wtorek, 20 lipca 2021

Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 5 1933-1934 (12 jednostek)

Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 5 1933-1934 (12 jednostek)

Ciąg dalszy cyklu "chińska marynarka wojenna" Pomysłodawcą całości jest kolega Hrotgar, ale tego projektu dopuściłem się samodzielnie.

Po zbudowaniu dla Chin w roku 1929 czterech kutrów typu Kuai 1 (patrz post z 05.04.2021), amerykańska stocznia ELCO Bayonne poczuła się już tak doświadczona, że samodzielnie podjęła się zaprojektowania i budowy większych jednostek tej klasy. Projekt nie okazał się jednak do końca udany; okręciki typu Kuai 5 – mimo, że większe od poprzedników – charakteryzowały się nieco mniejszą prędkością i gorszymi właściwościami morskimi. Na kutrach zastosowano rurowe, zamocowane na stałe wyrzutnie torpedowe, porzucając system Thornycrofta.

Opis techniczny okrętu.

Kadłub

Typowy dla kutrów torpedowych lat 30-tych.

Napęd

Dwa wały śrubowe i dwa silniki benzynowe o łącznej mocy 1500 KM.

Uzbrojenie

- 1xIIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 1xIx0,30”/81 (7,62 mm) M1919;

- 2xIxwt533mm.

Użyto lekkich torped Bliss-Leavitt 21” (53,3 cm) Mark 2. Rzeczywista długość tych torped to 5,004 m, w raporcie podano fikcyjną długość 3,56 m w celu uzyskania realnej masy torpedy 862 kg.

Inne

Okręt wyposażony jest w dwie wytwornice dymu (do tworzenia zasłony dymnej) oraz radiostację krótkiego zasięgu.

Nazwy okrętów, np. Kuai 5 - 5 - są kombinacją przymiotnika „szybki” i kolejnego numeru okrętu. 


Kuai 5, China motor torpedo boat laid down, launched and completed 1933 (engine 1933)

 Displacement:

            29 t light; 30 t standard; 35 t normal; 39 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (79,28 ft / 77,59 ft) x 15,52 ft x (3,35 / 3,54 ft)

            (24,16 m / 23,65 m) x 4,73 m  x (1,02 / 1,08 m)

 Armament:

      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun

              Machine guns in deck mount, 1921 Model

              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft

      1 - 0,30" / 7,6 mm 81,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun

              Machine gun in deck mount, 1919 Model

              1 x Single mount on centreline, forward deck forward

      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

      Main Torpedoes

      2 - 21,0" / 533 mm, 11,69 ft / 3,56 m torpedoes - 0,862 t each, 1,724 t total

            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

 Machinery:

            Petrol Internal combustion motors,

            Geared drive, 2 shafts, 1 500 shp / 1 119 Kw = 38,99 kts

            Range 350nm at 18,00 kts

            Bunker at max displacement = 9 tons

Complement:

            6 - 9

 Cost:

            £0,018 million / $0,071 million

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 tons, 6,9%

               - Guns: 0 tons, 0,6%

               - Weapons: 2 tons, 6,2%

            Machinery: 19 tons, 54,4%

            Hull, fittings & equipment: 6 tons, 16,7%

            Fuel, ammunition & stores: 6 tons, 17,0%

            Miscellaneous weights: 2 tons, 5,0%

               - On freeboard deck: 2 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              7 lbs / 3 Kg = 111,5 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,49

            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m

            Roll period: 8,4 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 32 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,20

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,317

            Length to Beam Ratio: 5,00 : 1

            'Natural speed' for length: 11,21 kts

            Power going to wave formation at top speed: 84 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,40 degrees

            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            24,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Forward deck:       29,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Aft deck:    29,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Quarter deck:        18,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Average freeboard:                      5,97 ft / 1,82 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 178,6%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 130,2%

            Waterplane Area: 735 Square feet or 68 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 38%

            Structure weight / hull surface area: 5 lbs/sq ft or 25 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,18

                        - Longitudinal: 2,50

                        - Overall: 0,23

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

 Kuai 5 - Kuai 12 (1933)

Kuai 13 - Kuai 16 (1934)


czwartek, 15 lipca 2021

Japońskie krążowniki torpedowe typu Ishikari 1939-1940 (4 jednostki)

Japońskie krążowniki torpedowe typu Ishikari 1939-1940 (4 jednostki)

W grudniu ubiegłego roku, koledzy ŁK, H_Babbock i Stonk rozważali temat japońskiego krążownika torpedowego. Poprosiłem więc kolegę Stonka o ogólne założenia do tego projektu i je otrzymałem. Mam nadzieję, że koledzy ŁK i H_Babbock nie poczują się urażeni pominięciem Ich, ale z doświadczenia wiem, że uzgodnienie czegoś z trzema osobami jednocześnie jest bardzo trudne. W najlepszym wypadku, dwie osoby dochodzą do porozumienia, a trzecia pozostaje ze swoim votum separatum (a często dodatkowo obrażona).

Podstawowym założeniem była budowa okrętów przeznaczonych głównie do wykonywania zmasowanych ataków torpedowych na linię bojową wroga. Aby zapewnić możliwość takich akcji, projektowana jednostka winna charakteryzować się:

- wypornością średniej wielkości krążownika, w granicach 5000-7500 tn;

- dużą prędkością maksymalną, najlepiej powyżej 35 w;

- znaczną zwrotnością;

- posiadaniem co najmniej 40 wyrzutni torped;

- artylerią główną circa 6”;

- opancerzeniem chroniącym przed pociskami kalibru do 5”;

- stosunkowo niską sylwetką;

- właściwościami morskimi umożliwiającymi operowanie również w trudnych warunkach pogodowych.

Ponieważ, postulaty dużej prędkości i dobrych właściwości morskich trudno pogodzić, dla prezentowanego okrętu zastosowano rozwiązanie kompromisowe; zarówno prędkość maksymalna, jak i dzielność morska są nieznacznie niższe od zakładanych.

Teraz opis techniczny okrętu.

Kadłub

Rozmieszczenie wyrzutni torpedowych warunkowało minimalną szerokość kadłuba, aby nie zwiększać wyporności ponad wartości założone, przyjęto niezbyt wielkie wydłużenie kadłuba. Wysoka wolna burta zapewnia akceptowalną dzielność morską.

Napęd

Cztery wały śrubowe, osiem kotłów olejowych Kampon w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych Kampon w czterech maszynowniach.

Uzbrojenie

- 3xIIx14 cm/50 (5.5") 3rd Year Type (Model 1914), przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem HE 38,0 kg wynosi 20570 m;

- 1xIIx8 cm/60 (3.0") Type 98 (Model 1938), przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,99 kg wynosi 13600 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 9100 m;

- 6xIx25 mm/60 (1") Type 96 (Model 1936), przy elewacji 50o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 7500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 5500 m;

- 12xIVxwt610 mm Type 90 (Model 1930).

Dla kierowania ogniem zainstalowano prosty dalocelownik optyczny o bazie 5,3 m.

Opancerzenie

Prosty układ „pudełka”. Ponieważ, w trakcie ataku i odwrotu okręt jest zwrócony do wroga przeważnie albo dziobem, albo rufą, istnieje dużo większe prawdopodobieństwo trafienia w pokład, niż w burty. Stąd opancerzenie poziome jest silniejsze od pionowego.

Inne

Okręt został wyposażony w trzy radiostacje  o zróżnicowanym zasięgu oraz radionamiernik.

Nazwy okrętów nawiązują do rzek na Hokkaido. 


Ishikari, Japan torpedo cruiser laid down 1936, launched 1937, completed 1939 (engine 1938)

 Displacement:

            6 690 t light; 6 879 t standard; 7 373 t normal; 7 768 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (572,32 ft / 564,30 ft) x 56,43 ft x (17,06 / 17,73 ft)

            (174,44 m / 172,00 m) x 17,20 m  x (5,20 / 5,40 m)

 Armament:

      6 - 5,51" / 140 mm 50,0 cal guns - 83,78lbs / 38,00kg shells, 120 per gun

              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1914 Model

              3 x Twin mounts on centreline ends, majority forward

                        1 raised mount - superfiring

      2 - 3,00" / 76,2 mm 60,0 cal guns - 13,21lbs / 5,99kg shells, 250 per gun

              Dual purpose guns in deck mount, 1938 Model

              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft

                        1 raised mount

      6 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 2 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model

              6 x Single mounts on sides, evenly spread

                        6 raised mounts

      Weight of broadside 531 lbs / 241 kg

      Main Torpedoes

      48 - 24,0" / 610 mm, 31,56 ft / 9,62 m torpedoes - 2,625 t each, 126,015 t total

            In 12 sets of deck mounted side rotating tubes

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   0,98" / 25 mm 406,17 ft / 123,80 m   7,87 ft / 2,40 m

            Ends:   Unarmoured

              Main Belt covers 111% of normal length

              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,98" / 25 mm       -                            0,98" / 25 mm

            2nd:     0,79" / 20 mm       -                                  -

    - Armoured deck - single deck:

            For and Aft decks: 1,50" / 38 mm

    - Conning towers: Forward 2,01" / 51 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 4 shafts, 92 000 shp / 68 632 Kw = 34,84 kts

            Range 5 600nm at 14,00 kts

            Bunker at max displacement = 889 tons

 Complement:

            397 - 517

Cost:

            £3,402 million / $13,608 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 386 tons, 5,2%

               - Guns: 134 tons, 1,8%

               - Weapons: 252 tons, 3,4%

            Armour: 656 tons, 8,9%

               - Belts: 127 tons, 1,7%

               - Armament: 11 tons, 0,2%

               - Armour Deck: 501 tons, 6,8%

               - Conning Tower: 16 tons, 0,2%

            Machinery: 2 519 tons, 34,2%

            Hull, fittings & equipment: 3 002 tons, 40,7%

            Fuel, ammunition & stores: 683 tons, 9,3%

            Miscellaneous weights: 126 tons, 1,7%

               - On freeboard deck: 126 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              7 463 lbs / 3 385 Kg = 84,7 x 5,5 " / 140 mm shells or 0,8 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,17

            Metacentric height 2,9 ft / 0,9 m

            Roll period: 14,0 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,16

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,475 / 0,482

            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1

            'Natural speed' for length: 23,76 kts

            Power going to wave formation at top speed: 59 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 61

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,40 degrees

            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            16,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  21,00 ft / 6,40 m

               - Forward deck:       36,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  19,69 ft / 6,00 m

               - Aft deck:    36,00%,  19,69 ft / 6,00 m,  19,69 ft / 6,00 m

               - Quarter deck:        12,00%,  19,69 ft / 6,00 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Average freeboard:                      20,44 ft / 6,23 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 118,2%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 189,6%

            Waterplane Area: 20 748 Square feet or 1 928 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 116%

            Structure weight / hull surface area: 89 lbs/sq ft or 434 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,95

                        - Longitudinal: 1,66

                        - Overall: 1,01

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

 Ishikari (1939)

Teshio (1939)

Shimanto (1940)

Abashiri (1940)


sobota, 3 lipca 2021

Chińskie krążowniki lotnicze typu Sun Zi 1933 (2 jednostki)

Chińskie krążowniki lotnicze typu Sun Zi 1933 (2 jednostki)

Przypominam, że pomysłodawcą całego chińskiego cyklu jest kolega Hrotgar. Ten konkretny projekt jest mojego pomysłu, ale jego koncepcja została z kolegą Hrotgarem uzgodniona.

Częściowo uginając się pod krytyką, zarzucającą chińskiej flocie brak lotnictwa zaokrętowanego, opracowałem projekt krążownika lotniczego, trochę podobnego do późniejszego szwedzkiego Gotlanda i w pewnym sensie do przebudowanych japońskich Mogami i Tone. Głównym zadaniem krążowników typu Sun Zi jest prowadzenie rozpoznania powietrznego na rzecz własnych zespołów okrętów artyleryjskich i artyleryjsko-torpedowych. W założeniach wygląda to tak:

- krążownik(i) lotniczy towarzyszy zespołowi okrętów, operujących poza zasięgiem własnego lotnictwa lądowego, wysyłając w powietrze po trzy wodnosamoloty jednocześnie;

- kursy tych maszyn mają formę wachlarza, obejmując obszary circa +/- 45o od generalnego kursu zespołu;

- po wykryciu okrętów npla podejmowana jest decyzja: albo zespół idzie do starcia, albo się wycofuje;

- w pierwszym przypadku, krążownik lotniczy pozostaje z tyłu, nadal prowadząc rozpoznanie, ewentualnie korygując ogień własnych okrętów, lub w sprzyjających warunkach atakując bombami okręty wroga;

- w drugim przypadku, krążownik lotniczy wycofuje się wraz z całym zespołem.

Jak z powyższego wynika, prezentowany okręt nie jest przeznaczony do walki artyleryjskiej w linii. Zamontowana na nim artyleria 6” ma charakter raczej samoobronny na wypadek, gdyby pozostający poza głównym polem walki okręt został przydybany przez jakiś zabłąkany niszczyciel czy lekki krążownik wroga. W ostatecznej potrzebie, można użyć tej jednostki – po usunięciu wodnosamolotów – jako typowego lekkiego krążownika. W takim przypadku, niezbyt silną artylerię kompensuje dobre opancerzenie.

Teraz trochę o organizacji ruchu lotniczego na tym okręcie. Ma on charakter okrężny i przeciwny do ruchu wskazówek zegara. W pewnym uproszczeniu, wygląda to tak:

- samolot woduje w pobliżu rufy, jest podnoszony przez żuraw i umieszczany pomiędzy katapultami;

- po złożeniu skrzydeł, jest przetaczany na podnośnik rufowy i opuszczany do hangaru;

- w hangarze sukcesywnie przetaczany jest w kierunku dziobu, przechodząc w tym czasie przegląd techniczny i ewentualne drobne naprawy oraz tankowanie i uzbrajanie;

- potem jest podnoszony na pokład dziobowym podnośnikiem i sukcesywnie przetaczany w kierunku rufy;

- w końcowym etapie, skrzydła zostają rozłożone, żuraw umieszcza samolot na katapulcie i następuje start.

Krótka charakterystyka zaokrętowanych na okręcie wodnosamolotów Hawker Osprey II:

- jest to pływakowa wersja samolotów Hawker Hart;

- załoga 2 osoby;

- wymiary: długość 9,72 m, rozpiętość 11,29 m (po złożeniu skrzydeł 7,17 m), wysokość 3,79 m;

- masa własna 1544 kg, masa startowa 2526 kg;

- silnik rzędowy 630 KM, prędkość maksymalna 235 km/h, prędkość wznoszenia 5,9 m/s, pułap maksymalny 6300 m, zasięg 373 Mm, długotrwałość lotu ok. 3 godz;

- uzbrojenie: 2xIx7,62 mm, 100 kg bomb.

Amerykanie proponowali swoje maszyny Vought O3U-2 Corsair, nie miały one jednak składanych skrzydeł i ich liczba musiałaby zostać ograniczona do 6-8. Wybór maszyn brytyjskich świadczy o zwiększającej się samodzielności chińskich decydentów.

Opis techniczny okrętu.

Kadłub

Niezbyt typowy dla ówczesnych rozwiązań; szeroka pawęż rufowa jest konsekwencją umiejscowienia hangaru. Z kolei wysoka wolna burta jest efektem umieszczenia hangaru nad maszynowniami.

Napęd

Osiem kotłów Yarrow w czterech kotłowniach i dwa zespoły turbin parowych Parsons z przekładniami. Prędkość maksymalna jednostki nie jest – jak na krążownik – imponująca, ale umożliwia swobodne zespołowe operowanie zgodnie z przyjętymi założeniami.

Uzbrojenie

- 2xIIIx6"/53 (15.2 cm) Mark 14, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem 47,60 kg wynosi 23130 m;

- 4xIx5"/25 (12.7 cm) Mark 13, przy elewacji 45o donośność pociskiem HC 24,43 kg wynosi 13260 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pociskiem AAC o tej samej masie wynosi 8350 m;

- 2xIVx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790 m;

- 2xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921.

Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,4 m. Ponadto, każda wieża 152 mm posiada dalmierz optyczny o bazie 7,2 m.

Opancerzenie

Jak w raporcie. Podana tam grubość opancerzenia poziomego 64 mm jest wartością uśrednioną. W rzeczywistości, okręt posiada główny pokład pancerny (od przedniej ściany barbety dziobowej wieży 152 mm do tylnej ściany hangaru) o grubości 51 mm oraz dodatkowy pokład pancerny nad hangarem o grubości 25 mm.

Wyposażenie lotnicze

Dziesięć wodnosamolotów Hawker Osprey II (dane techniczno-taktyczne powyżej). Zapasy paliwa i amunicji dla 30 samolotolotów. Dwie parowe katapulty obrotowe, dwa podnośniki, żuraw o nośności maksymalnej 6,0 t.

Inne

Dwie radiostacje dalekiego i dwie średniego zasięgu.

Nazwy okrętów nawiązują do starożytnych chińskich teoretyków sztuki wojennej:

- Sun Zi 孫子 – Sun Cy (VI-V w p.n.e.);

- Sun Bin – 孫臏 Sun Bin  (IV w p.n.e.). 

Sun Zi, China aircraft cruiser laid down 1931, launched 1932, completed 1933 (engine 1932)

 Displacement:

            7 296 t light; 7 563 t standard; 8 612 t normal; 9 451 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (524,27 ft / 513,78 ft) x 58,73 ft x (19,03 / 20,40 ft)

            (159,80 m / 156,60 m) x 17,90 m  x (5,80 / 6,22 m)

Armament:

      6 - 5,98" / 152 mm 53,0 cal guns - 104,94lbs / 47,60kg shells, 150 per gun

              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1920 Model

              2 x Triple mounts on centreline, evenly spread

      4 - 5,00" / 127 mm 25,0 cal guns - 53,99lbs / 24,49kg shells, 300 per gun

              Dual purpose guns in deck mounts, 1921 Model

              4 x Single mounts on sides, forward evenly spread

      8 - 1,10" / 28,0 mm 75,0 cal guns - 0,75lbs / 0,34kg shells, 1 800 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model

              2 x 4 row quad mounts on centreline, evenly spread

                        2 raised mounts

      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 500 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              2 x Single mounts on sides, forward deck centre

                        2 double raised mounts

      Weight of broadside 744 lbs / 337 kg

Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   4,02" / 102 mm           375,66 ft / 114,50 m   9,19 ft / 2,80 m

            Ends:   Unarmoured

            Upper: 2,99" / 76 mm 190,62 ft / 58,10 m     16,08 ft / 4,90 m

              Main Belt covers 112% of normal length

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,98" / 25 mm 0,51" / 13 mm             0,98" / 25 mm

            2nd:     0,79" / 20 mm       -                                  -

    - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 2,52" / 64 mm

   - Conning towers: Forward 2,99" / 76 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 54 000 shp / 40 284 Kw = 30,37 kts

            Range 8 200nm at 15,00 kts

            Bunker at max displacement = 1 888 tons

 Complement:

            446 - 581

 Cost:

            £2,453 million / $9,812 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 212 tons, 2,5%

               - Guns: 212 tons, 2,5%

            Armour: 1 951 tons, 22,7%

               - Belts: 997 tons, 11,6%

               - Armament: 50 tons, 0,6%

               - Armour Deck: 877 tons, 10,2%

               - Conning Tower: 27 tons, 0,3%

            Machinery: 1 594 tons, 18,5%

            Hull, fittings & equipment: 3 210 tons, 37,3%

            Fuel, ammunition & stores: 1 316 tons, 15,3%

            Miscellaneous weights: 329 tons, 3,8%

               - Hull below water: 295 tons

               - Hull above water: 9 tons

               - On freeboard deck: 25 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              17 268 lbs / 7 833 Kg = 145,0 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,7 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,25

            Metacentric height 3,4 ft / 1,0 m

            Roll period: 13,5 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,26

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,67

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,525 / 0,537

            Length to Beam Ratio: 8,75 : 1

            'Natural speed' for length: 26,07 kts

            Power going to wave formation at top speed: 59 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 42

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,85 degrees

            Stern overhang: 3,61 ft / 1,10 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            16,00%,  30,18 ft / 9,20 m,  27,89 ft / 8,50 m

               - Forward deck:       31,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  27,89 ft / 8,50 m

               - Aft deck:    42,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Quarter deck:        11,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Average freeboard:                      23,86 ft / 7,27 m

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,0%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 213,5%

            Waterplane Area: 21 405 Square feet or 1 989 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 137%

            Structure weight / hull surface area: 89 lbs/sq ft or 434 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,90

                        - Longitudinal: 2,81

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

 2 x catapult

10 x Hawker Osprey II

 Sun Zi (1933)

Sun Bin (1934)