poniedziałek, 2 marca 2015

Ścigacz torpedowy typu Chart 1924-1925 (8 szt.) i ścigacz artyleryjski typu Wilk 1924 (2 szt.)



Ścigacz torpedowy typu Chart 1924-1925 (8 szt.) i ścigacz artyleryjski typu Wilk 1924 (2 szt.)

Następny etap rozwojowy ścigaczy. Ponieważ obydwa typy ścigaczy zbudowane są na takim samym kadłubie i wyposażone w taką samą jednostkę napędową, prezentuje je razem w jednym poście.
Aby uzyskać raporty musiałem trochę „poszachraić”, ale nie było innego sposobu. Springsharp bierze pod uwagę wyłącznie pływanie wypornościowe i takie wynalazki, jak planujące ścigacze wg niego nie istnieją. Słusznie za to program wytyka nędzną dzielność morską, ale dla jednostek tych klas to normalne.
Nie będę rozpisywał się na temat uzbrojenia, osiągów itp., wszystko można wyczytać w raportach i zobaczyć na rysunkach.
Okręty będą działać w dywizjonach w składzie 4 ścigacze torpedowe + 1 artyleryjski. Na ścigaczu artyleryjskim będzie zaokrętowany d-ca dywizjonu. Oprócz roli prowadzącego dywizjon, do zadań ścigacza artyleryjskiego należeć będzie wsparcie ogniowe ścigaczy torpedowych zarówno w ataku, jak i obronie.
Na początek ścigacz torpedowy.


Chart, Poland Motor torpedo boat laid down 1924

Displacement:
            56 t light; 58 t standard; 61 t normal; 64 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (100,38 ft / 98,43 ft) x 16,73 ft x (3,94 / 4,04 ft)
            (30,60 m / 30,00 m) x 5,10 m  x (1,20 / 1,23 m)

Armament:
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 900 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,589 t each, 3,178 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4 156 shp / 3 100 Kw = 35,00 kts
            Range 600nm at 23,00 kts
            Bunker at max displacement = 15 tons

Complement:
            10 - 14

Cost:
            £0,021 million / $0,083 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 4 tons, 7,0%
               - Guns: 0 tons, 0,5%
               - Weapons: 4 tons, 6,5%
            Machinery: 33 tons, 53,7%
            Hull, fittings & equipment: 19 tons, 30,5%
            Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 8,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              22 lbs / 10 Kg = 45,9 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,25
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 41 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,34

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,330 / 0,337
            Length to Beam Ratio: 5,88 : 1
            'Natural speed' for length: 12,27 kts
            Power going to wave formation at top speed: 79 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
            Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Forward deck:       30,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:    30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      6,21 ft / 1,89 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 176,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 107,2%
            Waterplane Area: 1 013 Square feet or 94 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 51%
            Structure weight / hull surface area: 12 lbs/sq ft or 57 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,42
                        - Longitudinal: 3,18
                        - Overall: 0,51
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Chart (1924)
Bulterier (1924)
Dog (1924)
Doberman (1924)
Foksterier (1925)
Gryfon (1925)
Husky (1925)
Jamnik (1925)

A teraz artyleryjski.


Wilk, Poland Motor gun boat laid down 1924

Displacement:
            52 t light; 54 t standard; 59 t normal; 62 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (100,38 ft / 98,43 ft) x 16,73 ft x (3,77 / 3,89 ft)
            (30,60 m / 30,00 m) x 5,10 m  x (1,15 / 1,19 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 480 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 900 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
      Main DC/AS Mortars
      1 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charge + 3 reloads - 0,768 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4 156 shp / 3 100 Kw = 35,00 kts
            Range 600nm at 23,00 kts
            Bunker at max displacement = 15 tons

Complement:
            9 - 13

Cost:
            £0,020 million / $0,080 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 3,4%
               - Guns: 1 tons, 1,7%
               - Weapons: 1 tons, 1,6%
            Machinery: 31 tons, 53,1%
            Hull, fittings & equipment: 19 tons, 32,6%
            Fuel, ammunition & stores: 6 tons, 11,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              22 lbs / 10 Kg = 11,1 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,18
            Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
            Roll period: 10,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 40 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,32

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,330 / 0,338
            Length to Beam Ratio: 5,88 : 1
            'Natural speed' for length: 12,27 kts
            Power going to wave formation at top speed: 79 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
            Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Forward deck:       30,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:    30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      6,21 ft / 1,89 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 177,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 130,1%
            Waterplane Area: 1 013 Square feet or 94 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 49%
            Structure weight / hull surface area: 12 lbs/sq ft or 61 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,44
                        - Longitudinal: 3,35
                        - Overall: 0,54
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Wilk (1924)
Kojot (1924)

14 komentarzy:

  1. Piękne i dobrze zbilansowane jednostki. Z przyjemnością skomentowałbym obszerniej, gdyby weszły do służby... 10 lat później (a byłyby marzeniem wielu flot nawet w 1945 roku, zwłaszcza gdyby silniki benzynowe zamienić na diesle).
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, powoli ;) rozwija się ta klasa okrętów. Za kilka lat pojawią się nowe typy, pewnie troszkę większe i szybsze. Stan docelowy zamierzam osiągnąć w latach 30-tych.
      Diesle na ścigaczach były stosowane bardzo rzadko, lepiej się sprawdzały wysokoobrotowe silniki benzynowe.

      JKS

      Usuń
    2. O ile mnie wiadomo Praktycznie wszystkie Shnellbooty miały Diesle. :) I powiem że Konstrukcyjnie są dla mnie najbliższe najlepszemu kutrowi torpedowemu. :)
      Chociaż radzieckie kutry (typu nie pomnę) o metalowym kadłubie i wt. na rufie też były całkiem niezłe.
      Natomiast jeśli chodzi o charta i wilka to są bardzo dobre jednostki jednak.. no...ekhem.. nowy trend i jakość światową teraz wyznaczają. :D
      Kpt.G

      Usuń
    3. Najlepsze ścigacze to jednak niemieckie schnellbooty, a te powszechnie używały diesli. W tym kierunku poszedł też ich (tj. ścigaczy) rozwój po II wojnie światowej. Ale dalej już nie komentuję, bo okręty są zbyt progresywne, jak na moje upodobania na rok 1924. :)
      ŁK

      Usuń
    4. Nie wszystkie niemieckie ścigacze były napędzane dieslami, a do roku 1933 żaden. Zresztą Niemcy były tu wyjątkiem. W innych wiodących flotach: Anglia do 1944 tylko benzynowe, Włochy za wyjątkiem 2 eksperymentalnych jednostek tylko benzynowe (dwa typy miały dodatkowo silniki elektryczne), Japonia wyłącznie benzynowe, Francja wyłącznie benzynowe, USA do roku 1951 tylko benzynowe, Rosja za wyjątkiem jednego typu (1943) do 1947 tylko benzynowe.
      Mogę później spróbować z dieslami, ale nie wiem czy Springsharp mi to puści - diesle są cięższe.
      Też uważam, że schnellbooty były znakomite, np. S-100 i w tym kierunku dążę.

      JKS

      Usuń
  2. Witam

    Okręty bardzo odpowiadające ówczesnej wizji wojny morskiej, a parametry bardzo przyszłościowe.
    Co prawda wydaje się, że w realnej II wś kutry torpedowe spisały się zdecydowanie poniżej oczekiwań (w sensie liczby zatopień), ale kto to mógł przewidzieć.
    Uzbrojenie lufowe kutrów torpedowych jest znacznie mocniejsze niż na innych jednostkach z tego (i późniejszego) okresu. Mam tylko dwa zastrzeżenia:
    1. Czy dobrze pamiętam, że działka 25mm są ładowane z magazynków – czyli co magazynek – przerwa w ogniu? To by znacznie zmniejszało efektywność w walce.
    2. Dla mnie minusem jest brak karabinów maszynowych w uzbrojeniu.
    W przypadku kutrów artyleryjskich jeszcze większe moje wątpliwości budzi uzbrojenie:
    3. Czy armatka 57 jest półautomatyczna (ręczne wsuwanie pocisków do komory)? Jeśli tak to jest to działo „jednego nokautującego ciosu”, jak z chybionej koncepcji krążowników pod koniec XIX.
    4. Brak broni automatycznej na jednostce w całym sektorze przednim, oraz brak w ogóle karabinów maszynowych moim zdaniem jest dużą wadą.

    PS Jeszcze uwaga w nawiązaniu do tematu „czy warto budować torpedowce” – 1 torpedowiec z 6wt za 1,5mln USD, 18 ścigaczy z 36wt za 1,494 mln USD….

    Pozdrawiam
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z moim wzrokiem jest chyba coś nie w porządku, ale nie widzę w zestawie uzbrojenia armat 57 mm. Karabiny maszynowe uważam za zbędny komponent uzbrojenia, chyba, że byłyby to 13 mm nkm.
      ŁK

      Usuń
    2. Ad 1. Działka 25 mm są ładowane taśmą z zasobników (bębnów) po 50 naboi.
      Ad 2. Działka 25 mm mają zadowalającą szybkostrzelność, a dużo większą siłę ognia.
      Ad 3. Nie ma na tych ścigaczach działka 57 mm, jest automatyczna 40-tka.
      Ad 4. Patrz Ad 2. i 3.
      PS. Nie tylko cena ma znaczenie, jeszcze jest zasięg, dzielność morska, siła ognia itd.

      JKS

      Usuń
  3. Przepraszam, rzeczywiście 2 moje błędy:
    -spojrzałem na dane ścigacza i zobaczyłem "57", zamiast "1,57 / 40".
    - pamiętałem, że była dyskusja o ładowaniu z magazynków działek plot i błędnie założyłem, że chodziło o magazynki pudełkowe (="małe").
    Tym nie mniej obstaję, że karabiny maszynowe, przede wszystkim 13mm, byłby bardzo pożądane na tych jednostkach.
    Pozdrawiam
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
  4. Całkiem udane jednostki,choć dzietnością morską nie powalają a to normalne.Zgadzam się z kolegą H-Babbock że brak karabinów to pewna wada,można ją w przyszłości naprawić w większych jednostkach tego typu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sądzę, że "dzietność" tych jednostek faktycznie będzie niewielka - to same psy, suki brak :). Przepraszam, nie wypada żartować z "literówek", ale nie mogłem się powstrzymać.
      Jeżeli na jednostkach "docelowych" (ok. 100 t) znajdzie się miejsce, to dodatkowo nkm-y będą.

      JKS

      Usuń
    2. Ha,ha,ha to jest tylko mała literówka :p

      Usuń
    3. Widzę, że Kolega się nie pogniewał. Ta "literówka" była tak urocza, że po prostu nie mogłem ...

      JKS

      Usuń
  5. Nawiązując do dylematu: silniki diesla czy benzynowe, spróbuję dla następnych ścigaczy układu: 1 diesel dla prędkości marszowej i 2 benzynowe dla prędkości szczytowej. Troszkę to komplikuje logistykę (dwa rodzaje paliwa, dwa komplety części zamiennych), ale da się to przełknąć.

    JKS

    OdpowiedzUsuń