niedziela, 3 sierpnia 2025

BIULETYN INFORMACYJNY NR 23/1/1930

                BIULETYN INFORMACYJNY NR 23/1/1930

Okręty

Oddano do służby:
- kanonierkę typu Puma,
- trzy ścigacze OP typu C-1.
Rozpoczęto budowę:
- rzecznego okrętu dowodzenia typu Presidente de Caycedo.
W trakcie budowy znajdują się:
- krążownik lekki typu Almirante Padilla,
- zaopatrzeniowiec typu Huiracocha.
Zakończono modernizację dwu torpedowców typu Tormenta (post z dnia 31.07.2025).
Rozpoczęto modernizację krążowników lekkich typu Almirante Grau.
Zastąpiono na okrętach działa 76,2/50 mm Bethlehem Steel M1898 działami 76,2/50 mm Bethlehem Steel/BSB M1914, łącznie 5 szt.

Lotnictwo

Zakupiono i wprowadzono do służby 10 samolotów myśliwskich typu Curtiss P6 Hawk.
Wycofano ze służby i przeznaczono do „kanibalizacji” 10 samolotów myśliwskich typu Curtiss TS-1.
Aktualnie, w skład Dowództwa Lotnictwa Morskiego (Comando de Aviación Naval, CAN) wchodzą:
- 6 rozpoznawczych łodzi latających Curtiss HS,
- 3 pływakowe wodnosamoloty myśliwskie Curtiss HA,
- 3 rozpoznawczo-bombowe/transportowe łodzie latające Curtiss F5L,
- 15 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych Aeromarine AS-2,
- 3 samoloty myśliwskie Curtiss TS-1,
- 7 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczo-torpedowo-bombowych Curtiss CS,
- 9 rozpoznawczo-bombowo/transportowych łodzi latających Fairey N.4,
- 20 samolotów myśliwskich Curtiss P1 Hawk,
- 18 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych Vought UO-4,
- 7 pływakowych wodnosamolotów torpedowo-bombowych Martin T3M,
- 7 samolotów torpedowo-bombowych Martin T4M,
- 10 samolotów myśliwskich Curtiss P6 Hawk.
Łącznie 108 maszyn.

Budżet

Z uwagi na narastające skutki światowego kryzysu gospodarczego, obniżono już uchwalony, i tak niższy w stosunku do roku 1929 budżet MW na rok 1930 o następne $2 918 689. Aktualny budżet stanowi ok. 88% budżetu na rok 1929.
Aby zmieścić się w jego ramach, a także prawdopodobnie równie skromnych budżetach na najbliższe lata, Admiralicja podjęła następujące kroki:
 1.  Anulowanie zamówienia na trzeci krążownik lekki typu Almirante Padilla. Trzeba było jednak zapłacić stoczni za prace już wykonane oraz – jako karę umowną – 10% pozostałej  wartości zamówienia. Niekompletny i pusty jeszcze kadłub okrętu sprzedano na złom.
 2.    Przesunięcie daty rozpoczęcia budowy (i płatności), zamówionego w roku 1929 krążownika ciężkiego o nieustalonej jeszcze nazwie, z roku 1930 na rok 1931 oraz przedłużenie czasu budowy z 3 do 4 lat. Zleceniobiorca (stocznia Astillero Naval Nr.1) wobec groźby całkowitego anulowania zamówienia, zgodziła się nie naliczać z tego tytułu kar umownych.
 3.    Redukcję ilości planowanych do zakupu w roku 1930 myśliwców typu Curtiss P6 Hawk z 20 do 10 maszyn, z opcją zakupu pozostałych w roku przyszłym.
 4.    Ograniczenie się w tym i następnych 2-3 latach, głównie do przebudów, modernizacji i przezbrojeń, jako mniej kapitałochłonnych, a jednak zapewniających pracę stoczniom.
 5.    Ograniczenie ilości i/lub długości rejsów/lotów szkoleniowych, strzelań ćwiczebnych oraz innej, tym podobnej kosztochłonnej działalności.
 6.    Zamrożenie płac dla personelu mundurowego i cywilnego.
 7.   Wdrożenie programu oszczędnościowego w zakresie kosztów administracyjnych i socjalnych.

2 komentarze:

  1. Dość radykalne oszczędności stały się, niestety, potrzebą chwili. Zdecydowanie pochwalam rezygnację z trzeciego krążownika lekkiego.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Zamówiony krążownik ciężki, a to ciekawe, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń