piątek, 7 listopada 2025

Budowa kolumbijskiego zbiornikowca floty typu Chimborazo 1937 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego zbiornikowca floty typu Chimborazo 1937 (1 jednostka)

Rozwój ilościowy floty kolumbijskiej oraz ewolucja doktryny morskiej w bardziej ofensywnym kierunku sprawiły, że zbiornikowiec floty Huascarán (post z 17.07.2025) już nie wystarcza. Zdecydowano więc o budowie drugiego, większego okrętu tej klasy.
Zdolność przewozowa Chimborazo to do 9500 t paliw płynnych (surowa ropa, olej opałowy, olej napędowy, benzyny) w 12 zbiornikach oraz do 120 osób. Odmiennie niż w przypadku Huascarána, zrezygnowano z ładowni na węgiel oraz paliwa w beczkach. Węgiel na morskich jednostkach kolumbijskiej MW nie jest już stosowany, a paliwa w beczkach mogą przewozić inne jednostki pomocnicze, np. zaopatrzeniowce, okręty-bazy itp. Z kolei, identycznie jak Huascarán, Chimborazo może tankować okręty w ruchu, oczywiście tylko w sprzyjających warunkach pogodowych.
Stosunkowo silna – jak na okręt pomocniczy – artyleria główna, umożliwia skuteczna obronę przed lekkimi okrętami artyleryjsko-torpedowymi (torpedowce, niszczyciele) wroga. Chimborazo jest pierwszą w kolumbijskiej flocie jednostką, na której zamontowano nowe działka 37/57 mm FNA M1936; więcej o nich napiszę w najbliższym biuletynie.
Zbiornikowiec ten jest aktualnie największym okrętem pomocniczym kolumbijskiej floty, i pewnie przez co najmniej kilka lat nim pozostanie.
Okręt zbudowała stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Komplet dostaw zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla zbiornikowców z lat 30-tych XX. w.
Napęd
Dwa silniki diesla Sulzer Südamerika (SS) o mocy 3900 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx127 mm/51 BS/HM M1931, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 22,70 kg wynosi 19480 m;
- 1xII+4xIx37 mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 2xII+4xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Jednostka została wyposażona w pięć radiostacji oraz radionamiernik. 

Chimborazo, Great Colombia fleet tanker laid down 1935, launched 1936, completed 1937 (engine 1936)

Displacement:
            12 826 t light; 13 139 t standard; 14 365 t normal; 15 346 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (518,32 ft / 504,92 ft) x 60,70 ft x (23,95 / 25,37 ft)
            (157,99 m / 153,90 m) x 18,50 m  x (7,30 / 7,73 m)

Armament:
      4 - 5,00" / 127 mm 51,0 cal guns - 50,04lbs / 22,70kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1910 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      6 - 1,46" / 37,0 mm 57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      6 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              1 x Twin mount on sides, aft deck aft
                        1 raised mount
              4 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 207 lbs / 94 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                    -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 7 800 shp / 5 819 Kw = 15,61 kts
            Range 11 200nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 1 226 tons, at max displacement = 2 208 tons

Complement:
            328 - 426

Cost:
            £2,593 million / $10,372 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 85 tons, 0,6%
               - Guns: 85 tons, 0,6%
            Armour: 6 tons, 0,0%
               - Armament: 6 tons, 0,0%
            Machinery: 219 tons, 1,5%
            Hull, fittings & equipment: 2 994 tons, 20,8%
            Fuel, ammunition & stores: 1 539 tons, 10,7%
            Miscellaneous weights: 9 522 tons, 66,3%
               - Hull below water: 5 830 tons
               - Hull above water: 3 679 tons
               - On freeboard deck: 13 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              8 258 lbs / 3 746 Kg = 132,1 x 5,0 " / 127 mm shells or 1,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,40
            Metacentric height 4,3 ft / 1,3 m
            Roll period: 12,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,81

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,685 / 0,691
            Length to Beam Ratio: 8,32 : 1
            'Natural speed' for length: 22,47 kts
            Power going to wave formation at top speed: 31 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       34,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:                30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        20,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Average freeboard:                      17,07 ft / 5,20 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 79,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 99,4%
            Waterplane Area: 24 236 Square feet or 2 252 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 140%
            Structure weight / hull surface area: 82 lbs/sq ft or 401 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,00
                        - Longitudinal: 1,18
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

7 komentarzy:

  1. Bardzo efektowny okręt pomocniczy. Zainteresowały mnie jednak przede wszystkich owe nowe działka 37 mm. Spodziewałem się nowego modelu (z dłuższą lufą) ale sądziłem, że wydłużysz ją do ~ L/65. Czy działka używają tej samej amunicji, co starszy model? Myślę też, że w realiach lat 40-tych koniecznym stanie się też wymiana artylerii głównej na działa DP (może nawet długolufowe armaty 76 mm?) i wzmocnienie małokalibrowej (przede wszystkim - z uwagi na skuteczność - 37 mm).
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak silne uzbrojenie dla tankowca jest zbędne, jego los jest w rękach eskorty, a nie w samoobronie, nie mniej jednak klasyczne kształty i takie nieco wydłużenie, dały piekną jednostkę, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bywały jednak okręty pomocnicze (o podobnym charakterze), które przenosiły równie ciężkie uzbrojenie. Przykładem są choćby niemieckie, niezwykle efektowne (bo bardzo duże i szybkie) okręty "Altmark" i "Uckermark".
      ŁK

      Usuń
    2. To prawda, że główna rola w obronie zespołu należy do eskorty, ale... Po pierwsze, eskortowców nigdy nie ma tyle, ile by się mieć chciało, a po drugie, jeżeli okręty eskortowane dołożą coś od siebie, to ogólna obrona na pewno na tym nie ucierpi.

      JKS

      Usuń
    3. Altmark jest dobrym przykładem zasadności cięzkiego uzbrojenia na pokładzie, zwłaszcza przydało się we fiordzie Jossing, karol flibustier

      Usuń
    4. Mój głos w dyskusji nie dotyczył zasadności montowania takiego uzbrojenia, a jedynie jego obecności na pokładach wielu okrętów pomocniczych. Nb. w US Navy, i to jeszcze w latach 20-tych, zdarzało się po 8 armat 127 mm L/51. Przykładem choćby USS "Holland" (AS-3). Takie uzbrojenie było więc "w duchu epoki".
      ŁK

      Usuń
    5. @ JKS: rosyjscy wojskowi mają takie niegłupie powiedzenie: "zbyt dużo dział nigdy się nie zdarza" :)
      ŁK

      Usuń