piątek, 30 października 2015

Lodołamacz floty typu Lew morski 1929 (1 szt.)



Lodołamacz floty typu Lew morski 1929 (1 szt.)

Zgodnie z obietnicą, przedstawiam drugi duży lodołamacz floty. W stosunku do Słonia morskiego zmieniony został sposób hangarowania rozpoznawczej łodzi latającej. Jak zapewne pamiętacie, pomysł pochodzi od kolegi H_Babbocka.
Zmiana sposobu hangarowania pociągnęła za sobą dalsze zmiany, przede wszystkim w architekturze okrętu i wewnętrznej aranżacji pomieszczeń. Rezygnacja z jednego żurawia oraz skrócenie podwyższonej części kadłuba (fordek) dały pewne oszczędności ciężarowe, a w konsekwencji umożliwiły niewielkie zwiększenie zasięgu i stateczności. Nieznacznie za to zwiększyły się wyporność pełna i koszt okrętu. Pozostałe parametry okrętu pozostały w zasadzie bez zmian.
Teraz wystarczy wybrać dla obu lodołamaczy kapitanów, po – powiedzmy - roku zamienić stanowiskami i zbierając ich opinie, dowiedzieć się, która z wersji lepiej się sprawdza „w praniu”


 Lew morski, Poland Fleet icebreaker laid down 1929


Displacement:
            2 111 t light; 2 166 t standard; 2 604 t normal; 2 953 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (321,68 ft / 314,96 ft) x 41,99 ft x (13,12 / 14,48 ft)
            (98,05 m / 96,00 m) x 12,80 m  x (4,00 / 4,41 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1929 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward 2 raised mounts
      2 - 0,98" / 25,0 mm 45,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Breech loading guns in deck mounts, 1929 Model
              2 x Single mounts on sides amidships 2 raised mounts
      Weight of broadside 16 lbs / 7 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Ends:   Unarmoured

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        0,98" / 25 mm 314,96 ft / 96,00 m     17,06 ft / 5,20 m
            Beam between torpedo bulkheads 35,43 ft / 10,80 m

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators,
            Electric motors, 2 shafts, 10 014 shp / 7 470 Kw = 18,00 kts
            Range 12 750nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 787 tons

Complement:
            181 - 236

Cost:
            £0,387 million / $1,548 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 5 tons, 0,2%
               - Guns: 5 tons, 0,2%
            Armour: 196 tons, 7,5%
               - Torpedo bulkhead: 196 tons, 7,5%
            Machinery: 154 tons, 5,9%
            Hull, fittings & equipment: 769 tons, 29,5%
            Fuel, ammunition & stores: 493 tons, 18,9%
            Miscellaneous weights: 988 tons, 37,9%
               - Hull below water: 700 tons
               - Hull above water: 250 tons
               - On freeboard deck: 38 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 689 lbs / 3 034 Kg = 519,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 2,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,69
            Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
            Roll period: 9,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,525 / 0,540
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 17,75 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Forward deck:       35,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Aft deck:    35,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Quarter deck:        10,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Average freeboard:                      14,66 ft / 4,47 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 71,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 133,9%
            Waterplane Area: 9 018 Square feet or 838 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 173%
            Structure weight / hull surface area: 53 lbs/sq ft or 259 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,06
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

1 x catapult
1 x CZL-22HRz




4 komentarze:

  1. Jednak powtórzyłeś siłownię diesel-elektryczną. A szkoda, trzeba było dać parową, w konfiguracji o której dyskutowaliśmy przy półbliźniaku (maszyna tłokowa, trójprężna, wsparta turbiną na parę odlotową). Aż do końca lat trzydziestych siłownie parowe dominowały na lodołamaczach, jako lżejsze, prostsze i niezawodne w działaniu. Sposób bazowania wodnosamolotu zdecydowanie +++.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wiesz, nie znalazłem wystarczających informacji o proponowanym przez Ciebie rozwiązaniu, a nie chcę tego robić "w ciemno"
      Jak coś znajdę i się do tego przekonam, to może... przed nami jeszcze wiele czasu i okrętów.

      JKS

      Usuń
  2. Dziękuję bardzo, czuję się zaszczycony.
    Z siłowniami na lodołamaczach chyba ważną sprawa był charakter pracy w lodzie. Wówczas konieczne jest częste odwracanie biegu, i rozpęd "od zera". Siłownia turbinowa wymaga wówczas skomplikowanych reduktorów, w tłokowej jest to chyba łatwiejsze, ale najwygodniejszy jest silnik elektryczny.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Qui Merruit - Ferrat...
      Prócz konieczności częstego manewrowania maszynami, ważne dla lodołamaczy jest, że: "Elektryczne silniki napędzające śruby [...] dają {...] możliwość przyłożenia dużego momentu obrotowego nawet przy małych obrotach. Dzięki temu uderzenie w lód przy małych obrotach nie zatrzyma silnika głównego.

      JKS

      Usuń