wykluczam oczywiście, udziału "Arquimedesa" w sytuacjach kryzysowych (klęski żywiołowe, katastrofy itp.) jednakże, będzie on działał przede wszystkim na korzyść floty. Wbrew temu co piszesz, w czasie pokoju też będzie miał sporo zajęcia; okręty stale wymagają napraw, konserwacji, o większych remontach nie wspominając.
      W komentarzach do poprzedniego postu, niektórzy koledzy pisali o słabo rozwiniętej infrastrukturze remontowej kolumbijskiej MW, w rzeczywistości jednak, pod tym względem wcale nie jest źle. MW dysponuje pięcioma morskimi stoczniami produkcyjno-remontowymi, w tym jedną dużą, dwiema średnimi i dwiema mniejszymi. Ponadto, sześć innych baz dysponuje mniejszymi, lub większymi warsztatami naprawczymi. Marynarce to wystarcza, ale żeby "Arquimedes" miał w czasie pokoju zajęcie, to i on będzie uczestniczył w pracach konserwacyjno-remontowych.

      JKS

      Usuń
    7. Skoro zaplecze remontowe marynarki jest wystarczające i w czasie pokoju trzeba Arquimedesowi szukać zajęcia, to powinien wykonywać różnorodne zadania, żeby zdobyć doświadczenie w nietypowych sytuacjach.
      Stonk

      Usuń
    8. Powtarzam, doświadczenie w sytuacjach nietypowych może się przydać, ale najważniejsze jest to, związane z jego zasadniczym przeznaczeniem.

      JKS

      Usuń
    9. Taki okręt jest prawdziwym skarbem dla floty, niczego nie trzeba uzgadniać, podchodzisz, cumujesz, zgłąszasz sprawę i robią, jeśli prosta, było takie nabrzeże w Gdyni, zwane stocznią, gdzie na lądzie było całkiem podobnie z idei na flocie ;) karol flibustier

      Usuń