Lodołamacz floty typu Lew morski 1929 (1 szt.)
Zgodnie z
obietnicą, przedstawiam drugi duży lodołamacz floty. W stosunku do Słonia morskiego zmieniony został sposób
hangarowania rozpoznawczej łodzi latającej. Jak zapewne pamiętacie, pomysł
pochodzi od kolegi H_Babbocka.
Zmiana
sposobu hangarowania pociągnęła za sobą dalsze zmiany, przede wszystkim w
architekturze okrętu i wewnętrznej aranżacji pomieszczeń. Rezygnacja z jednego
żurawia oraz skrócenie podwyższonej części kadłuba (fordek) dały pewne
oszczędności ciężarowe, a w konsekwencji umożliwiły niewielkie zwiększenie
zasięgu i stateczności. Nieznacznie za to zwiększyły się wyporność pełna i koszt
okrętu. Pozostałe parametry okrętu pozostały w zasadzie bez zmian.
Teraz
wystarczy wybrać dla obu lodołamaczy kapitanów, po – powiedzmy - roku zamienić
stanowiskami i zbierając ich opinie, dowiedzieć się, która z wersji lepiej się
sprawdza „w praniu”
Lew morski, Poland Fleet icebreaker laid down
1929
Displacement:
2 111
t light; 2 166 t standard; 2 604 t normal; 2 953 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(321,68
ft / 314,96 ft) x 41,99 ft x (13,12 / 14,48 ft)
(98,05
m / 96,00 m) x 12,80 m x (4,00 / 4,41 m)
Armament:
1
- 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1929 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck forward 2
raised mounts
2
- 0,98" / 25,0 mm 45,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per
gun
Breech loading guns in deck mounts, 1929
Model
2 x Single mounts on sides amidships 2 raised
mounts
Weight of broadside 16 lbs / 7 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Ends: Unarmoured
-
Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
0,98"
/ 25 mm 314,96 ft / 96,00 m 17,06 ft / 5,20 m
Beam
between torpedo bulkheads 35,43 ft / 10,80 m
Machinery:
Diesel
Internal combustion generators,
Electric
motors, 2 shafts, 10 014 shp / 7 470 Kw = 18,00 kts
Range
12 750nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 787 tons
Complement:
181
- 236
Cost:
£0,387
million / $1,548 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
5 tons, 0,2%
- Guns: 5 tons, 0,2%
Armour:
196 tons, 7,5%
- Torpedo bulkhead: 196 tons, 7,5%
Machinery:
154 tons, 5,9%
Hull,
fittings & equipment: 769 tons, 29,5%
Fuel,
ammunition & stores: 493 tons, 18,9%
Miscellaneous
weights: 988 tons, 37,9%
- Hull below water: 700 tons
- Hull above water: 250 tons
- On freeboard deck: 38 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
6 689 lbs / 3 034 Kg = 519,6 x 3,0
" / 75 mm shells or 2,0 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,69
Metacentric
height 3,2 ft / 1,0 m
Roll
period: 9,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,525 / 0,540
Length
to Beam Ratio: 7,50 : 1
'Natural
speed' for length: 17,75 kts
Power
going to wave formation at top speed: 46 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
Stern
overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Forward deck: 35,00%, 18,04 ft / 5,50
m, 18,04 ft / 5,50 m
- Aft deck: 35,00%, 10,17 ft / 3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Quarter deck: 10,00%, 10,17 ft /
3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Average freeboard: 14,66 ft / 4,47 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 71,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 133,9%
Waterplane
Area: 9 018 Square feet or 838 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 173%
Structure
weight / hull surface area: 53 lbs/sq ft or 259 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,06
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
1 x catapult
1 x CZL-22HRz
Jednak powtórzyłeś siłownię diesel-elektryczną. A szkoda, trzeba było dać parową, w konfiguracji o której dyskutowaliśmy przy półbliźniaku (maszyna tłokowa, trójprężna, wsparta turbiną na parę odlotową). Aż do końca lat trzydziestych siłownie parowe dominowały na lodołamaczach, jako lżejsze, prostsze i niezawodne w działaniu. Sposób bazowania wodnosamolotu zdecydowanie +++.
OdpowiedzUsuńŁK
Jak wiesz, nie znalazłem wystarczających informacji o proponowanym przez Ciebie rozwiązaniu, a nie chcę tego robić "w ciemno"
UsuńJak coś znajdę i się do tego przekonam, to może... przed nami jeszcze wiele czasu i okrętów.
JKS
Dziękuję bardzo, czuję się zaszczycony.
OdpowiedzUsuńZ siłowniami na lodołamaczach chyba ważną sprawa był charakter pracy w lodzie. Wówczas konieczne jest częste odwracanie biegu, i rozpęd "od zera". Siłownia turbinowa wymaga wówczas skomplikowanych reduktorów, w tłokowej jest to chyba łatwiejsze, ale najwygodniejszy jest silnik elektryczny.
H_Babbock
Qui Merruit - Ferrat...
UsuńPrócz konieczności częstego manewrowania maszynami, ważne dla lodołamaczy jest, że: "Elektryczne silniki napędzające śruby [...] dają {...] możliwość przyłożenia dużego momentu obrotowego nawet przy małych obrotach. Dzięki temu uderzenie w lód przy małych obrotach nie zatrzyma silnika głównego.
JKS