Ścigacz torpedowy typu Chart 1924-1925 (8 szt.) i ścigacz artyleryjski typu Wilk 1924 (2 szt.)
Następny
etap rozwojowy ścigaczy. Ponieważ obydwa typy ścigaczy zbudowane są na takim
samym kadłubie i wyposażone w taką samą jednostkę napędową, prezentuje je razem
w jednym poście.
Aby uzyskać raporty musiałem trochę „poszachraić”, ale nie
było innego sposobu. Springsharp bierze pod uwagę wyłącznie pływanie
wypornościowe i takie wynalazki, jak planujące ścigacze wg niego nie istnieją.
Słusznie za to program wytyka nędzną dzielność morską, ale dla jednostek tych
klas to normalne.
Nie będę rozpisywał się na temat uzbrojenia, osiągów itp.,
wszystko można wyczytać w raportach i zobaczyć na rysunkach.
Okręty będą działać w dywizjonach w składzie 4 ścigacze
torpedowe + 1 artyleryjski. Na ścigaczu artyleryjskim będzie zaokrętowany d-ca
dywizjonu. Oprócz roli prowadzącego dywizjon, do zadań ścigacza artyleryjskiego
należeć będzie wsparcie ogniowe ścigaczy torpedowych zarówno w ataku, jak i
obronie.
Na początek ścigacz torpedowy.
Chart, Poland Motor torpedo boat laid down
1924
Displacement:
56
t light; 58 t standard; 61 t normal; 64 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(100,38
ft / 98,43 ft) x 16,73 ft x (3,94 / 4,04 ft)
(30,60
m / 30,00 m) x 5,10 m x (1,20 / 1,23 m)
Armament:
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 900 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
Main Torpedoes
2
- 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,589 t each, 3,178 t
total
In
2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes
Machinery:
Petrol
Internal combustion motors,
Geared
drive, 3 shafts, 4 156 shp / 3 100 Kw = 35,00 kts
Range
600nm at 23,00 kts
Bunker
at max displacement = 15 tons
Complement:
10
- 14
Cost:
£0,021
million / $0,083 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
4 tons, 7,0%
- Guns: 0 tons, 0,5%
- Weapons: 4 tons, 6,5%
Machinery:
33 tons, 53,7%
Hull,
fittings & equipment: 19 tons, 30,5%
Fuel,
ammunition & stores: 5 tons, 8,8%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
22 lbs / 10 Kg = 45,9 x 1,0 " / 25 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,25
Metacentric
height 0,5 ft / 0,2 m
Roll
period: 9,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 41 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat
quality (Average = 1.00): 0,34
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,330 / 0,337
Length
to Beam Ratio: 5,88 : 1
'Natural
speed' for length: 12,27 kts
Power
going to wave formation at top speed: 79 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
Stern
overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 7,55 ft /
2,30 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Forward deck: 30,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Aft deck: 30,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 20,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 6,21 ft / 1,89 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 176,1%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 107,2%
Waterplane
Area: 1 013 Square feet or 94 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 51%
Structure
weight / hull surface area: 12 lbs/sq ft or 57 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,42
-
Longitudinal: 3,18
-
Overall: 0,51
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Caution:
Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Chart (1924)
Bulterier (1924)
Dog (1924)
Doberman (1924)
Foksterier (1925)
Gryfon (1925)
Husky (1925)
Jamnik (1925)
A teraz artyleryjski.
Wilk, Poland Motor gun boat laid down 1924
Displacement:
52
t light; 54 t standard; 59 t normal; 62 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(100,38
ft / 98,43 ft) x 16,73 ft x (3,77 / 3,89 ft)
(30,60
m / 30,00 m) x 5,10 m x (1,15 / 1,19 m)
Armament:
1
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 480 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 900 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
Main DC/AS Mortars
1
- 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charge + 3 reloads - 0,768 t total
in
Stern depth charge racks
Machinery:
Petrol
Internal combustion motors,
Geared
drive, 3 shafts, 4 156 shp / 3 100 Kw = 35,00 kts
Range
600nm at 23,00 kts
Bunker
at max displacement = 15 tons
Complement:
9
- 13
Cost:
£0,020
million / $0,080 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
2 tons, 3,4%
- Guns: 1 tons, 1,7%
-
Weapons: 1 tons, 1,6%
Machinery:
31 tons, 53,1%
Hull,
fittings & equipment: 19 tons, 32,6%
Fuel,
ammunition & stores: 6 tons, 11,0%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
22 lbs / 10 Kg = 11,1 x 1,6 " / 40 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,18
Metacentric
height 0,5 ft / 0,1 m
Roll
period: 10,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 40 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat
quality (Average = 1.00): 0,32
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,330 / 0,338
Length
to Beam Ratio: 5,88 : 1
'Natural
speed' for length: 12,27 kts
Power
going to wave formation at top speed: 79 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
Stern
overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 7,55 ft /
2,30 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Forward deck: 30,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Aft deck: 30,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 20,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 6,21 ft / 1,89 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 177,8%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 130,1%
Waterplane
Area: 1 013 Square feet or 94 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 49%
Structure
weight / hull surface area: 12 lbs/sq ft or 61 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,44
-
Longitudinal: 3,35
-
Overall: 0,54
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Caution:
Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Wilk (1924)
Kojot (1924)
Piękne i dobrze zbilansowane jednostki. Z przyjemnością skomentowałbym obszerniej, gdyby weszły do służby... 10 lat później (a byłyby marzeniem wielu flot nawet w 1945 roku, zwłaszcza gdyby silniki benzynowe zamienić na diesle).
OdpowiedzUsuńŁK
No tak, powoli ;) rozwija się ta klasa okrętów. Za kilka lat pojawią się nowe typy, pewnie troszkę większe i szybsze. Stan docelowy zamierzam osiągnąć w latach 30-tych.
UsuńDiesle na ścigaczach były stosowane bardzo rzadko, lepiej się sprawdzały wysokoobrotowe silniki benzynowe.
JKS
O ile mnie wiadomo Praktycznie wszystkie Shnellbooty miały Diesle. :) I powiem że Konstrukcyjnie są dla mnie najbliższe najlepszemu kutrowi torpedowemu. :)
UsuńChociaż radzieckie kutry (typu nie pomnę) o metalowym kadłubie i wt. na rufie też były całkiem niezłe.
Natomiast jeśli chodzi o charta i wilka to są bardzo dobre jednostki jednak.. no...ekhem.. nowy trend i jakość światową teraz wyznaczają. :D
Kpt.G
Najlepsze ścigacze to jednak niemieckie schnellbooty, a te powszechnie używały diesli. W tym kierunku poszedł też ich (tj. ścigaczy) rozwój po II wojnie światowej. Ale dalej już nie komentuję, bo okręty są zbyt progresywne, jak na moje upodobania na rok 1924. :)
UsuńŁK
Nie wszystkie niemieckie ścigacze były napędzane dieslami, a do roku 1933 żaden. Zresztą Niemcy były tu wyjątkiem. W innych wiodących flotach: Anglia do 1944 tylko benzynowe, Włochy za wyjątkiem 2 eksperymentalnych jednostek tylko benzynowe (dwa typy miały dodatkowo silniki elektryczne), Japonia wyłącznie benzynowe, Francja wyłącznie benzynowe, USA do roku 1951 tylko benzynowe, Rosja za wyjątkiem jednego typu (1943) do 1947 tylko benzynowe.
UsuńMogę później spróbować z dieslami, ale nie wiem czy Springsharp mi to puści - diesle są cięższe.
Też uważam, że schnellbooty były znakomite, np. S-100 i w tym kierunku dążę.
JKS
Witam
OdpowiedzUsuńOkręty bardzo odpowiadające ówczesnej wizji wojny morskiej, a parametry bardzo przyszłościowe.
Co prawda wydaje się, że w realnej II wś kutry torpedowe spisały się zdecydowanie poniżej oczekiwań (w sensie liczby zatopień), ale kto to mógł przewidzieć.
Uzbrojenie lufowe kutrów torpedowych jest znacznie mocniejsze niż na innych jednostkach z tego (i późniejszego) okresu. Mam tylko dwa zastrzeżenia:
1. Czy dobrze pamiętam, że działka 25mm są ładowane z magazynków – czyli co magazynek – przerwa w ogniu? To by znacznie zmniejszało efektywność w walce.
2. Dla mnie minusem jest brak karabinów maszynowych w uzbrojeniu.
W przypadku kutrów artyleryjskich jeszcze większe moje wątpliwości budzi uzbrojenie:
3. Czy armatka 57 jest półautomatyczna (ręczne wsuwanie pocisków do komory)? Jeśli tak to jest to działo „jednego nokautującego ciosu”, jak z chybionej koncepcji krążowników pod koniec XIX.
4. Brak broni automatycznej na jednostce w całym sektorze przednim, oraz brak w ogóle karabinów maszynowych moim zdaniem jest dużą wadą.
PS Jeszcze uwaga w nawiązaniu do tematu „czy warto budować torpedowce” – 1 torpedowiec z 6wt za 1,5mln USD, 18 ścigaczy z 36wt za 1,494 mln USD….
Pozdrawiam
H_Babbock
Z moim wzrokiem jest chyba coś nie w porządku, ale nie widzę w zestawie uzbrojenia armat 57 mm. Karabiny maszynowe uważam za zbędny komponent uzbrojenia, chyba, że byłyby to 13 mm nkm.
UsuńŁK
Ad 1. Działka 25 mm są ładowane taśmą z zasobników (bębnów) po 50 naboi.
UsuńAd 2. Działka 25 mm mają zadowalającą szybkostrzelność, a dużo większą siłę ognia.
Ad 3. Nie ma na tych ścigaczach działka 57 mm, jest automatyczna 40-tka.
Ad 4. Patrz Ad 2. i 3.
PS. Nie tylko cena ma znaczenie, jeszcze jest zasięg, dzielność morska, siła ognia itd.
JKS
Przepraszam, rzeczywiście 2 moje błędy:
OdpowiedzUsuń-spojrzałem na dane ścigacza i zobaczyłem "57", zamiast "1,57 / 40".
- pamiętałem, że była dyskusja o ładowaniu z magazynków działek plot i błędnie założyłem, że chodziło o magazynki pudełkowe (="małe").
Tym nie mniej obstaję, że karabiny maszynowe, przede wszystkim 13mm, byłby bardzo pożądane na tych jednostkach.
Pozdrawiam
H_Babbock
Całkiem udane jednostki,choć dzietnością morską nie powalają a to normalne.Zgadzam się z kolegą H-Babbock że brak karabinów to pewna wada,można ją w przyszłości naprawić w większych jednostkach tego typu.
OdpowiedzUsuńSądzę, że "dzietność" tych jednostek faktycznie będzie niewielka - to same psy, suki brak :). Przepraszam, nie wypada żartować z "literówek", ale nie mogłem się powstrzymać.
UsuńJeżeli na jednostkach "docelowych" (ok. 100 t) znajdzie się miejsce, to dodatkowo nkm-y będą.
JKS
Ha,ha,ha to jest tylko mała literówka :p
UsuńWidzę, że Kolega się nie pogniewał. Ta "literówka" była tak urocza, że po prostu nie mogłem ...
UsuńJKS
Nawiązując do dylematu: silniki diesla czy benzynowe, spróbuję dla następnych ścigaczy układu: 1 diesel dla prędkości marszowej i 2 benzynowe dla prędkości szczytowej. Troszkę to komplikuje logistykę (dwa rodzaje paliwa, dwa komplety części zamiennych), ale da się to przełknąć.
OdpowiedzUsuńJKS