sobota, 27 grudnia 2025

Budowa kolumbijskich małych okrętów desantowych typu PBD-1 1938 (4 jednostki)

Budowa kolumbijskich małych okrętów desantowych typu PBD-1 1938 (4 jednostki)

Kolejny nabytek floty desantowej. Uniwersalna jednostka, mogąca zabrać na pokład i wyładować bezpośrednio na brzeg zarówno pojazdy, sprzęt, zaopatrzenie, jak i żołnierzy.
Maksymalny ciężar zabieranego ładunku to 158 t. Liczba przewożonych żołnierzy to 74 osoby, a w rejsach krótszych niż 48 godz. 144 osoby. W zakresie pojazdów i sprzętu, okręt może zabrać alternatywnie:
- 3 czołgi średnie,
- 5 czołgów lekkich,
- 6 tankietek,
- 3 tankietki z holowanymi działkami 37 mm lub haubicami górskimi 75 mm,
- 4 ciężarówki 1,3 t,
- 3 ciężarówki 2,5 t,
- 6 osobowych samochodów terenowych.
Możliwe są rozmaite kombinacje przewożonego ładunku, np. 2 ciężarówki 1,3 t, 80 t zaopatrzenia i 36 żołnierzy.
Okręty te przewidziane są do wykorzystania głównie w drugim rzucie desantu, po wstępnym opanowaniu brzegu przez rzut pierwszy. Wtedy podstawowym ładunkiem będzie piechota i wozy bojowe. Transport zaopatrzenia będzie realizowany w większości w rzucie trzecim.
Okręty zbudowały stocznie Astillero Naval No.2 w Guayaquil i Astillero Baranquilla, po dwie jednostki. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

Typowy dla niewielkich jednostek desantowych.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 330 KM każdy.
Z uwagi na niekorzystne kształty kadłuba (głównie dziobu), do prędkości maksymalnej zastosowano współczynnik zmniejszający -1,300.
Uzbrojenie
Na jednostce zamontowano:
- 1xIIx37 mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 1xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Inne
Okręt wyposażono w dwie radiostacje krótkiego zasięgu. 

PBD-1, Great Colombia small landing ship laid down 1938, launched 1938, completed 1938 (engine 1938)

Displacement:
            279 t light; 288 t standard; 296 t normal; 303 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (120,03 ft / 113,68 ft) x 32,48 ft x (4,00 / 4,08 ft)
            (36,58 m / 34,65 m) x 9,90 m  x (1,22 / 1,24 m)

Armament:
      2 - 1,46" / 37,0 mm 57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1936 Model
              1 x Twin mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1921 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 3 lbs / 2 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 660 shp / 493 Kw = 8,80 kts
            Range 1 700nm at 7,00 kts
            Bunker normal = 8 tons, at max displacement = 14 tons

Complement:
            18 - 23

Cost:
            £0,071 million / $0,285 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,4%
               - Guns: 1 tons, 0,4%
            Machinery: 18 tons, 6,1%
            Hull, fittings & equipment: 101 tons, 34,2%
            Fuel, ammunition & stores: 18 tons, 6,0%
            Miscellaneous weights: 158 tons, 53,3%
               - Hull below water: 158 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              30 lbs / 13 Kg = 23,0 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 2,48
            Metacentric height 3,7 ft / 1,1 m
            Roll period: 7,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,23

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,702 / 0,704
            Length to Beam Ratio: 3,50 : 1
            'Natural speed' for length: 13,12 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,80 degrees
            Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  10,01 ft / 3,05 m,  9,02 ft / 2,75 m
               - Forward deck:       34,00%,    6,00 ft / 1,83 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                36,00%,    6,00 ft / 1,83 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Quarter deck:        14,00%,    9,02 ft / 2,75 m,  9,02 ft / 2,75 m
               - Average freeboard:                      6,97 ft / 2,13 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 80,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 101,2%
            Waterplane Area: 3 096 Square feet or 288 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 150%
            Structure weight / hull surface area: 28 lbs/sq ft or 139 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,72
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

PBD-1 - PBD-4  (1938

10 komentarzy:

  1. Czyli Wielka Kolumbia jest drugim (obok Japonii, państwem), które wprowadziło do służby specjalizowane okręty desantowe jeszcze przed wybuchem DWS. Pomijam tu pierwsze próby brytyjskie i rosyjskie z czasów poprzedniej wojny (głównie "Bolindery" I "Elpidifory"). Ciekawa koncepcja, która będzie mogła być wykorzystana przez US Navy do masowej budowy jednostek desantowych w latach zbliżającej się Wielkiej Wojny. Podoba mi się zastosowane uzbrojenie, które może czynnie wesprzeć lądujące oddziały.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak już nieraz pisałem, z przyczyn geopolitycznych, ewentualne przyszłe działania wojenne będą przebiegać głównie wzdłuż wybrzeża Pacyfiku. Czy w kierunku północnym, czy w południowym, to się dopiero okaże 😉. W tej sytuacji, działania desantowe wprost same się o siebie proszą. Admiralicja kolumbijska musiałaby być ślepa i głucha, aby tego nie zauważyć i nie uwzględnić w planach rozwojowych floty.

      JKS

      Usuń
  2. Baardzo sympatyczne jednostki! Tylko trochę wąska ta rampa dziobowa na czołgi średni (to rozumiem coś takiego jak T34?), karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. T-34 byłby sklasyfikowany w 1938 r. (gdyby wtedy istniał!) jako czołg ciężki (i to w większości armii świata).
      ŁK

      Usuń
    2. Używany aktualnie (1938) w Wielkiej Kolumbii czołg średni to francuski Renault D2. Jego wymiary to (LxSxH) 5.46 x 2.22 x 2.66 m. Rampa ma szerokość 3,51 m, a więc czołg ten spokojnie się na niej mieści.
      Przy okazji, przedstawiam listę kolumbijskiego sprzętu pancernego wg stanu na rok 1938:
      tankietki:
      - Renault UE1, w wersjach uzbrojonej i ciągnika - 2,7 t, 1x7,62 mm (w wersji uzbrojonej);
      czołgi lekkie:
      - Renault AMR33 - 5,6 t, 1x12,7 mm,
      - Renault AMR35 - 7,0 t, 1x12,7 mm,
      czołg średni:
      - Renault D2 - 19,8 t, 1x47 + 2x7,62 mm;
      -czołg ciężki:
      - Renault B1 - 31,0 t, 1x75 + 1x47 + 2x7,62 mm;
      samochody pancerne:
      - White-Laffly AMD 80 - 7,5 t, 1x12,7 + 1x7,62 mm,
      - Panhard 165/175 - 8,2 t, 1x37 + 1x7,62 mm.

      JKS

      Usuń
    3. Podobny do Somua S35, który był najlepszy w tym czasie na kontynencie, no to spoko, bo myślałem, że mają coś cięższego, karol flibustier

      Usuń
    4. Mam wątpliwości, czy Francuzi sprzedaliby zagranicznemu odbiorcy czołg B1. Ogólnie siły pancerne WK są bardzo nowoczesne. Czy aby nie za bardzo?i
      ŁK

      Usuń
    5. Po pierwsze, Kolumbia w żaden sposób Francji nie zagraża. Po drugie, ryzyko że dane, stanowiące francuską tajemnicę wojskową, za pośrednictwem Kolumbii dostaną się w niepowołane ręce jest niewielkie. Po trzecie, Kolumbia już produkuje z licencji modele Renault UE1 i AMR35, a negocjacje w sprawie rozszerzenia licencji się toczą.
      Co do nowoczesności kolumbijskich sił pancernych, to jest raczej umiarkowana. Projekty, w zasadzie wszystkich modeli pochodzą z lat 1932-36 i w większości stanowią nowe nabytki. Do szkolenia wciąż używa się modeli D1 z roku 1926 i NC2 z 1927, wycofanych z pierwszej linii dopiero dwa lata temu (1936).

      JKS

      Usuń
    6. Czy w zakresie broni pancernej bardziej prawdopodobna nie byłaby współpraca z Czechosłowacją? Światowy poziom jej przemysłu zbrojeniowego i brak przeszkód formalnych zdają się sprzyjać takiemu rozwiązaniu.
      ŁK

      Usuń
    7. 20 lat temu wybrano Francję i przynajmniej jakiś czas tak zostanie.

      JKS

      Usuń