sobota, 9 sierpnia 2025

Budowa kolumbijskiego zaopatrzeniowca typu Huiracocha 1930 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego zaopatrzeniowca typu Huiracocha 1930 (1 jednostka)

Podobnie, jak w przypadku prezentowanego niedawno zbiornikowca floty (17.07.2025), decyzja o budowie tej jednostki motywowana była chęcią uniezależnienia się od frachtowców cywilnych.
Zadaniem zaopatrzeniowca w czasie pokoju jest transport zaopatrzenia (amunicja, żywność, części zamienne, sprzęt kwatermistrzowski), uzbrojenia, sprzętu itp. z miejsc ich wytwarzania lub składowania do baz morskich MW, lub pomiędzy tymi bazami. W czasie wojny, dochodzi do tego zaopatrywanie zespołów okrętów, wykonujących dłużej trwające zadania, z dala od własnych baz. Zdolność przewozowa okrętu wynosi do 2530 t zaopatrzenia i do 80 osób. Pośród tych ostatnich, mogą znajdować się specjaliści od montażu i uruchomienia przewożonego uzbrojenia i sprzętu, a w czasie wojny także uzupełnienia załóg okrętowych.
Stosunkowo silna artyleria główna okrętu, a także niezła prędkość i duży zasięg, może kusić do użycia go w roli krążownika pomocniczego. Jednakże, mało prawdopodobne jest, aby w czasie wojny miał „wolne moce”, umożliwiające mu takie działania.
Jednostkę zbudowała stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Za wyjątkiem dział artylerii głównej, wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla średniej wielkości drobnicowców.
Napęd
Cztery silniki diesla Gray/JSFM w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 3xIx127/50 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem SP 27,2 kg wynosi 17370 m;
- 4xIx37/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w cztery radiostacje. 

Huiracocha, Great Colombia supply vessel laid down 1929, launched 1930, completed 1930 (engine 1929)

Displacement:
            3 976 t light; 4 094 t standard; 4 923 t normal; 5 586 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (376,73 ft / 363,85 ft) x 50,52 ft x (16,08 / 17,83 ft)
            (114,83 m / 110,90 m) x 15,40 m  x (4,90 / 5,43 m)

Armament:
      3 - 5,00" / 127 mm 50,0 cal guns - 59,97lbs / 27,20kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1910 Model
              3 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        1 raised mount
      4 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              4 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        4 raised mounts
      4 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 181 lbs / 83 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                    -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 600 ihp / 2 685 Kw = 14,89 kts
            Range 10 500nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 829 tons, at max displacement = 1 492 tons

Complement:
            147 - 191

Cost:
            £0,681 million / $2,726 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 41 tons, 0,8%
               - Guns: 41 tons, 0,8%
            Armour: 4 tons, 0,1%
               - Armament: 4 tons, 0,1%
            Machinery: 144 tons, 2,9%
            Hull, fittings & equipment: 1 238 tons, 25,1%
            Fuel, ammunition & stores: 947 tons, 19,2%
            Miscellaneous weights: 2 550 tons, 51,8%
               - Hull below water: 1 680 tons
               - Hull above water: 862 tons
               - On freeboard deck: 8 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            5 643 lbs / 2 559 Kg = 90,3 x 5,0 " / 127 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,70
            Metacentric height 4,3 ft / 1,3 m
            Roll period: 10,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,583 / 0,596
            Length to Beam Ratio: 7,20 : 1
            'Natural speed' for length: 19,07 kts
            Power going to wave formation at top speed: 35 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,85 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       34,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:                30,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        20,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      15,10 ft / 4,60 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 68,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 104,4%
            Waterplane Area: 13 233 Square feet or 1 229 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 167%
            Structure weight / hull surface area: 63 lbs/sq ft or 308 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,60
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

16 komentarzy:

  1. Rozbieżności w kwestii napędu: tłokowe maszyny parowe (tekst główny) vs. diesle (raport). Osobiście zdecydowanie preferuję te drugie, z uwagi na redukcję personelu maszynowego o palaczy i oszczędność miejsca w wyniku braku kotłowni. Poza tym to fajny okręt i rzeczywiście mógłby pełnić rolę krążownika pomocniczego.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapewne kotły na paliwo lekkie, które odpowiada parametrowi paliwa dieslowskiego, z sylwetki to bym okręt określił, jako 140 metrowy, dlatego zaskoczyły mnie nieco spotkane rozmiary, karol flibustier

      Usuń
    2. Wszelako okręt nie może mieć jednocześnie obydwu rodzajów napędu!
      ŁK

      Usuń
    3. Nie dwa rodzaje napędu, jako główne, to wykluczone, karol flibustier

      Usuń
    4. Ale niemieckie krążowniki lekkie miały napęd parowo-dieslowski, warto to zanotować, że było to praktycznie zastosowane w tym okresie czasowym i dzięki temu marszowemu dieslowi niemal rozjechany pod Helem w 1945 roku okręt zwiał ostatecznie do Danii chyba, karol flibustier

      Usuń
    5. Z pewnością jednak taki mieszany napęd nie będzie dotyczył zaprezentowanej tu jednostki pomocniczej. A okrętów bojowych z napędem mieszanym (parowo-dieslowskim) było w okresie międzywojnia więcej (nie tylko niemieckie krążowniki lekkie).
      ŁK

      Usuń
    6. PS. Szkoda, że Autor uporczywie ignoruje nasze wpisy...
      ŁK

      Usuń
    7. Prawie do końca nie mogłem się zdecydować na rodzaj napędu dla tej jednostki, stąd sprzeczność. Za błąd przepraszam, za jego wskazanie dziękuję - już poprawiłem.

      JKS

      Usuń
    8. Cieszę się zatem, że ostatecznie wybór padł na diesle! :)
      ŁK

      Usuń
    9. A u mnie wywołał mieszane uczucia ze względu na wysoko rafinowane medium zasilające silniki. Tu nie ma manewru ani z węglem, ani z olejem ciężkim, ani nawet z drewnem opałowym, no ale autor ma tu wolę, a nie publika, karol flibustier

      Usuń
    10. Ropa naftowa jest najważniejszym paliwem kopalnym WK. W przypadku jednostek morskich nie ma żadnych istotnych problemów z dostarczeniem paliwa płynnego do dowolnego portu na wybrzeżu. W tym czasie (na początku lat 30-tych) napęd dieslowski zdobywa też coraz mocniejszą pozycję wśród nowoczesnych drobnicowców marynarki handlowej. Nie ma więc (tym bardziej!) potrzeby, aby stosować napęd parowy z kotłami węglowymi dla zasilania jednostki pomocniczej marynarki wojennej.
      ŁK

      Usuń
    11. Dziękuję koledze ŁK za wyręczenie mnie w odpowiedzi. Od siebie dodam jeszcze, że paliwo płynne zabiera mniej miejsca niż węgiel, o drewnie już nie wspominając. Poza tym, tankowanie oleju jest szybsze i prostsze, niż bunkrowanie węgla.

      JKS

      Usuń
  2. Mam takie może trochę nietypowe pytanie: Czy w Springsharpie jest zaszyta funkcja modernizacja ?
    Pytam, bo nie wiem jak interpretować koszty okrętu zmodernizowanego.
    Peperon

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Springshap nie ma funkcji "modernizacja" czy "przebudowa" Koszty ustalam sam, w dość skomplikowany sposób. Najpierw ustalam % elementów nowych, w podziale na uzbrojenie, opancerzenie, napęd i resztę. Każdemu z wymienionych elementów przypisuję wagę, lecz nie w sensie ciężaru, a ceny. Oczywiste jest, że tona napędu jest droższa od tony kadłuba, a tona uzbrojenia droższa od tony napędu itd. Na koniec sumuję iloczyny % i wagi wszystkich nowych elementów, aby uzyskać % wartości wyliczonego przez program okrętu nowego. Uzyskana wartość jest oczywiście tylko szacunkowa, ale lepsza taka niż żadna.

      JKS

      Usuń
    2. Z tego co piszesz, to siedzenia przy wyliczeniach ceny modernizacji jest multum.
      Dzięki za odpowiedź.
      Peperon

      Usuń
    3. W ogóle, prowadzenie tego bloga jest bardziej praco- i czasochłonne, niż się niektórym wydaje.

      JKS

      Usuń