piątek, 9 maja 2025

Budowa kolumbijskiego transportowca wojska typu Mariscal Castilla 1927 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego transportowca wojska typu Mariscal Castilla 1927 (1 jednostka)

Ponieważ znajdujący się w służbie mały transportowiec wojska Mariscal Sucre posiada niewielkie zdolności przewozowe (do 350 żołnierzy w złych warunkach i do 250 t zaopatrzenia), a ponadto jest jednostką wiekowo mocno zaawansowaną, podjęto decyzję o budowie jego przyszłego następcy.
Mariscal Castilla zalicza się ledwie do średniej wielkości transportowców wojska, ale posiada stosunkowo spore możliwości przewozowe. Zabiera na pokład do 1500 żołnierzy z pełnym oporządzeniem (w rejsach do 48 godzin do 2750), w warunkach znacznie lepszych niż na Mariscal Sucre, choć wciąż nie idealnych. Ponadto, do dwu ładowni może przyjąć do 1530 t zaopatrzenia.
Jest transportowcem stosunkowo szybkim, im krócej wojsko przebywa na morzu, tym większa jego wartość bojowa po wyładowaniu. Uzbrojenie okrętu jest raczej adekwatne do jego wielkości i służy do obrony plot oraz przed mniejszymi jednostkami wroga, w tym wynurzonymi okrętami podwodnymi. Atak na transportowiec spod wody jest mało prawdopodobny, z uwagi na jego znaczną prędkość.
Sylwetka wydaje się być przyjemna, sądzę że nie powstydziłby się jej cywilny liniowiec pasażersko-towarowy.
Okręt zbudowała stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira. Za wyjątkiem dział 127 mm, wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O kształtach typowych dla szybszych statków handlowych.
Napęd
Sześć kotłów olejowych White-Forster/CNPM w dwu kotłowniach i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania CNPM w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na jednostce zamontowano:
- 2xIx127/50 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem SP 27,2 kg wynosi 17370 m;
- 4xIx37/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Do kierowania ogniem służy dalmierz optyczny o bazie 2,3 m.
Inne
Okręt wyposażono w cztery radiostacje. 

Mariscal Castilla, Great Colombia troopship laid down 1925, launched 1926, completed 1927 (engine 1926)

Displacement:
            3 844 t light; 3 960 t standard; 5 115 t normal; 6 039 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (391,48 ft / 378,94 ft) x 50,52 ft x (19,69 / 22,28 ft)
            (119,32 m / 115,50 m) x 15,40 m  x (6,00 / 6,79 m)

Armament:
      2 - 5,00" / 127 mm 50,0 cal guns – 59,97lbs / 27,20kg shells, 120 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      4 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 123 lbs / 56 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      -

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 10 200 ihp / 7 609 Kw = 19,84 kts
            Range 8 500nm at 16,00 kts
            Bunker normal = 1 155 tons, at max displacement = 2 078 tons

Complement:
            151 - 197

Cost:
            £0,734 million / $2,936 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 28 tons, 0,5%
               - Guns: 28 tons, 0,5%
            Armour: 3 tons, 0,1%
               - Armament: 3 tons, 0,1%
            Machinery: 587 tons, 11,5%
            Hull, fittings & equipment: 1 491 tons, 29,1%
            Fuel, ammunition & stores: 1 271 tons, 24,8%
            Miscellaneous weights: 1 736 tons, 33,9%
               - Hull below water: 1 020 tons
               - Hull above water: 676 tons
               - On freeboard deck: 24 tons
               - Above deck: 16 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 489 lbs / 1 583 Kg = 58,2 x 5,0 " / 127 mm shells or 1,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,54
            Metacentric height 3,7 ft / 1,1 m
            Roll period: 11,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,475 / 0,496
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 19,47 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,20 degrees
            Stern overhang: 9,51 ft / 2,90 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Forward deck:       36,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Aft deck:    40,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Quarter deck:        10,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  19,03 ft / 5,80 m
               - Average freeboard:                      18,26 ft / 5,57 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 75,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 142,0%
            Waterplane Area: 12 474 Square feet or 1 159 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 171%
            Structure weight / hull surface area: 69 lbs/sq ft or 335 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 2,72
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

9 komentarzy:

  1. Interesująca jednostka, chociaż współczynnik pełnotliwości ma bardziej krążowniczy, niż transportowy...
    Peperon

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdyby nie zainstalowane uzbrojenie, to mógłby uchodzić za średniej wielkości szybki drobnicowiec pasażersko-towarowy obsługujący którąś z licznych linii w basenie Morza Karaibskiego. Rzeczywiście przyjemna dla oka sylwetka.
    W razie potrzeby mógłby służyć jako krążownik pomocniczy po dozbrojeniu w 2 - 4 działa 127 mm.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiem, co sądzić o posiadaniu takiej jednostki, ale skoro jest, to widać to potrzebne. Dźwigi przy ładowniach nie spełniają standardów szybkich operacji, są wręcz dekoracyjne w swojej miniaturowości. Drzwi burtowych też liczbę zwiększyć razy dwa co najmniej. Kutry/lodzie desantowe by przydały się, uff, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
  4. Sylweta fantastyczna, taki odpowiednik kanadyjskich rozwiązań, trochę za bardzo wyżyłowany na okręt wojenny, ale o tym już Peperon dał, do tego nawet z dwiema armatami 127 mm jest już krążownikiem pomocniczym, bo ma czym wymusić posłuszeństwo na morzu! karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
  5. Pozwolę sobie odpowiedzieć na Wasze uwagi w jednym komentarzu i mam nadzieję, że nikt z tego powodu nie poczuje się zlekceważony.
    Jeżeli ta jednostka ma być szybsza niż typowy frachtowiec, to i współczynnik pełnotliwości musi mieć mniejszy.
    Aktualnie nie zakłada się użycia tego okrętu w roli krążownika pomocniczego; zadania transportowe są priorytetem. Wprawdzie kolumbijska lądowa infrastruktura transportowa, ostatnio dość dynamicznie się rozwija, ale nadal, np. w przypadku przerzucenia wojska z Wenezueli do Peru (czy też odwrotnie), transport drogą morską jest optymalnym rozwiązaniem.
    "Dźwigi przy ładowniach nie spełniają standardów szybkich operacji, są wręcz dekoracyjne w swojej miniaturowości. Drzwi burtowych też liczbę zwiększyć razy dwa co najmniej. Kutry/lodzie desantowe by przydały się" Nie jest to okręt desantowy. Przy prędkości marszowej 16 w, podróż (przez Kanał Panamski) z La Guaira w Wenezueli do Callao w Peru, trwać będzie teoretycznie 5 dni i 18 godzin, w praktyce min. 6 dni. W tej skali czasowej, kilkadziesiąt minut więcej wyładunku wojska, lub kilka godzin więcej wyładunku zaopatrzenia nie ma istotnego znaczenia.
    Cieszę się, że podzielacie moje odczucia co do sylwetki.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdę mówiąc to jestem trochę zdziwiony Twoim tłumaczeniem smukłości kadłuba. Dla przykładu block coefficient krążownika Admiral Hipper wynosił 0,483. Tak więc wskaźnik poniżej 0,5 musi dziwić w przypadku transportowca.
      Peperon

      Usuń
  6. Okręt ten w naturalny sposób porównuje się z meksykańską "kanonierką - transportowcem" Durango. Oczywiście Durango było o 10 lat później budowany i dwa razy mniejszy, ale chodzi o koncepcję okrętu marynarki wojennej przeznaczonego do transportu, ale wyposażonego również w konkretne uzbrojenie.
    Na tym tle "wojskowa" sylwetka Durango dużo bardziej mi odpowiada niż "pasażerska" Mariscal Castilla (skąd inąd jak na "pasażera" ładna).
    I jeden drobiazg, ale istotny w praktyce. W 1927 (i długo potem!) podstawą transportu lądowego były konie. Czyli już od szczebla kompanii w górę kuchnie, łączność, ckm, działka,...wymagały koni. Na Durango rozwiązano to poprzez bardzo duże burtowe "wrota", co umożliwiało wprowadzanie koni (i wozów) na transportowiec. Tutaj mi tego zabrakło.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za dobre wytłumaczenie po co drzwi burtowe i kutry desantowe, bo do taboru, jak znalazł, ale nie tylko, karol flibustier

      Usuń
    2. Trafne spostrzeżenie odnośnie dodatkowych wymagań stwarzanych przez ówczesny transport konny. Swoją drogą zdolności przewozowe "Durango" (490 żołnierzy i 80 koni) należy uznać za imponujące, jak na okręt o wyporności 1600 ts, prędkości 20 węzłów i dysponujący porównywalnym uzbrojeniem artyleryjskim. Zapewne komfort oferowany przewożonym żołnierzom był niższy, ale też rejsy były zapewne nie dłuższe niż 48 godzin.
      ŁK

      Usuń