Trałowiec typu Narew 1922 (2 szt.)
Duży „oceaniczny”
trałowiec z dodatkowymi funkcjami ścigacza OP, holownika i okrętu ratowniczego.
Dla jasności; podstawowym zadaniem okrętu jest trałowanie, pozostałe możliwe
funkcje są drugo- lub trzeciorzędne.
Dla umożliwienia wykonywania swoich
zadań jednostka wyposażona jest m.in. w: zestaw trałów, windę trałową/holowniczą,
armatkę wodną i zestaw wydajnych pomp ssąco-tłoczących.
Uzbrojenie artyleryjskie okrętu jest
adekwatne do jego wielkości i wykonywanych zadań, choć w zakresie plot - jak na
moje „gusta” - stosunkowo skromne. Bardzo silne jest uzbrojenie
przeciwpodwodne. Prędkość umożliwia towarzyszenie zespołom innych okrętów (w
tym bojowych), a duży zasięg częściowo uniezależnia od baz zaopatrzeniowych.
Jednostka posiada bardzo dobrą
dzielność morską i przyzwoitą odporność na trafienia. Jest zdolna do samodzielnego
holowania jednostek o wyporności do ok. 28 000 t.
Z uwagi na wszystkie swoje cechy,
okręt jest pożądanym składnikiem eskorty konwojów, a także zespołów okrętów
bojowych w dalekich rejsach (oczywiście bez udziału w bezpośrednich
starciach!).
Narew, Poland Minesweeper laid down 1922
Displacement:
717 t
light; 746 t standard; 1 078 t normal; 1 344 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught
(normal/deep)
(247,64
ft / 246,06 ft) x 32,81 ft x (9,84 / 11,57 ft)
(75,48 m
/ 75,00 m) x 10,00 m x (3,00 / 3,53 m)
Armament:
2 -
4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 -
1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
1 x Twin mount on centreline, forward deck
aft
1 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward 1 raised mount
2 -
0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 500 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck Centre
2 raised mounts
Weight of
broadside 71 lbs / 32 kg
Main DC/AS
Mortars
2 - 429,90
lbs / 195,00 kg Depth Charges + 10 reloads - 2,303 t total
in Depth
charge throwers
2nd DC/AS
Mortars
2 - 429,90
lbs / 195,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,687 t total
in Stern
depth charge racks
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 5 625 shp / 4 196 Kw = 21,00 kts
Range
9 500nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 598 tons
Complement:
93 - 122
Cost:
£0,165
million / $0,658 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
33 tons, 3,0%
- Guns: 26 tons, 2,4%
- Weapons: 7 tons, 0,6%
Machinery:
191 tons, 17,7%
Hull,
fittings & equipment: 453 tons, 42,0%
Fuel,
ammunition & stores: 361 tons, 33,5%
Miscellaneous
weights: 41 tons, 3,8%
- Hull below water: 30 tons
- On freeboard deck: 11 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 810 lbs / 1 275 Kg = 66,9 x 4,1
" / 105 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,30
Metacentric
height 1,5 ft / 0,5 m
Roll
period: 11,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has
rise forward of midbreak,
a normal bow and small transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,475 / 0,504
Length
to Beam Ratio: 7,50 : 1
'Natural
speed' for length: 17,10 kts
Power
going to wave formation at top speed: 59 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 5,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 10,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Forward deck: 60,00%, 17,06 ft / 5,20
m, 17,06 ft / 5,20 m
- Aft deck: 20,00%, 8,86 ft / 2,70 m, 8,86 ft / 2,70 m
- Quarter deck: 10,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Average freeboard: 14,64 ft / 4,46 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 68,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 165,5%
Waterplane
Area: 5 384 Square feet or 500 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 214%
Structure
weight / hull surface area: 46 lbs/sq ft or 223 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,84
-
Longitudinal: 5,22
-
Overall: 1,01
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Narew (1922)
Horyń (1922)
Znakomita prędkość i uzbrojenie. Mogą, z powodzeniem, pełnić rolę pełnomorskich eskortowców zwłaszcza, że już wyjściowo zostały wyposażone w broń pop. "Skromne" uzbrojenie plot to chyba jakiś żart!
OdpowiedzUsuńŁK
Eskortowiec, jak eskortowiec; raczej taka "panna do wszystkiego" w konwoju.
UsuńNapisałem "stosunkowo skromne"; dałoby się tam jeszcze "upchnąć" przynajmniej cztery 25-tki :). Pewnie w miarę wzrostu zagrożenia z powietrza coś się doda; moim zdaniem docelowe maksimum luf małokalibrowych, to: 4x40, 6x25 i 2x13 (ten kaliber chciałbym zostawić do "rozstrzeliwania" wytrałowanych min).
JKS
Obecność w zestawie uzbrojenia nkm nie budzi najmniejszej wątpliwości. 1-calówki nie bardzo nadają się do rozstrzału wytrałowanych min. Myślę, że przedstawiony projekt może być bazą dla stworzenia, w połowie lat trzydziestych, klasycznego eskortowca oceanicznego; wyporność ok. 1500 t (normal), napęd dieslowski (ok. 25 węzłów) i adekwatna artyleria uniwersalna/plot. oraz uzbrojenie pop. Ale chyba za bardzo wybiegłem w przyszłość! :)
UsuńŁK
Ładnie ,ładnie świetna ''panna od wszystkiego'',a właśnie jest w planach specjalnie projektowany eskortowiec/ce do konwojów?
OdpowiedzUsuńW odpowiedzi na pytania kolegów ŁK i Widmo 777 informuję, że są w planach duże okręty eskortowe o wyporności ok. 1000-1200 t. Pojawią się prawdopodobnie jeszcze pod koniec lat 20-tych. Będzie to rodzaj małych niszczycieli o zredukowanej artylerii głównej i uzbrojeniu torpedowym (lub zgoła bez wyrzutni torped), ale ze wzmocnioną obroną plot i pop. W stosunku do klasycznych niszczycieli będą miały także znacznie zwiększony zasięg i dzielność morską kosztem niższej prędkości. Z uwagi na swoje charakterystyki, będą - chociaż to spory anachronizm - klasyfikowane przeze mnie jako niszczyciele eskortowe.
OdpowiedzUsuńJKS
A siłownia turboparowa czy dieslowska?
OdpowiedzUsuńŁK
Jeszcze nie wiem. Z uwagi na zasięg lepsza byłaby dieslowska, ale dla prędkości 25-30 w odpowiedniejsza jest turboparowa. Z kolei na siłownię kombinowaną okręt jest trochę za mały. Zastanowię się - mam czas. Sugestie będą mile widziane.
UsuńJKS
Siłownia dieslowska nie wyklucza przyzwoitej prędkości. Pozwól, że Ci przypomnę niemiecki okręt szkolny/stawicz min "Bremse' z 1932 r. Na próbach osiągńął bez problemu 29 węzłów, przy normalnej prędkości eksploatacyjnej 27 węzłów!
UsuńŁK
Tak, przy zastosowaniu silników wysokoobrotowych jest to możliwe, nie są one jednak zbyt ekonomiczne.
UsuńJKS
W przypadku "Bremse" nie było chyba tak źle z tym zasięgiem. Jego siłownia miała charkter eksperymentalny i, po podwojeniu mocy, posłużyła do stworzenia napędu okrętów typu "Deutschland". A i zasięg "Bremse" wynoszący 8000 mil przy prędkości 19 węzłów jest chyba całkowicie zadowalający.
UsuńŁK
Nie twierdziłem, że diesel się nie nada, podkreśliłem tylko odwrotną zależność prędkości obrotowej od zużycia paliwa.
UsuńZa kilka lat, jak zabiorę się za projekt, to wszystko się okaże. Wtedy może Springsharp uwzględni postęp techniczny i pozwoli na więcej.
JKS
W oparciu o tę jednostkę eskortowiec mógłby mieć ze 4 działa 105mm, IVx40mm (dla jasności 1 stanowisko czterolufowe) i 6xII 25mm i odpowiedni zestaw ZOP, prędkość 26-28w.
OdpowiedzUsuńOczywiście sam okręt bardzo fajny! I szkoda że "tylko" dwa okręty :).
Pozdrawiam
Kpt.G
W przybliżeniu taki zestaw uzbrojenia (może jeszcze 3xwt) jest przewidywany.
UsuńNa razie dwie jednostki, jak się sprawdzą, to się im sprezentuje rodzeństwo.
JKS