BIULETYN INFORMACYJNY NR 23/1/1930
Okręty
Oddano
do służby:
-
kanonierkę typu Puma,
-
trzy ścigacze OP typu C-1.
Rozpoczęto
budowę:
-
rzecznego okrętu dowodzenia typu Presidente
de Caycedo.
W
trakcie budowy znajdują się:
-
krążownik lekki typu Almirante Padilla,
-
zaopatrzeniowiec typu Huiracocha.
Zakończono
modernizację dwu torpedowców typu Tormenta
(post z dnia 31.07.2025).
Rozpoczęto
modernizację krążowników lekkich typu Almirante
Grau.
Zastąpiono
na okrętach działa 76,2/50 mm Bethlehem Steel M1898 działami 76,2/50 mm
Bethlehem Steel/BSB M1914, łącznie 5 szt.
Lotnictwo
Zakupiono
i wprowadzono do służby 10 samolotów myśliwskich typu Curtiss P6 Hawk.
Wycofano
ze służby i przeznaczono do „kanibalizacji” 10 samolotów myśliwskich typu
Curtiss TS-1.
Aktualnie,
w skład Dowództwa Lotnictwa Morskiego (Comando de Aviación Naval, CAN) wchodzą:
-
6 rozpoznawczych łodzi latających Curtiss HS,
-
3 pływakowe wodnosamoloty myśliwskie Curtiss HA,
-
3 rozpoznawczo-bombowe/transportowe łodzie latające Curtiss F5L,
-
15 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych Aeromarine AS-2,
-
3 samoloty myśliwskie Curtiss TS-1,
-
7 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczo-torpedowo-bombowych Curtiss CS,
-
9 rozpoznawczo-bombowo/transportowych łodzi latających Fairey N.4,
-
20 samolotów myśliwskich Curtiss P1 Hawk,
-
18 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych Vought UO-4,
-
7 pływakowych wodnosamolotów torpedowo-bombowych Martin T3M,
-
7 samolotów torpedowo-bombowych Martin T4M,
-
10 samolotów myśliwskich Curtiss P6 Hawk.
Łącznie
108 maszyn.
Budżet
Z uwagi na narastające skutki światowego
kryzysu gospodarczego, obniżono już uchwalony, i tak niższy w stosunku do roku
1929 budżet MW na rok 1930 o następne $2 918 689. Aktualny
budżet stanowi ok. 88% budżetu na rok 1929.
Aby
zmieścić się w jego ramach, a także prawdopodobnie równie skromnych budżetach
na najbliższe lata, Admiralicja podjęła następujące kroki:
1. Anulowanie zamówienia na trzeci krążownik lekki typu Almirante Padilla. Trzeba było jednak zapłacić stoczni za prace już wykonane oraz – jako karę umowną – 10% pozostałej wartości zamówienia. Niekompletny i pusty jeszcze kadłub okrętu sprzedano na złom.2. Przesunięcie daty rozpoczęcia budowy (i płatności), zamówionego w roku 1929 krążownika ciężkiego o nieustalonej jeszcze nazwie, z roku 1930 na rok 1931 oraz przedłużenie czasu budowy z 3 do 4 lat. Zleceniobiorca (stocznia Astillero Naval Nr.1) wobec groźby całkowitego anulowania zamówienia, zgodziła się nie naliczać z tego tytułu kar umownych.3. Redukcję ilości planowanych do zakupu w roku 1930 myśliwców typu Curtiss P6 Hawk z 20 do 10 maszyn, z opcją zakupu pozostałych w roku przyszłym.4. Ograniczenie się w tym i następnych 2-3 latach, głównie do przebudów, modernizacji i przezbrojeń, jako mniej kapitałochłonnych, a jednak zapewniających pracę stoczniom.5. Ograniczenie ilości i/lub długości rejsów/lotów szkoleniowych, strzelań ćwiczebnych oraz innej, tym podobnej kosztochłonnej działalności.6. Zamrożenie płac dla personelu mundurowego i cywilnego.7. Wdrożenie programu oszczędnościowego w zakresie kosztów administracyjnych i socjalnych.
Dość radykalne oszczędności stały się, niestety, potrzebą chwili. Zdecydowanie pochwalam rezygnację z trzeciego krążownika lekkiego.
OdpowiedzUsuńŁK
Zamówiony krążownik ciężki, a to ciekawe, karol flibustier
OdpowiedzUsuń