niedziela, 23 listopada 2025

Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-13 1937-1938 (9 jednostek)

Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-13 1937-1938 (9 jednostek)

Czwarta generacja kolumbijskich kutrów torpedowych. Od poprzednich dwóch, różni się głównie nowocześniejszymi kształtami kadłuba, ułatwiającymi wejście w ślizg, a co za tym idzie, uzyskanie większej prędkości maksymalnej. Znacznie większy jest również stosunek mocy napędu do wyporności. Mimo wzrostu wyporności, uzbrojenie pozostało bez zmian, poprawił się natomiast zasięg.
Sześć kutrów buduje stocznia Astillero Naval No.2 w Guayaquil, a trzy stocznia Astillero Baranquilla. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O niewielkim wydłużeniu, z redanem.
Napęd
Trzy silniki benzynowe GM/JSFM o mocy 1200 KM każdy.
Do prędkości maksymalnej zastosowano, wyliczony na bazie realnych jednostek, współczynnik zwiększający 1,494.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIIx12,7/90 mm Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xIxwt533 mm.
Inne
Okręt wyposażono w dwie radiostacje.

BT-13, Great Colombia motor torpedo boat laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)

Displacement:
            40 t light; 41 t standard; 47 t normal; 53 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (81,32 ft / 78,84 ft) x 17,52 ft x (4,00 / 4,22 ft)
            (24,79 m / 24,03 m) x 5,34 m  x (1,22 / 1,29 m)

Armament:
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1921 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,252 t each, 2,504 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 3 600 shp / 2 686 Kw = 41,44 kts
            Range 280nm at 22,00 kts
            Bunker normal = 7 tons, at max displacement = 12 tons
              Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
            8 - 11

Cost:
            £0,030 million / $0,119 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 4 tons, 7,4%
               - Guns: 0 tons, 0,6%
               - Weapons: 3 tons, 6,9%
            Machinery: 28 tons, 59,1%
            Hull, fittings & equipment: 8 tons, 17,5%
            Fuel, ammunition & stores: 8 tons, 16,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1,4 lbs / 0,7 Kg = 21,3 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,80
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 7,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 15 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,05

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,316
            Length to Beam Ratio: 4,50 : 1
            'Natural speed' for length: 11,46 kts
            Power going to wave formation at top speed: 89 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 19,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  7,02 ft / 2,14 m,  6,50 ft / 1,98 m
               - Forward deck:       26,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                36,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Quarter deck:        14,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Average freeboard:                      6,24 ft / 1,90 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 193,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 113,1%
            Waterplane Area: 844 Square feet or 78 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 24%
            Structure weight / hull surface area: 7 lbs/sq ft or 32 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,17
                        - Longitudinal: 2,75
                        - Overall: 0,22
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

BT-13 - BT-18 (1937)
BT-19 - BT-21 (1938) 

7 komentarzy:

  1. Realistyczne okręty. Tak w zakresie uzbrojenia, jak i napędu. Mam jednak wątpliwości co do samej idei rozwoju tej klasy jednostek.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwarunkowania geograficzne i polityczne sprawiają, że najbardziej prawdopodobne działania wojenne kolumbijskiej MW, przeważnie będą miały charakter operacji prowadzonych wzdłuż wybrzeży Pacyfiku, od Kanału Panamskiego do Przylądka Horn. Daje to niezłe pole do popisu dla sił przybrzeżnych (coastal forces), w tym kutrów torpedowych.

      JKS

      Usuń
  2. Czy zdradzisz jaką wyporność będzie miał budowany pancernik?

    Marlos

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Projektowa wyporność normalna to 32 750 t. Możliwe są jednak drobne korekty, wprowadzone w trakcie budowy.

      JKS

      Usuń
    2. Czyli pełnowartościowy pancernik który stanie się przyczyną chronicznej bezsenności u dowódcy chilijskiej floty, na którą nawet zdjęcie Admirante Latorre na stoliku nocnym niewiele pomoże.

      Usuń
    3. Mam niejasne przeczucie, że to cierpienie chilijskiego admirała długo już nie potrwa.

      JKS

      Usuń
    4. Obawiam się, że cierpienie zamieni się w ból głowy gorszy od migreny...
      Peperon

      Usuń