środa, 6 sierpnia 2025

Budowa kolumbijskiego rzecznego okrętu dowodzenia typu Presidente de Caycedo 1930 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego rzecznego okrętu dowodzenia typu Presidente de Caycedo 1930 (1 jednostka)

Nazwa klasy tej jednostki stanowi pewne niedopowiedzenie. Może on bowiem z powodzeniem spełniać także funkcje okrętu-bazy i transportowca; jakoś jednak taką „pannę do wszystkiego” trzeba było nazwać.
Dla realizacji funkcji dowódczo-sztabowej, okręt posiada trzy pomieszczenia sztabowe, w tym salę narad, centralę łączności oraz pomieszczenia mieszkalne dla 10 oficerów, 7 podoficerów i 4 marynarzy personelu dowódczo-sztabowego.
W roli okrętu-bazy dla małych jednostek (kutry, trałowce, holowniki itp.) i wodnosamolotów, może zaoferować zaplecze warsztatowe, magazynowe (paliwa płynne w beczkach i węgiel luzem, amunicja, żywność itp.), socjalne (łaźnia, pralnia), medyczne (ambulatorium i izba chorych) oraz mieszkalne dla 40 osób.
Jako transportowiec, może przewieźć do 230 t ładunku i 40-70 osób.
Zakłada się, że wszystkie trzy funkcje tego okrętu będą wykonywane (zamiennie lub jednocześnie) w czasie większych operacji na wodach śródlądowych, w oddaleniu od baz własnych.
Uzbrojenie okrętu jest dość symboliczne i służy głównie do obrony plot. Przewidziano stosunkowo dużą prędkość, dla umożliwienia „nadążania za akcją” własnych sił.
Jednostkę zbudowała stocznia Astillero Fluvial Iquitos. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O pełnych kształtach i sporym – jak na jednostkę rzeczną – zanurzeniu.
Napęd
Dwa kotły olejowo-węglowe z możliwością opalania drewnem AFI w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania AFI w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Zainstalowano osiem radiostacji o zróżnicowanym zasięgu, w tym dwie krótkofalowe.

Presidente de Caycedo, Great Colombia river command ship laid down 1930, launched 1930, completed 1930 (engine 1930)

Displacement:
            623 t light; 639 t standard; 710 t normal; 767 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (196,39 ft / 194,88 ft) x 32,48 ft x (5,91 / 6,31 ft)
            (59,86 m / 59,40 m) x 9,90 m  x (1,80 / 1,92 m)

Armament:
      2 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 3 lbs / 1 kg

Machinery:
            Coal and oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 1 200 ihp / 895 Kw = 14,23 kts
            Range 4 000nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 71 tons, at max displacement = 127 tons (50% coal)

Complement:
            68 - 89

Cost:
            £0,134 million / $0,537 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,2%
               - Guns: 1 tons, 0,2%
            Machinery: 71 tons, 10,1%
            Hull, fittings & equipment: 310 tons, 43,7%
            Fuel, ammunition & stores: 88 tons, 12,3%
            Miscellaneous weights: 240 tons, 33,8%
               - Hull below water: 124 tons
               - Hull above water: 114 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              669 lbs / 303 Kg = 432,6 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,55
            Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
            Roll period: 9,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,84

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,665 / 0,672
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 13,96 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,10 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            12,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Forward deck:       38,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Aft deck:                40,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Quarter deck:        10,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Average freeboard:                      11,20 ft / 3,41 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 70,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 153,6%
            Waterplane Area: 4 916 Square feet or 457 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 184%
            Structure weight / hull surface area: 45 lbs/sq ft or 218 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,12
                        - Longitudinal: 3,00
                        - Overall: 1,23
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

6 komentarzy:

  1. Nie jesteśmy chyba przyzwyczajeni do takiej ilości okrętów rzecznych. Zwłaszcza, że jeszcze do niedawna nie gościły one w ogóle na tym blogu. Biorąc specyfikę geograficzną Wielkiej Kolumbii, są one jednak absolutnie niezbędne. Kolejny raz pochwalę stosowanie prostej i niezawodnej, tłokowej maszyny parowej i mieszanego opalania kotłów (mam nadzieję, że paleniska umożliwiają również korzystanie z drewna opałowego!).
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS. Przepraszam, ale dopiero teraz zauważyłem, że alternatywne opalanie 1 kotła drewnem jest przewidziane... :)

      Usuń
    2. Obydwa kotły mogą być opalane drewnem. Fraza "w jednej kotłowni" dotyczy lokalizacji kotłów.

      JKS

      Usuń
  2. Całkiem fajny okręt zbudowany według interesującej koncepcji. Jednak patrząc na stan ilościowy komponentu rzecznego , który patrząc na rozległość systemów rzecznych i brak ich połączenia, jest mówiąc delikatnie skromny, budzi wątpliwości co do celowości jego budowy w tym czasie. Podstawowym pytaniem rodzącym się po zapoznaniu z raportem i biuletynem nr 22/2/1929 jest: Czym ten okręt będzie dowodził ?
    Pytam, bo liczby ogólne nie są złe, ale po podzieleniu na poszczególne zespoły, już nie imponują.
    Kolejne pytanie dotyczy samych okrętów dowodzenia i brzmi: Dlaczego tylko jeden okręt dowodzenia ? Czy planowane są kolejne ? No i oczywiście: Na której rzece będzie stacjonował ? Ostatnie pytania wynikają z braku połączeń wodnych między poszczególnymi dorzeczami, a przecież Presidente de Caycedo nie będzie pływał między oceanami.
    Peperon

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Siły rzeczne Wielkiej Kolumbii są, ze względu na uwarunkowania geograficzne, podzielone pomiędzy cztery obszary operacyjne:
      - Amazonka - 1 monitor, 2 baterie pływające, 4 kanonierki, 7 kutrów, 4 ślizgacze, 2 stawiacze min, 2 trałowce, 4 kutry desantowe, 1 okręt dowodzenie, 1 transportowiec wojska, 1 zaopatrzeniowiec, 2 holowniki;
      - Madre de Dios - 1 kanonierka, 2 kutry, 2 ślizgacze;
      - Orinoko i Maracaibo - 4 kutry;
      - Magdalena - 2 kutry.
      Jak z powyższego wynika, olbrzymia większość sił operuje na Amazonce i jej dopływach. Tam też został przydzielony okręt dowodzenia.

      JKS

      Usuń
    2. Dzięki za info.
      Pozdrawiam
      Peperon

      Usuń