Budowa kolumbijskich kutrów desantowych typu BD-1 1937-1938 (12 jednostek)
Po utworzeniu Dowództwa Piechoty
Morskiej (CCM), zaistniała potrzeba zapewnienia tej formacji odpowiedniego
taboru pływającego. Pierwszym krokiem na tej drodze, była przebudowa
transportowca Rimac na okręt
desantowy (patrz post z 29.10.2025). Następnym, jest budowa prezentowanych tu
kutrów desantowych.
Są to jednostki przeznaczone przede
wszystkim do wyrzucenia na nieprzyjacielski, nieurządzony brzeg pierwszego rzutu
desantu. Rzut ten może się składać z kilku fal; w pierwszej uczestniczą
wszystkie, będące lokalnie do dyspozycji kutry, a w następnych te, które są
nadal sprawne, po użyciu w poprzedniej fali. Jeżeli po wyładowaniu całego pierwszego
rzutu jeszcze coś zdolnego do działań zostanie, może być użyte w dalszych etapach
operacji desantowej. Załadunek kutrów może być realizowany we własnym porcie
lub przystani, jeżeli ich odległość morska od miejsca desantu nie przekracza
150 Mm. W przeciwnym wypadku, załadunek odbywa się na morzu z transportowców
lub dużych okrętów desantowych (np. General de San Martin).
Zdolność przewozowa kutrów typu BD-1 to:
- do 51 żołnierzy z pełnym
wyposażeniem, lub
- do 9,2 t ładunku.
Na ładunek może składać się uzbrojenie
(moździerze do 81 mm; artyleria małokalibrowa do 37 mm i lekka 75 mm z lekkimi
ciągnikami gąsienicowymi), pojazdy (lekkie czołgi o masie 5,6 lub 7,0 t;
tankietki o masie 2,7 t; samochody pancerne o masie 4,3 lub 6,7 t; terenowe samochody
półciężarowe), amunicja, sprzęt saperski i kwatermistrzowski oraz zaopatrzenie
(żywność, woda pitna, paliwo w beczkach, medykamenty). Możliwe są różne
kombinacje, np. 38 żołnierzy i do 5,4 t ładunku.
Wszystkie kutry buduje stocznia Astillero
Naval No.2 w Guayaquil. Komplet dostaw zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla małych jednostek
desantowych.
Napęd
Silnik diesla GM/JSFM o mocy
90 KM.
Do prędkości maksymalnej, ze
względu na niekorzystny kształt dziobu, zastosowano współczynnik zmniejszający
-1,232.
Uzbrojenie
Zamontowano:
- 1xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Inne
Kuter
wyposażono w radiostację krótkofalową bliskiego zasięgu.
BD-1, Great Colombia landing craft laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)
Displacement:
9 t light; 9 t
standard; 19 t normal; 20 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(50,58 ft / 46,59 ft) x
12,50 ft x (3,02 / 3,05 ft)
(15,42 m / 14,20 m) x
3,81 m x (0,92 / 0,93 m)
Armament:
1 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal gun - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1921 Model
1 x Single mount on sides, aft deck aft
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 1 shaft,
90 shp / 67 Kw = 8,64 kts
Range 430nm at 7,00 kts
Bunker normal = 0,6
tons, at max displacement = 1 tons
Complement:
2 - 4
Cost:
£0,006 million / $0,023
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,5%
- Guns: 0 tons, 0,5%
Machinery: 3 tons,
12,9%
Hull, fittings &
equipment: 7 tons, 35,1%
Fuel, ammunition &
stores: 1 tons, 4,3%
Miscellaneous weights:
9 tons, 47,2%
- Hull below water: 8 tons
- On freeboard deck: 1 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
6 lbs / 3 Kg = 87,7 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,49
Metacentric height 0,4
ft / 0,1 m
Roll period: 7,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 68 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,80
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and small transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,388 / 0,390
Length to Beam Ratio:
3,73 : 1
'Natural speed' for
length: 7,88 kts
Power going to wave
formation at top speed: 70 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 85
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 41,60 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 4,49 ft /
1,37 m, 3,51 ft / 1,07 m
- Forward deck: 27,00%, 3,51 ft / 1,07
m, 3,51 ft / 1,07 m
- Aft deck: 27,00%, 3,51 ft / 1,07 m, 3,51 ft / 1,07 m
- Quarter deck: 31,00%, 3,51 ft / 1,07
m, 3,51 ft / 1,07 m
- Average freeboard: 3,57 ft / 1,09 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 91,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 60,8%
Waterplane Area: 364
Square feet or 34 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 133%
Structure weight / hull
surface area: 13 lbs/sq ft or 65 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,84
-
Longitudinal: 6,00
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Poor seaboat, wet and
uncomfortable, reduced performance in heavy weather
BD-1 - BD-6 (1937)
BD-7 - BD-12 (1938)

Pojawienie się tych skromnych okręcików stanowi jedynie logiczną konsekwencję powstania korpusu piechoty morskiej i istnienia dużego, wyspecjalizowanego okrętu desantowego. Mam nadzieję, że sprostają syawianym przed nim zadaniom.
OdpowiedzUsuńŁK
No to już obaj jesteśmy przy nadziei 😅.
UsuńJKS
! :)
UsuńŁK
Krok dobry, ale za mało ich, jak na plany z desantem i piechotą morską, co korpus to powinien mieć co najmniej trzy formacje o takim składzie ilościowym, karol flibustier
OdpowiedzUsuńMyślę, że i tak będą to desanty taktyczne, np. dla przełamania bliskiego zaplecza obrony wroga, więc ilość środków desantowych wydaje się wystarczająca. W razie pilnej potrzeby można skorzystać ze zmobilizowanych jednostek marynarki handlowej, a do współdziałania w wysadzeniu desantu użyć barkasów okrętowych, małych holowników, a nawet szalup.
UsuńŁK
Jak napisałem we wstępie, to głównie dla pierwszego rzutu desantu. Potem może wejść do akcji "General de San Martin", no i coś tam się jeszcze zbuduje.
UsuńPoza tym, znajmy proporcje, w Kolumbii nikt nie planuje operacji typu "Overlord", "Husky" czy "Iceberg"
JKS
Obecnie Wielka Kolumbia nie planuje operacji desantowych na wielką skalę, ale za kilka lat może wziąć w nich udział.
UsuńMamy już w piechocie morskiej nie tylko tankietki, ale samochody pancerne i czołgi.
Nie zapominajmy o możliwości użycia desantu morskiego w operacjach interwencyjnych. Chodzi mi o sytuacje, kiedy w którymś kraju regionu dochodzi do eskalacji przemocy niebędącej pełnoskalową wojną (jakiś pucz, zamach stanu czy rebelia komunistów). Wtedy wysyłamy stosunkowo niewielkie ale dobrze wyposażone i wyszkolone siły, żeby wsparły stronę, której zwycięstwo uważamy za pożądane. Po zwycięstwie wycofujemy się bez okupacji kraju. Ważna jest w takiej sytuacji możliwość szybkiego zorganizowania operacji. Jednostki piechoty morskiej powinny szybciej osiągnąć gotowość bojową niż wielka i siłą rzeczy dość bezwładna machina mobilizacyjna armii.
Stonk
"Za kilka lat [...]" W ciągu kilku lat flota desantowa może zostać istotnie wzmocniona, jeśli Admiralicja będzie widzieć w tym sens. Na razie to, co jest plus to co jest planowane na rok przyszły (1938) wystarczy. Trzeba pamiętać o tym, że w desancie nie musi brać udziału wyłącznie piechota morska. Ona ma opanować przyczółek, a w miarę możliwości jakiś port lub przystań. Potem można wyładować na brzeg zwykłe wojska lądowe, bez konieczności pełnego udziału w tym taboru desantowego.
Usuń"Mamy już w piechocie morskiej nie tylko tankietki, ale samochody pancerne i czołgi." To, że kutry prezentowanego typu są w stanie przewieźć na brzeg lekkie czołgi i samochody pancerne nie oznacza, że są one "na stanie" piechoty morskiej. Na razie są to tylko tankietki; przewóz czołgów i samochodów pancernych to "usługa" na rzecz zwykłych wojsk lądowych (patrz wyżej). Nie wykluczam jednak, że w przyszłości może się to zmienić.
JKS
Można wykorzystać lekkozbrojne oddziały, które same nie mają zdolności desantu. Bardziej rozwijano to z myślą o operacjach powietrznodesantowych, ale w operacjach morskich też. Kiedy jednostki desantowe zajmą infrastrukturę pozwalającą na rozładunek statków czy samolotów, szybko wysyłamy tam oddziały niedesantowe, ale aero- czy marinomobilne.
UsuńStonk
Dokładnie tak.
UsuńJKS