środa, 14 stycznia 2015

Trałowiec typu Narew 1922 (2 szt.)



Trałowiec typu Narew 1922 (2 szt.)

Duży „oceaniczny” trałowiec z dodatkowymi funkcjami ścigacza OP, holownika i okrętu ratowniczego. Dla jasności; podstawowym zadaniem okrętu jest trałowanie, pozostałe możliwe funkcje są drugo- lub trzeciorzędne.
Dla umożliwienia wykonywania swoich zadań jednostka wyposażona jest m.in. w: zestaw trałów, windę trałową/holowniczą, armatkę wodną i zestaw wydajnych pomp ssąco-tłoczących.
Uzbrojenie artyleryjskie okrętu jest adekwatne do jego wielkości i wykonywanych zadań, choć w zakresie plot - jak na moje „gusta” - stosunkowo skromne. Bardzo silne jest uzbrojenie przeciwpodwodne. Prędkość umożliwia towarzyszenie zespołom innych okrętów (w tym bojowych), a duży zasięg częściowo uniezależnia od baz zaopatrzeniowych.
Jednostka posiada bardzo dobrą dzielność morską i przyzwoitą odporność na trafienia. Jest zdolna do samodzielnego holowania jednostek o wyporności do ok. 28 000 t.
Z uwagi na wszystkie swoje cechy, okręt jest pożądanym składnikiem eskorty konwojów, a także zespołów okrętów bojowych w dalekich rejsach (oczywiście bez udziału w bezpośrednich starciach!).



Narew, Poland Minesweeper laid down 1922

Displacement:
            717 t light; 746 t standard; 1 078 t normal; 1 344 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (247,64 ft / 246,06 ft) x 32,81 ft x (9,84 / 11,57 ft)
            (75,48 m / 75,00 m) x 10,00 m  x (3,00 / 3,53 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, forward deck aft
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward 1 raised mount
      2 - 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck Centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 71 lbs / 32 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 10 reloads - 2,303 t total
            in Depth charge throwers
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,687 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 5 625 shp / 4 196 Kw = 21,00 kts
            Range 9 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 598 tons

Complement:
            93 - 122

Cost:
            £0,165 million / $0,658 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 33 tons, 3,0%
               - Guns: 26 tons, 2,4%
               - Weapons: 7 tons, 0,6%
            Machinery: 191 tons, 17,7%
            Hull, fittings & equipment: 453 tons, 42,0%
            Fuel, ammunition & stores: 361 tons, 33,5%
            Miscellaneous weights: 41 tons, 3,8%
               - Hull below water: 30 tons
               - On freeboard deck: 11 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 810 lbs / 1 275 Kg = 66,9 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,30
            Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m
            Roll period: 11,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,475 / 0,504
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 17,10 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 5,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Forward deck:       60,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Aft deck:    20,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        10,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:                      14,64 ft / 4,46 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 68,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 165,5%
            Waterplane Area: 5 384 Square feet or 500 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 214%
            Structure weight / hull surface area: 46 lbs/sq ft or 223 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,84
                        - Longitudinal: 5,22
                        - Overall: 1,01
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Narew (1922)
Horyń (1922)
 

13 komentarzy:

  1. Znakomita prędkość i uzbrojenie. Mogą, z powodzeniem, pełnić rolę pełnomorskich eskortowców zwłaszcza, że już wyjściowo zostały wyposażone w broń pop. "Skromne" uzbrojenie plot to chyba jakiś żart!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eskortowiec, jak eskortowiec; raczej taka "panna do wszystkiego" w konwoju.
      Napisałem "stosunkowo skromne"; dałoby się tam jeszcze "upchnąć" przynajmniej cztery 25-tki :). Pewnie w miarę wzrostu zagrożenia z powietrza coś się doda; moim zdaniem docelowe maksimum luf małokalibrowych, to: 4x40, 6x25 i 2x13 (ten kaliber chciałbym zostawić do "rozstrzeliwania" wytrałowanych min).

      JKS

      Usuń
    2. Obecność w zestawie uzbrojenia nkm nie budzi najmniejszej wątpliwości. 1-calówki nie bardzo nadają się do rozstrzału wytrałowanych min. Myślę, że przedstawiony projekt może być bazą dla stworzenia, w połowie lat trzydziestych, klasycznego eskortowca oceanicznego; wyporność ok. 1500 t (normal), napęd dieslowski (ok. 25 węzłów) i adekwatna artyleria uniwersalna/plot. oraz uzbrojenie pop. Ale chyba za bardzo wybiegłem w przyszłość! :)
      ŁK

      Usuń
  2. Ładnie ,ładnie świetna ''panna od wszystkiego'',a właśnie jest w planach specjalnie projektowany eskortowiec/ce do konwojów?

    OdpowiedzUsuń
  3. W odpowiedzi na pytania kolegów ŁK i Widmo 777 informuję, że są w planach duże okręty eskortowe o wyporności ok. 1000-1200 t. Pojawią się prawdopodobnie jeszcze pod koniec lat 20-tych. Będzie to rodzaj małych niszczycieli o zredukowanej artylerii głównej i uzbrojeniu torpedowym (lub zgoła bez wyrzutni torped), ale ze wzmocnioną obroną plot i pop. W stosunku do klasycznych niszczycieli będą miały także znacznie zwiększony zasięg i dzielność morską kosztem niższej prędkości. Z uwagi na swoje charakterystyki, będą - chociaż to spory anachronizm - klasyfikowane przeze mnie jako niszczyciele eskortowe.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  4. A siłownia turboparowa czy dieslowska?
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze nie wiem. Z uwagi na zasięg lepsza byłaby dieslowska, ale dla prędkości 25-30 w odpowiedniejsza jest turboparowa. Z kolei na siłownię kombinowaną okręt jest trochę za mały. Zastanowię się - mam czas. Sugestie będą mile widziane.

      JKS

      Usuń
    2. Siłownia dieslowska nie wyklucza przyzwoitej prędkości. Pozwól, że Ci przypomnę niemiecki okręt szkolny/stawicz min "Bremse' z 1932 r. Na próbach osiągńął bez problemu 29 węzłów, przy normalnej prędkości eksploatacyjnej 27 węzłów!
      ŁK

      Usuń
    3. Tak, przy zastosowaniu silników wysokoobrotowych jest to możliwe, nie są one jednak zbyt ekonomiczne.

      JKS

      Usuń
    4. W przypadku "Bremse" nie było chyba tak źle z tym zasięgiem. Jego siłownia miała charkter eksperymentalny i, po podwojeniu mocy, posłużyła do stworzenia napędu okrętów typu "Deutschland". A i zasięg "Bremse" wynoszący 8000 mil przy prędkości 19 węzłów jest chyba całkowicie zadowalający.
      ŁK

      Usuń
    5. Nie twierdziłem, że diesel się nie nada, podkreśliłem tylko odwrotną zależność prędkości obrotowej od zużycia paliwa.
      Za kilka lat, jak zabiorę się za projekt, to wszystko się okaże. Wtedy może Springsharp uwzględni postęp techniczny i pozwoli na więcej.

      JKS

      Usuń
  5. W oparciu o tę jednostkę eskortowiec mógłby mieć ze 4 działa 105mm, IVx40mm (dla jasności 1 stanowisko czterolufowe) i 6xII 25mm i odpowiedni zestaw ZOP, prędkość 26-28w.
    Oczywiście sam okręt bardzo fajny! I szkoda że "tylko" dwa okręty :).
    Pozdrawiam
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przybliżeniu taki zestaw uzbrojenia (może jeszcze 3xwt) jest przewidywany.
      Na razie dwie jednostki, jak się sprawdzą, to się im sprezentuje rodzeństwo.

      JKS

      Usuń