Przebudowa kanonierek typu Koetei na stawiacze min 1929 (3 jednostki)
Zbudowane
w latach 1898-1900 kanonierki typu Koetei,
z uwagi na silne zużycie urządzeń napędowych (kotłów węglowych i maszyn
parowych) oraz przestarzałe uzbrojenie, wprost „prosiły się” o modernizację lub
przebudowę. Ponieważ w ostatnim czasie flota otrzymała pięć nowych kanonierek, ostatecznie
zdecydowano o przebudowie na stawiacze min, których nigdy nie za wiele. Projektując
przebudowę, pozostawiono stosunkowo silne (ale nowe) uzbrojenie artyleryjskie,
co spowodowało, że czasem nazywano je kanonierkami minowymi. Oficjalnie
jednak zostały sklasyfikowane jako stawiacze min.
Przebudowa
została wykonana w następujących stoczniach: Koetei i Siboga - Sandok
Maatschappij w Durbanie, Assahan - Tanjung
Priok Droogdok w Batawii. Po zakończeniu przebudowy, Koetei i Siboga będą
stacjonować w Afryce Południowej, a Assahan
w Indiach Wschodnich.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Wzmocniono konstrukcję oraz nieznacznie zmieniono
podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano
dwa silniki diesla Werkspoor po 900 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto. Zamontowano:
-
2xIx105/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1925, przy elewacji maksymalnej 35o donośność
pociskiem HE 16,00 kg wynosi 18200 m;
- 1xII+2xIx13,2/78
FN P1919;
- 80
min.
Centralnych
przyrządów kierowania ogniem brak.
Opancerzenie
Działa 105 mm otrzymały maski o gr. 20 mm.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, komin i maszty.
Okręt wyposażono w dwie radiostacje średniego
zasięgu.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie zmniejszyło się z 3,69 do 3,39 m, a
wyporność normalna z 778 do 711 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 13,70 do 14,86 w;
- zasięg wzrósł z 2030 do 5000 Mm przy 10 w.
Koszt przebudowy wyniósł 48,3% wartości
porównywalnego okrętu nowego.
Koetei, Netherlands minelayer laid down 1897, launched 1898, completed 1898, rebuilt 1929 (engine 1928)
Displacement:
635 t light; 656 t
standard; 711 t normal; 754 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(184,06 ft / 176,18 ft)
x 30,97 ft x (11,12 / 11,57 ft)
(56,10 m / 53,70 m) x
9,44 m x (3,39 / 3,53 m)
Armament:
2 - 4,13" / 105 mm 50,0
cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 71 lbs /
32 kg
Mines
2 - 2 314,85 lbs /
1 050,00 kg mines + 80 reloads - 84,740 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,79" / 20 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
1 800 shp / 1 343 Kw = 14,86 kts
Range 5 000nm at
10,00 kts
Bunker normal = 54
tons, at max displacement = 98 tons
Complement:
68 - 89
Cost:
£0,048 million / $0,192
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 121 tons,
17,0%
- Guns: 15 tons, 2,1%
- Weapons: 106 tons, 14,9%
Armour: 4 tons, 0,5%
- Armament: 4 tons, 0,5%
Machinery: 56 tons,
7,9%
Hull, fittings &
equipment: 454 tons, 63,9%
Fuel, ammunition &
stores: 76 tons, 10,6%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 650 lbs / 748 Kg = 46,7 x 4,1 " / 105
mm shells or 1,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,39
Metacentric height 1,5
ft / 0,5 m
Roll period: 10,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,88
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,410 / 0,418
Length to Beam Ratio:
5,69 : 1
'Natural speed' for
length: 13,27 kts
Power going to wave
formation at top speed: 55 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 7,87 ft
/ 2,40 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 11,48 ft / 3,50 m
- Forward deck: 29,00%, 11,48 ft / 3,50
m, 11,15 ft / 3,40 m
- Aft deck: 29,00%, 11,15 ft / 3,40 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Quarter deck: 24,00%, 11,15 ft /
3,40 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Average freeboard: 11,31 ft / 3,45 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 33,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 106,4%
Waterplane Area:
3 379 Square feet or 314 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 458%
Structure weight / hull
surface area: 78 lbs/sq ft or 382 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,62
-
Longitudinal: 9,69
- Overall:
1,94
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Koetei (1929)
Siboga (1929)
Assahan (1929)
Bardzo dobra modernizacja w kierunku defensywnego stawiacza min. W razie konfliktu zbrojnego i występującej konieczności okręty mogą podjąć funkcję pełnomorskich eskortowców, po zamianie min na bomby głębinowe. Prędkość 15 węzłów czyni dodatkowo takie zastosowanie możliwym. Coraz bardziej brakuje mi działek automatycznych, choćby 1 szt., która byłaby przydatna także do celów "policyjnych", gdyż spory zasięg operacyjny i dzielność morska umożliwiają również pełnienie funkcji dozorowych/patrolowych. Gdyby nie prosta stewa dziobowa i nawisająca rufa, okręt wyglądałby bardzo nowocześnie. Choć tak, jak jest, również prezentuje się ładnie, zachowując elementy estety okrętów z przełomu wieków.
OdpowiedzUsuńŁK
PS. Czy nieco starsze (pokrewne) jednostki typu "Nias" jeszcze istnieją, czy też - jak w realu - zostały zdegradowane do funkcji okrętów pomocniczych?
UsuńŁK
Jednostki typu "Nias", podobnie jak w realu, nie wchodzą w skład floty. Dokładnie mówiąc, nie posiadają statusu okrętów wojennych.
UsuńJKS
Okręty wielkością i uzbrojeniem odpowiadające Niemieckim trałowcom typów "1935 M1", z tym, że są wyraźnie wolniejsze. Czyli taki ostrożny standard. Niepokój budzi jedynie wybitnie ociężała sylwetka okrętów.
OdpowiedzUsuńH_Babbock
Ma ta sylwetka swój urok, przynajmniej dla mnie! :)
UsuńŁK
Niepokój to we mnie budzi "bieda flota" niezdolna do ochrony tego co wcześniej zostało zdobyte.
OdpowiedzUsuńPrzy tym tempie to w 41r do ABDA Holendrzy dodadzą niszczyciel a "De Ruyter" pozostanie szczytem marzeń.
Prorok jaki, czy ki ...
UsuńJKS
Realnie do ABDA Holendrzy detaszowali 3 lekkie krążowniki, 7 niszczycieli i 1 pancernik obrony wybrzeża. U mnie, już w roku 1929 można by dać 2 krążowniki ciężkie, 3 lekkie, 8 niszczycieli i co najmniej 3 pancerniki obrony wybrzeża. Tyle jeśli chodzi o liczby, a zdanie Kolegi "Przy tym tempie to w 41r do ABDA Holendrzy dodadzą niszczyciel a "De Ruyter" pozostanie szczytem marzeń." sobie zapamiętam i pewnie nie raz jeszcze zacytuję.
UsuńJKS
Realna Holandia powinna jednak mieć się nijak do owych Niderlandów...
UsuńŁK
Tak, jak rok 1929 do 1941...
UsuńJKS