Budowa kolumbijskiego rzecznego okrętu dowodzenia typu Presidente de Caycedo 1930 (1 jednostka)
Nazwa klasy tej jednostki stanowi
pewne niedopowiedzenie. Może on bowiem z powodzeniem spełniać także funkcje okrętu-bazy i transportowca; jakoś jednak taką „pannę do wszystkiego” trzeba było
nazwać.
Dla realizacji funkcji
dowódczo-sztabowej, okręt posiada trzy pomieszczenia sztabowe, w tym salę narad,
centralę łączności oraz pomieszczenia mieszkalne dla 10 oficerów, 7 podoficerów
i 4 marynarzy personelu dowódczo-sztabowego.
W roli okrętu-bazy dla małych
jednostek (kutry, trałowce, holowniki itp.) i wodnosamolotów, może zaoferować
zaplecze warsztatowe, magazynowe (paliwa płynne w beczkach i węgiel luzem,
amunicja, żywność itp.), socjalne (łaźnia, pralnia), medyczne (ambulatorium i
izba chorych) oraz mieszkalne dla 40 osób.
Jako transportowiec, może przewieźć do
230 t ładunku i 40-70 osób.
Zakłada się, że wszystkie trzy funkcje
tego okrętu będą wykonywane (zamiennie lub jednocześnie) w czasie większych
operacji na wodach śródlądowych, w oddaleniu od baz własnych.
Uzbrojenie okrętu jest dość
symboliczne i służy głównie do obrony plot. Przewidziano stosunkowo dużą
prędkość, dla umożliwienia „nadążania za akcją” własnych sił.
Jednostkę zbudowała stocznia Astillero
Fluvial Iquitos. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O pełnych kształtach i sporym – jak na jednostkę
rzeczną – zanurzeniu.
Napęd
Dwa kotły olejowo-węglowe z możliwością opalania
drewnem AFI w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania AFI
w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx37
mm/51 COW/FNA M1918, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2670 m;
- 4xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Zainstalowano osiem radiostacji o zróżnicowanym
zasięgu, w tym dwie krótkofalowe.
Presidente de Caycedo, Great Colombia river command ship laid down 1930, launched 1930, completed 1930 (engine 1930)
Displacement:
623 t light; 639 t
standard; 710 t normal; 767 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(196,39 ft / 194,88 ft)
x 32,48 ft x (5,91 / 6,31 ft)
(59,86 m / 59,40 m) x
9,90 m x (1,80 / 1,92 m)
Armament:
2 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
Weight of broadside 3 lbs /
1 kg
Machinery:
Coal and oil fired
boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
1 200 ihp / 895 Kw = 14,23 kts
Range 4 000nm at
10,00 kts
Bunker normal = 71
tons, at max displacement = 127 tons (50% coal)
Complement:
68 - 89
Cost:
£0,134 million / $0,537
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,2%
- Guns: 1 tons, 0,2%
Machinery: 71 tons,
10,1%
Hull, fittings &
equipment: 310 tons, 43,7%
Fuel, ammunition &
stores: 88 tons, 12,3%
Miscellaneous weights:
240 tons, 33,8%
- Hull below water: 124 tons
- Hull above water: 114 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
669 lbs / 303 Kg = 432,6 x 1,5 " / 37 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,55
Metacentric height 1,9
ft / 0,6 m
Roll period: 9,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,84
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,665 / 0,672
Length to Beam Ratio:
6,00 : 1
'Natural speed' for
length: 13,96 kts
Power going to wave
formation at top speed: 49 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 7,10 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 12,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Forward deck: 38,00%, 11,15 ft / 3,40
m, 11,15 ft / 3,40 m
- Aft deck: 40,00%, 11,15 ft / 3,40 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Quarter deck: 10,00%, 11,15 ft /
3,40 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Average freeboard: 11,20 ft / 3,41 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 70,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 153,6%
Waterplane Area:
4 916 Square feet or 457 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 184%
Structure weight / hull
surface area: 45 lbs/sq ft or 218 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,12
-
Longitudinal: 3,00
- Overall:
1,23
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Nie jesteśmy chyba przyzwyczajeni do takiej ilości okrętów rzecznych. Zwłaszcza, że jeszcze do niedawna nie gościły one w ogóle na tym blogu. Biorąc specyfikę geograficzną Wielkiej Kolumbii, są one jednak absolutnie niezbędne. Kolejny raz pochwalę stosowanie prostej i niezawodnej, tłokowej maszyny parowej i mieszanego opalania kotłów (mam nadzieję, że paleniska umożliwiają również korzystanie z drewna opałowego!).
OdpowiedzUsuńŁK
PS. Przepraszam, ale dopiero teraz zauważyłem, że alternatywne opalanie 1 kotła drewnem jest przewidziane... :)
UsuńObydwa kotły mogą być opalane drewnem. Fraza "w jednej kotłowni" dotyczy lokalizacji kotłów.
UsuńJKS
Całkiem fajny okręt zbudowany według interesującej koncepcji. Jednak patrząc na stan ilościowy komponentu rzecznego , który patrząc na rozległość systemów rzecznych i brak ich połączenia, jest mówiąc delikatnie skromny, budzi wątpliwości co do celowości jego budowy w tym czasie. Podstawowym pytaniem rodzącym się po zapoznaniu z raportem i biuletynem nr 22/2/1929 jest: Czym ten okręt będzie dowodził ?
OdpowiedzUsuńPytam, bo liczby ogólne nie są złe, ale po podzieleniu na poszczególne zespoły, już nie imponują.
Kolejne pytanie dotyczy samych okrętów dowodzenia i brzmi: Dlaczego tylko jeden okręt dowodzenia ? Czy planowane są kolejne ? No i oczywiście: Na której rzece będzie stacjonował ? Ostatnie pytania wynikają z braku połączeń wodnych między poszczególnymi dorzeczami, a przecież Presidente de Caycedo nie będzie pływał między oceanami.
Peperon
Siły rzeczne Wielkiej Kolumbii są, ze względu na uwarunkowania geograficzne, podzielone pomiędzy cztery obszary operacyjne:
Usuń- Amazonka - 1 monitor, 2 baterie pływające, 4 kanonierki, 7 kutrów, 4 ślizgacze, 2 stawiacze min, 2 trałowce, 4 kutry desantowe, 1 okręt dowodzenie, 1 transportowiec wojska, 1 zaopatrzeniowiec, 2 holowniki;
- Madre de Dios - 1 kanonierka, 2 kutry, 2 ślizgacze;
- Orinoko i Maracaibo - 4 kutry;
- Magdalena - 2 kutry.
Jak z powyższego wynika, olbrzymia większość sił operuje na Amazonce i jej dopływach. Tam też został przydzielony okręt dowodzenia.
JKS
Dzięki za info.
UsuńPozdrawiam
Peperon