Budowa kolumbijskich małych okrętów desantowych typu PBD-1 1938 (4 jednostki)
Kolejny nabytek floty desantowej.
Uniwersalna jednostka, mogąca zabrać na pokład i wyładować bezpośrednio na brzeg zarówno
pojazdy, sprzęt, zaopatrzenie, jak i żołnierzy.
Maksymalny ciężar zabieranego ładunku
to 158 t. Liczba przewożonych żołnierzy to 74 osoby, a w rejsach krótszych niż
48 godz. 144 osoby. W zakresie pojazdów i sprzętu, okręt może zabrać
alternatywnie:
- 3 czołgi średnie,
- 5 czołgów lekkich,
- 6 tankietek,
- 3 tankietki z holowanymi działkami
37 mm lub haubicami górskimi 75 mm,
- 4 ciężarówki 1,3 t,
- 3 ciężarówki 2,5 t,
- 6 osobowych samochodów terenowych.
Możliwe są rozmaite kombinacje
przewożonego ładunku, np. 2 ciężarówki 1,3 t, 80 t zaopatrzenia i 36 żołnierzy.
Okręty te przewidziane są do
wykorzystania głównie w drugim rzucie desantu, po wstępnym opanowaniu brzegu
przez rzut pierwszy. Wtedy podstawowym ładunkiem będzie piechota i wozy bojowe.
Transport zaopatrzenia będzie realizowany w większości w rzucie trzecim.
Okręty zbudowały stocznie Astillero
Naval No.2 w Guayaquil i Astillero Baranquilla, po dwie jednostki. Wszystkie
dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla niewielkich jednostek desantowych.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 330 KM każdy.
Z uwagi na niekorzystne kształty kadłuba (głównie dziobu), do prędkości
maksymalnej zastosowano współczynnik zmniejszający -1,300.
Uzbrojenie
Na jednostce zamontowano:
- 1xIIx37
mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
-
1xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200
m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym
pociskiem wynosi 2800 m.
Inne
Okręt wyposażono w dwie radiostacje krótkiego zasięgu.
PBD-1, Great Colombia small landing ship laid down 1938, launched 1938, completed 1938 (engine 1938)
Displacement:
279 t light; 288 t
standard; 296 t normal; 303 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(120,03 ft / 113,68 ft)
x 32,48 ft x (4,00 / 4,08 ft)
(36,58 m / 34,65 m) x
9,90 m x (1,22 / 1,24 m)
Armament:
2 - 1,46" / 37,0 mm
57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1936 Model
1 x Twin mount on centreline, forward deck
forward
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mount, 1921 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
Weight of broadside 3 lbs /
2 kg
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
660 shp / 493 Kw = 8,80 kts
Range 1 700nm at
7,00 kts
Bunker normal = 8 tons,
at max displacement = 14 tons
Complement:
18 - 23
Cost:
£0,071 million / $0,285
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,4%
- Guns: 1 tons, 0,4%
Machinery: 18 tons, 6,1%
Hull, fittings &
equipment: 101 tons, 34,2%
Fuel, ammunition &
stores: 18 tons, 6,0%
Miscellaneous weights:
158 tons, 53,3%
- Hull below water: 158 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
30 lbs / 13 Kg = 23,0 x 1,5 " / 37 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 2,48
Metacentric height 3,7
ft / 1,1 m
Roll period: 7,1
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,23
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, raised quarterdeck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,702 / 0,704
Length to Beam Ratio:
3,50 : 1
'Natural speed' for
length: 13,12 kts
Power going to wave
formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 25,80 degrees
Stern overhang: 1,51 ft
/ 0,46 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 10,01 ft /
3,05 m, 9,02 ft / 2,75 m
- Forward deck: 34,00%, 6,00 ft / 1,83
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Aft deck: 36,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 6,00 ft / 1,83 m
- Quarter deck: 14,00%, 9,02 ft / 2,75
m, 9,02 ft / 2,75 m
- Average freeboard: 6,97 ft / 2,13 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 80,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 101,2%
Waterplane Area:
3 096 Square feet or 288 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 150%
Structure weight / hull
surface area: 28 lbs/sq ft or 139 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,72
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
PBD-1 - PBD-4 (1938

Czyli Wielka Kolumbia jest drugim (obok Japonii, państwem), które wprowadziło do służby specjalizowane okręty desantowe jeszcze przed wybuchem DWS. Pomijam tu pierwsze próby brytyjskie i rosyjskie z czasów poprzedniej wojny (głównie "Bolindery" I "Elpidifory"). Ciekawa koncepcja, która będzie mogła być wykorzystana przez US Navy do masowej budowy jednostek desantowych w latach zbliżającej się Wielkiej Wojny. Podoba mi się zastosowane uzbrojenie, które może czynnie wesprzeć lądujące oddziały.
OdpowiedzUsuńŁK
Jak już nieraz pisałem, z przyczyn geopolitycznych, ewentualne przyszłe działania wojenne będą przebiegać głównie wzdłuż wybrzeża Pacyfiku. Czy w kierunku północnym, czy w południowym, to się dopiero okaże 😉. W tej sytuacji, działania desantowe wprost same się o siebie proszą. Admiralicja kolumbijska musiałaby być ślepa i głucha, aby tego nie zauważyć i nie uwzględnić w planach rozwojowych floty.
UsuńJKS
Baardzo sympatyczne jednostki! Tylko trochę wąska ta rampa dziobowa na czołgi średni (to rozumiem coś takiego jak T34?), karol flibustier
OdpowiedzUsuńT-34 byłby sklasyfikowany w 1938 r. (gdyby wtedy istniał!) jako czołg ciężki (i to w większości armii świata).
UsuńŁK
Używany aktualnie (1938) w Wielkiej Kolumbii czołg średni to francuski Renault D2. Jego wymiary to (LxSxH) 5.46 x 2.22 x 2.66 m. Rampa ma szerokość 3,51 m, a więc czołg ten spokojnie się na niej mieści.
UsuńPrzy okazji, przedstawiam listę kolumbijskiego sprzętu pancernego wg stanu na rok 1938:
tankietki:
- Renault UE1, w wersjach uzbrojonej i ciągnika - 2,7 t, 1x7,62 mm (w wersji uzbrojonej);
czołgi lekkie:
- Renault AMR33 - 5,6 t, 1x12,7 mm,
- Renault AMR35 - 7,0 t, 1x12,7 mm,
czołg średni:
- Renault D2 - 19,8 t, 1x47 + 2x7,62 mm;
-czołg ciężki:
- Renault B1 - 31,0 t, 1x75 + 1x47 + 2x7,62 mm;
samochody pancerne:
- White-Laffly AMD 80 - 7,5 t, 1x12,7 + 1x7,62 mm,
- Panhard 165/175 - 8,2 t, 1x37 + 1x7,62 mm.
JKS
Podobny do Somua S35, który był najlepszy w tym czasie na kontynencie, no to spoko, bo myślałem, że mają coś cięższego, karol flibustier
UsuńMam wątpliwości, czy Francuzi sprzedaliby zagranicznemu odbiorcy czołg B1. Ogólnie siły pancerne WK są bardzo nowoczesne. Czy aby nie za bardzo?i
UsuńŁK
Po pierwsze, Kolumbia w żaden sposób Francji nie zagraża. Po drugie, ryzyko że dane, stanowiące francuską tajemnicę wojskową, za pośrednictwem Kolumbii dostaną się w niepowołane ręce jest niewielkie. Po trzecie, Kolumbia już produkuje z licencji modele Renault UE1 i AMR35, a negocjacje w sprawie rozszerzenia licencji się toczą.
UsuńCo do nowoczesności kolumbijskich sił pancernych, to jest raczej umiarkowana. Projekty, w zasadzie wszystkich modeli pochodzą z lat 1932-36 i w większości stanowią nowe nabytki. Do szkolenia wciąż używa się modeli D1 z roku 1926 i NC2 z 1927, wycofanych z pierwszej linii dopiero dwa lata temu (1936).
JKS
Czy w zakresie broni pancernej bardziej prawdopodobna nie byłaby współpraca z Czechosłowacją? Światowy poziom jej przemysłu zbrojeniowego i brak przeszkód formalnych zdają się sprzyjać takiemu rozwiązaniu.
UsuńŁK
20 lat temu wybrano Francję i przynajmniej jakiś czas tak zostanie.
UsuńJKS