środa, 15 stycznia 2025

Budowa kolumbijskiego monitora rzecznego typu Inca 1920 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego monitora rzecznego typu Inca 1920 (1 jednostka)

Największa jednostka rzeczna Wielkiej Kolumbii i jedna z największych na świecie. Wejdzie w skład peruwiańskiej flotylli rzecznej, a operować będzie głównie na peruwiańskim i granicznym pomiędzy Peru a Kolumbią, odcinku Amazonki. Stanowić ma niejako (spóźnioną o 10 lat) odpowiedź na brazylijski monitor rzeczny Pernambuco. Okręt brazylijski jest znacznie mniejszy i trochę wolniejszy, ale posiada zbliżone siłą uzbrojenie i potężne – jak na jednostkę rzeczną – opancerzenie.
Uzbrojenie skonfigurowano zgodnie z założeniem, że:
- działa 127 mm będą służyć głównie do zwalczania okrętów wroga oraz umocnień nadbrzeżnych,
- działa 76,2 mm głównie do zwalczania siły żywej i zakrytych stanowisk ogniowych na brzegu,
- działka 37 mm i km-y głównie do zwalczania siły żywej.
Kadłub okrętu powstał w stoczni Astillero Fluvial Iquitos (AFI), stal konstrukcyjna i kadłubowa oraz pancerna pochodzi z krajowej huty Herreria de Maracaibo (HM), napęd i artyleria z USA, a km-y z krajowych zakładów Fábrica Nacional de Armas Lima (FNA), na licencji Browning.
Opis techniczny.

Kadłub

O pełnych kształtach, ale niewielkim zanurzeniu.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray o mocy 450 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na monitorze zamontowano:
- 2xIx127/40 Bethlehem Steel M1890, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem AP 22,70 kg wynosi 14630 m;
- 2xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 6400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 2xIx37/40 Driggs-Schroeder M1885, przy elewacji maksymalnej 11o donośność pociskiem 0,48 kg wynosi 3200 m;
- 4xIx7,62 mm/93 Browning/FNA M1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Opancerzenie
Jak w raporcie.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje. 

Inca, Great Colombia river monitor laid down 1919, launched 1919, completed 1920 (engine 1919)

Displacement:
            1 132 t light; 1 165 t standard; 1 200 t normal; 1 229 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (268,02 ft / 266,40 ft) x 47,57 ft x (5,25 / 5,35 ft)
            (81,69 m / 81,20 m) x 14,50 m  x (1,60 / 1,63 m)

Armament:
      2 - 5,00" / 127 mm 40,0 cal guns - 50,04lbs / 22,70kg shells, 100 per gun
              Breech loading guns in Coles/Ericsson turret mounts, 1890 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in Coles/Ericsson turret mounts, 1900 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      2 - 1,46" / 37,0 mm 40,0 cal guns - 1,06lbs / 0,48kg shells, 500 per gun
              Breech loading guns in Coles/Ericsson turret mounts, 1885 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 double raised mounts
      4 - 0,30" / 7,6 mm 93,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 128 lbs / 58 kg

Armour:
   - Belts:                    Width (max)           Length (avg)            Height (avg)
            Main:           2,99" / 76 mm     170,60 ft / 52,00 m     10,83 ft / 3,30 m
            Ends:           0,98" / 25 mm       95,77 ft / 29,20 m       3,28 ft / 1,00 m
              Main Belt covers 99% of normal length
   - Gun armour:             Face (max)         Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:               4,02" / 102 mm           0,98" / 25 mm                          -
            2nd:                 2,99" / 76 mm             0,98" / 25 mm                          -
            3rd:                  1,50" / 38 mm             0,98" / 25 mm                          -
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm
   - Conning towers: Forward 4,02" / 102 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 900 shp / 672 Kw = 12,01 kts
            Range 3 400nm at 7,00 kts
            Bunker normal = 36 tons, at max displacement = 64 tons

Complement:
            101 - 132

Cost:
            £0,122 million / $0,488 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 36 tons, 3,0%
               - Guns: 36 tons, 3,0%
            Armour: 465 tons, 38,7%
               - Belts: 260 tons, 21,6%
               - Armament: 55 tons, 4,6%
               - Armour Deck: 141 tons, 11,7%
               - Conning Tower: 10 tons, 0,8%
            Machinery: 32 tons, 2,7%
            Hull, fittings & equipment: 599 tons, 49,9%
            Fuel, ammunition & stores: 68 tons, 5,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 180 lbs / 535Kg = 18,9 x 5,0 " / 127 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,40
            Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
            Roll period: 11,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,01

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,632 / 0,634
            Length to Beam Ratio: 5,60 : 1
            'Natural speed' for length: 16,32 kts
            Power going to wave formation at top speed: 29 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Forward deck:       32,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Aft deck:    32,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        16,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:                      8,96 ft / 2,73 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 19,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 159,5%
            Waterplane Area: 9 545 Square feet or 887 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 187%
            Structure weight / hull surface area: 56 lbs/sq ft or 275 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,00
                        - Longitudinal: 1,17
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

19 komentarzy:

  1. Całkiem fajny monitor i do tego konkretny gabarytowo. Mam jednak wrażenie, że okręt mógłby być trochę mocniej uzbrojony.
    Peperon

    OdpowiedzUsuń
  2. Można było go silniej uzbroić i opancerzyć, ale kosztem dział II kalibru, prędkości, zasięgu i wytrzymałości konstrukcji. Aby przebić pancerz "Pernambuco" z dystansu 1000 m, trzeba by użyć dział co najmniej 152 mm, na rzecznych jednostkach praktycznie nie stosowanych. Z kolei, aby zabezpieczyć się przed ogniem brazylijskich dział 120 mm z tej samej odległości, trzeba by użyć pancerza burtowego o grubości min. 127 mm. Uznałem, że "Inca" będzie przede wszystkim zwalczał cele brzegowe i mniejsze jednostki rzeczne wroga, a bezpośrednia walka z "Pernambuco" jest mało prawdopodobna, szczególnie z powodu większej prędkości (i prawdopodobnie większego zasięgu) "Inki"
    Reasumując, z wielu możliwych rozwiązań wybrałem takie, jakie wybrałem, a każde inne również byłoby narażone na krytykę.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uzbrojenie jest dość "delikatne", ale okręt ma za to wysokie (i opancerzone niemal całościowo!) burty. Możliwe jest zatem użycie go, w razie niezbędnej potrzeby, nawet w działaniach morskich (i to niekoniecznie w ścisłej strefie przybrzeżnej).
      ŁK

      Usuń
    2. Aby dostać się do morza, "Inca" musiałby przepłynąć prawie całą Amazonkę, aż do jej ujścia. Oczywiście, pod warunkiem, że pozwoliliby na to Brazylijczycy, przeciwko którym monitor ten został zbudowany. Dodatkowo, musieliby wykazać się uprzejmością i zorganizować po drodze co najmniej jedno tankowanie.

      JKS

      Usuń
    3. Czyżbyś planował wojnę z Brazylią? W XX wieku ten kraj nie prowadził żadnych konfliktów z sąsiadami...
      ŁK

      Usuń
    4. Ja nie planuję, ale Brazylię można zaliczyć do potencjalnych wrogów (patrz post z 27.12.2024). Gdyby było inaczej, bez sensu byłoby budowanie jednostek rzecznych na górną Amazonkę.

      JKS

      Usuń
    5. Co nie zmienia stanu rzeczy, że czas pokoju będzie dominował we wzajemnych relacjach, a może zaistnieć jeszcze potrzeba wysłania go przeciw Chile lub Argentynie.
      ŁK

      Usuń
    6. Przeciwko Argentynie wysyłać go nie będziemy, bo 1o, to jest nasz potencjalny sojusznik, a 2o, monitor ten operuje w dorzeczu Amazonki, czyli poza granicami Argentyny.
      Przeciwko Chile go nie wyślemy, bo jak 2o powyżej.
      Powtórzę, monitor ten operuje w dorzeczu Amazonki i tylko Amazonką może dostać się do morza. Przez Andy go nie przeniesiemy, nawet pociętego na sekcje.

      JKS

      Usuń
    7. Jednak podwojenie dział 127 mm w wieżach by mu nie zaszkodziło... ;D
      Peperon

      Usuń
    8. Każde z państw ABC jest potencjalnym wrogiem, bo Wielka Kolumbia posiada porównywalny, z każdym z nich, potencjał ekonomiczny i demograficzny. Zakładanie stałości relacji wrogości i przyjaźni w tzw. wielkiej polityce, zalicza się do poważnych błędów.
      ŁK

      Usuń
    9. "Zakładanie stałości relacji wrogości i przyjaźni w tzw. wielkiej polityce, zalicza się do poważnych błędów." Słusznie prawisz, jednakże w każdym czasie, trzeba wytypować te państwa, z którymi wojna jest w najbliższej przyszłości najbardziej prawdopodobna; zbroić się jednocześnie przeciwko wszystkim, niepodobna.

      JKS

      Usuń
    10. Zatem pora na rekapitulację naszej dyskusji w tym wątku. Wedle Twoich założeń (masz do tego całkowite prawo!) jest to jednostka 100% rzeczna. Zatem należy zwiększyć uzbrojenie poprzez zastosowanie podwójnych stanowisk i obniżyć wysokość wolnej burty o połowę (choćby wzorem przywoływanego monitora brazylijskiego i 95% innych, ówczesnych monitorów rzecznych).
      ŁK

      Usuń
    11. Z uwagi na przytoczone przeze mnie wcześniej uwarunkowania geograficzne, ta jednostka musi być w 100% rzeczna, bo nie ma innej możliwości; powstała nad Amazonką i na Amazonce (lub którymś z jej dopływów) swój żywot zakończy. Taka już specyfika większych okrętów rzecznych; jeżeli rzeka "macierzysta" nie jest połączona kanałami żeglownymi z innymi rzekami, a jej ujście nie jest pod własną kontrolą (a w naszym przypadku obydwa warunki występują), to ich obszar operacyjny ogranicza się do rzeki "macierzystej" i jej dorzecza.
      Postulaty z drugiego akapitu Twojego komentarza, do przemyślenia i wykorzystania w przyszłości.

      JKS

      Usuń
    12. Zatem lekki zestaw uzbrojenia należy uznać za dość wątpliwy walor tego okrętu rzecznego. Nasuwa mi się porównanie z bardzo udanymi, argentyńskimi kanonierkami rzecznymi typu "Rosario". Miały podobny poziom opancerzenia i również dość lekkie uzbrojenie, w "typie rzecznym" (zestaw lekkich armat 76 mm i ciężkich haubic 152 mm). Wysoka wolna burta była jednak u nich zasadna, gdyż umożliwiała swobodną żeglugę poza estuarium La Plata. Rozwijały też wyraźnie większą prędkość (15 węzłów).
      ŁK

      Usuń
  3. Fajny okręt. Potwornie brzydki, tak jak przystało na jednostki rzeczne. :) Podoba mi się użycie starszych wzorów artylerii, co było zgodne z duchem epoki, w przypadku okrętów rzecznych. W przyszłości oczywiście postulowałbym wymianę na nowsze jednak modele. Wieże artylerii głównej warto też zmodyfikować dla osiągnięcia elewacji dział minimum + 45 st. (optymalnie do + 65 st.). Umożliwi to prowadzenie ognia haubicznego amunicją rozdzielnego ładowania, co znacznie podniesie efektywność użycia dział przeciwko lżejszym umocnieniom polowym. Specyfika wód śródlądowych, z licznymi zakolami nurtu, dodatkowo wzmacnia postulat haubicyzacji artylerii głównej. Bardzo udany okręt o wielkim potencjale modernizacyjnym. Przypuszczam, że w służbie przetrwałby nawet do końca XX wieku!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, szczególnie za komplement co do urody :). Często powtarzam, że brzydota ma jedną wielką przewagę nad urodą; nigdy nie przemija!

      JKS

      Usuń
  4. Brzydal, ale praktyczny. Powinien mieć identyczną rufę i dziób oraz możliwość ciągu w tą i w tamtą po równych parametrach, no i komin zbędny do takich małych motorów, wydech podwodny, pozdrawiam karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak na swoją wielkość to jak dla mnie trochę za słabo uzbrojony.

    OdpowiedzUsuń
  6. Z pewnością przydatny okręt.
    Trzeba brać pod uwagę specyfikę Amazonki. Chodzi mi nie tylko o jej wielkość, że pozwala jednostkom o morskich rozmiarach wpływać całe tysiące kilometrów wgłąb lądu. Chodzi też o dżunglę. Okręty rzeczne często traktuje się jako blisko współpracujące z armią. W amazońskiej dżungli szybkość marszu armii zażenuje żółwia. Okręt amazoński powinien być bardziej samodzielny.
    W latach trzydziestych oczywiście należy postawić na współpracę z lotnictwem, ale rok 1920 to dla lotnictwa Wielkiej Kolumbii epoka pionierów i jeszcze naprawdę niewiele należy od tego lotnictwa oczekiwać.
    Stonk

    OdpowiedzUsuń