niedziela, 23 kwietnia 2023

Przebudowa kanonierek typu Koetei na stawiacze min 1929 (3 jednostki)

Przebudowa kanonierek typu Koetei na stawiacze min 1929 (3 jednostki)

Zbudowane w latach 1898-1900 kanonierki typu Koetei, z uwagi na silne zużycie urządzeń napędowych (kotłów węglowych i maszyn parowych) oraz przestarzałe uzbrojenie, wprost „prosiły się” o modernizację lub przebudowę. Ponieważ w ostatnim czasie flota otrzymała pięć nowych kanonierek, ostatecznie zdecydowano o przebudowie na stawiacze min, których nigdy nie za wiele. Projektując przebudowę, pozostawiono stosunkowo silne (ale nowe) uzbrojenie artyleryjskie, co spowodowało, że czasem nazywano je kanonierkami minowymi. Oficjalnie jednak zostały sklasyfikowane jako stawiacze min.
Przebudowa została wykonana w następujących stoczniach: Koetei i Siboga - Sandok Maatschappij w Durbanie, Assahan - Tanjung Priok Droogdok w Batawii. Po zakończeniu przebudowy, Koetei i Siboga będą stacjonować w Afryce Południowej, a Assahan w Indiach Wschodnich.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Wzmocniono konstrukcję oraz nieznacznie zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano dwa silniki diesla Werkspoor po 900 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto. Zamontowano:
- 2xIx105/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1925, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 18200 m;
- 1xII+2xIx13,2/78 FN P1919;
- 80 min.
Centralnych przyrządów kierowania ogniem brak.
Opancerzenie
Działa 105 mm otrzymały maski o gr. 20 mm.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, komin i maszty.
Okręt wyposażono w dwie radiostacje średniego zasięgu.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie zmniejszyło się z 3,69 do 3,39 m, a wyporność normalna z 778 do 711 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 13,70 do 14,86 w;
- zasięg wzrósł z 2030 do 5000 Mm przy 10 w.
Koszt przebudowy wyniósł 48,3% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Koetei, Netherlands minelayer laid down 1897, launched 1898, completed 1898, rebuilt 1929 (engine 1928) 

Displacement:
            635 t light; 656 t standard; 711 t normal; 754 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (184,06 ft / 176,18 ft) x 30,97 ft x (11,12 / 11,57 ft)
            (56,10 m / 53,70 m) x 9,44 m  x (3,39 / 3,53 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 71 lbs / 32 kg
      Mines
      2 - 2 314,85 lbs / 1 050,00 kg mines + 80 reloads - 84,740 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)         Other gunhouse (avg)         Barbette/hoist (max)
                Main:       0,79" / 20 mm                       -                                          - 

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 800 shp / 1 343 Kw = 14,86 kts
            Range 5 000nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 54 tons, at max displacement = 98 tons

Complement:
            68 - 89

Cost:
            £0,048 million / $0,192 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 121 tons, 17,0%
               - Guns: 15 tons, 2,1%
               - Weapons: 106 tons, 14,9%
            Armour: 4 tons, 0,5%
               - Armament: 4 tons, 0,5%
            Machinery: 56 tons, 7,9%
            Hull, fittings & equipment: 454 tons, 63,9%
            Fuel, ammunition & stores: 76 tons, 10,6%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 650 lbs / 748 Kg = 46,7 x 4,1 " / 105 mm shells or 1,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,39
            Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m
            Roll period: 10,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,88

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,410 / 0,418
            Length to Beam Ratio: 5,69 : 1
            'Natural speed' for length: 13,27 kts
            Power going to wave formation at top speed: 55 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  11,48 ft / 3,50 m
               - Forward deck:       29,00%,  11,48 ft / 3,50 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Aft deck:                29,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Quarter deck:        24,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Average freeboard:                      11,31 ft / 3,45 m
            Ship tends to be wet forward 

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 33,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 106,4%
            Waterplane Area: 3 379 Square feet or 314 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 458%
            Structure weight / hull surface area: 78 lbs/sq ft or 382 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,62
                        - Longitudinal: 9,69
                        - Overall: 1,94
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Koetei (1929)
Siboga (1929)
Assahan (1929)

10 komentarzy:

  1. Bardzo dobra modernizacja w kierunku defensywnego stawiacza min. W razie konfliktu zbrojnego i występującej konieczności okręty mogą podjąć funkcję pełnomorskich eskortowców, po zamianie min na bomby głębinowe. Prędkość 15 węzłów czyni dodatkowo takie zastosowanie możliwym. Coraz bardziej brakuje mi działek automatycznych, choćby 1 szt., która byłaby przydatna także do celów "policyjnych", gdyż spory zasięg operacyjny i dzielność morska umożliwiają również pełnienie funkcji dozorowych/patrolowych. Gdyby nie prosta stewa dziobowa i nawisająca rufa, okręt wyglądałby bardzo nowocześnie. Choć tak, jak jest, również prezentuje się ładnie, zachowując elementy estety okrętów z przełomu wieków.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS. Czy nieco starsze (pokrewne) jednostki typu "Nias" jeszcze istnieją, czy też - jak w realu - zostały zdegradowane do funkcji okrętów pomocniczych?
      ŁK

      Usuń
    2. Jednostki typu "Nias", podobnie jak w realu, nie wchodzą w skład floty. Dokładnie mówiąc, nie posiadają statusu okrętów wojennych.

      JKS

      Usuń
  2. Okręty wielkością i uzbrojeniem odpowiadające Niemieckim trałowcom typów "1935 M1", z tym, że są wyraźnie wolniejsze. Czyli taki ostrożny standard. Niepokój budzi jedynie wybitnie ociężała sylwetka okrętów.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ma ta sylwetka swój urok, przynajmniej dla mnie! :)
      ŁK

      Usuń
  3. Niepokój to we mnie budzi "bieda flota" niezdolna do ochrony tego co wcześniej zostało zdobyte.
    Przy tym tempie to w 41r do ABDA Holendrzy dodadzą niszczyciel a "De Ruyter" pozostanie szczytem marzeń.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prorok jaki, czy ki ...

      JKS

      Usuń
    2. Realnie do ABDA Holendrzy detaszowali 3 lekkie krążowniki, 7 niszczycieli i 1 pancernik obrony wybrzeża. U mnie, już w roku 1929 można by dać 2 krążowniki ciężkie, 3 lekkie, 8 niszczycieli i co najmniej 3 pancerniki obrony wybrzeża. Tyle jeśli chodzi o liczby, a zdanie Kolegi "Przy tym tempie to w 41r do ABDA Holendrzy dodadzą niszczyciel a "De Ruyter" pozostanie szczytem marzeń." sobie zapamiętam i pewnie nie raz jeszcze zacytuję.

      JKS

      Usuń
    3. Realna Holandia powinna jednak mieć się nijak do owych Niderlandów...
      ŁK

      Usuń
    4. Tak, jak rok 1929 do 1941...

      JKS

      Usuń