niedziela, 19 stycznia 2025

BIULETYN INFORMACYJNY NR 3/1/1920

BIULETYN INFORMACYJNY NR 3/1/1920

Okręty

Oddano do służby:
- monitor rzeczny Inca (post z dnia 15.01.2025),
- dwa kutry patrolowe typu Orinoco.
Rozpoczęto budowę w stoczni krajowej Astillero Baranquilla dwu patrolowców typu Magdalena.
Rozpoczęła się w stoczni amerykańskiej Union Iron WKS w San Francisco budowa dwu małych pancerników typu Callao.
Rozpoczęto w stoczni krajowej Astillero Naval No.1 Callao przebudowę małego, nieopancerzonego krążownika typu Lima (1888) na okręt szkolny. Całe, zdjęte z krążownika uzbrojenie (2x152/26 i 3x47/40) zostanie zagospodarowane w artylerii nadbrzeżnej.

Artyleria nadbrzeżna

Zakończono budowę, na leżącej przed wejściem do bazy Callao wysepce San Lorenzo, baterii nadbrzeżnej składającej się z czterech dział 305/40 M1899. W celu zapewnienia obrony przeciwdesantowej, na wysepce tej ustawiono także sześć dział 65/50, trzy działka rewolwerowe 37/20 mm oraz 4 km-y 7,62 mm.

Lotnictwo

Zakupiono w USA sześć rozpoznawczych łodzi latających Curtiss HS. Planuje się dalsze zakupy maszyn tego typu.
Aktualnie, w skład Dowództwa Lotnictwa Morskiego (Comando de Aviación Naval, CAN) wchodzą:
- 2 wodnosamoloty rozpoznawcze Friedrichshafen FF.33l,
- 1 rozpoznawcza łódź latająca FBA Type A,
- 6 rozpoznawczych łodzi latających Curtiss HS,
- 1 wodnosamolot rozpoznawczo-torpedowo-bombowy Short Type 184,
- 1 rozpoznawczo-bombowa łódź latająca Curtiss H-12A.
Łącznie 11 maszyn.

Pozostałe wiadomości

Założona została w Callao amerykańsko-kolumbijska spółka akcyjna Grupo Bethlehem Steel/Breca (BS/B). Spółka planuje produkcję sprzętu artyleryjskiego i amunicji dla kalibrów 57-127 mm, w wersjach lądowych i morskich.

środa, 15 stycznia 2025

Budowa kolumbijskiego monitora rzecznego typu Inca 1920 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego monitora rzecznego typu Inca 1920 (1 jednostka)

Największa jednostka rzeczna Wielkiej Kolumbii i jedna z największych na świecie. Wejdzie w skład peruwiańskiej flotylli rzecznej, a operować będzie głównie na peruwiańskim i granicznym pomiędzy Peru a Kolumbią, odcinku Amazonki. Stanowić ma niejako (spóźnioną o 10 lat) odpowiedź na brazylijski monitor rzeczny Pernambuco. Okręt brazylijski jest znacznie mniejszy i trochę wolniejszy, ale posiada zbliżone siłą uzbrojenie i potężne – jak na jednostkę rzeczną – opancerzenie.
Uzbrojenie skonfigurowano zgodnie z założeniem, że:
- działa 127 mm będą służyć głównie do zwalczania okrętów wroga oraz umocnień nadbrzeżnych,
- działa 76,2 mm głównie do zwalczania siły żywej i zakrytych stanowisk ogniowych na brzegu,
- działka 37 mm i km-y głównie do zwalczania siły żywej.
Kadłub okrętu powstał w stoczni Astillero Fluvial Iquitos (AFI), stal konstrukcyjna i kadłubowa oraz pancerna pochodzi z krajowej huty Herreria de Maracaibo (HM), napęd i artyleria z USA, a km-y z krajowych zakładów Fábrica Nacional de Armas Lima (FNA), na licencji Browning.
Opis techniczny.

Kadłub

O pełnych kształtach, ale niewielkim zanurzeniu.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray o mocy 450 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na monitorze zamontowano:
- 2xIx127/40 Bethlehem Steel M1890, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem AP 22,70 kg wynosi 14630 m;
- 2xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 6400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 2xIx37/40 Driggs-Schroeder M1885, przy elewacji maksymalnej 11o donośność pociskiem 0,48 kg wynosi 3200 m;
- 4xIx7,62 mm/93 Browning/FNA M1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Opancerzenie
Jak w raporcie.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje. 

Inca, Great Colombia river monitor laid down 1919, launched 1919, completed 1920 (engine 1919)

Displacement:
            1 132 t light; 1 165 t standard; 1 200 t normal; 1 229 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (268,02 ft / 266,40 ft) x 47,57 ft x (5,25 / 5,35 ft)
            (81,69 m / 81,20 m) x 14,50 m  x (1,60 / 1,63 m)

Armament:
      2 - 5,00" / 127 mm 40,0 cal guns - 50,04lbs / 22,70kg shells, 100 per gun
              Breech loading guns in Coles/Ericsson turret mounts, 1890 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in Coles/Ericsson turret mounts, 1900 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      2 - 1,46" / 37,0 mm 40,0 cal guns - 1,06lbs / 0,48kg shells, 500 per gun
              Breech loading guns in Coles/Ericsson turret mounts, 1885 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 double raised mounts
      4 - 0,30" / 7,6 mm 93,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 128 lbs / 58 kg

Armour:
   - Belts:                    Width (max)           Length (avg)            Height (avg)
            Main:           2,99" / 76 mm     170,60 ft / 52,00 m     10,83 ft / 3,30 m
            Ends:           0,98" / 25 mm       95,77 ft / 29,20 m       3,28 ft / 1,00 m
              Main Belt covers 99% of normal length
   - Gun armour:             Face (max)         Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:               4,02" / 102 mm           0,98" / 25 mm                          -
            2nd:                 2,99" / 76 mm             0,98" / 25 mm                          -
            3rd:                  1,50" / 38 mm             0,98" / 25 mm                          -
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm
   - Conning towers: Forward 4,02" / 102 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 900 shp / 672 Kw = 12,01 kts
            Range 3 400nm at 7,00 kts
            Bunker normal = 36 tons, at max displacement = 64 tons

Complement:
            101 - 132

Cost:
            £0,122 million / $0,488 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 36 tons, 3,0%
               - Guns: 36 tons, 3,0%
            Armour: 465 tons, 38,7%
               - Belts: 260 tons, 21,6%
               - Armament: 55 tons, 4,6%
               - Armour Deck: 141 tons, 11,7%
               - Conning Tower: 10 tons, 0,8%
            Machinery: 32 tons, 2,7%
            Hull, fittings & equipment: 599 tons, 49,9%
            Fuel, ammunition & stores: 68 tons, 5,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 180 lbs / 535Kg = 18,9 x 5,0 " / 127 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,40
            Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
            Roll period: 11,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,01

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,632 / 0,634
            Length to Beam Ratio: 5,60 : 1
            'Natural speed' for length: 16,32 kts
            Power going to wave formation at top speed: 29 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Forward deck:       32,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Aft deck:    32,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        16,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:                      8,96 ft / 2,73 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 19,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 159,5%
            Waterplane Area: 9 545 Square feet or 887 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 187%
            Structure weight / hull surface area: 56 lbs/sq ft or 275 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,00
                        - Longitudinal: 1,17
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

sobota, 11 stycznia 2025

BIULETYN INFORMACYJNY NR 2/2/1919

                BIULETYN INFORMACYJNY NR 2/2/1919

Okręty

Wprowadzono do służby pierwszy kuter patrolowy typu Orinoco (post z dnia 07.01.2025).
Zakupiono w USA okręt obrony wybrzeża Seminole (typ Seminole 1900), za kwotę $36 512, z 90% rabatem, we flocie kolumbijskiej otrzymał on nazwę Napo i będzie służył w roli patrolowca. Cena zakupu obejmuje przezbrojenie; Ix57/40 zamieniono na Ix102/40, dodano 2xIx7,62/93 mm oraz 2xwbg z zapasem 12 bg.
Wycofano ze służby i sprzedano na złom torpedowiec Tungurahua (1890).
Dokonano przezbrojenia następujących jednostek:
- niszczyciel Teniente Rodríguez, 6 dział 65/50 mm Hotchkiss zamieniono na 2 działa 76,2/50 Bethlehem Steel i 4 działka 37/40 Driggs-Schroeder;
- kanonierka rzeczna General Pinzón, zamieniono dwa działka 37/20 Hotchkiss, na dwa działa 76,2/23 Bethlehem Steel;
- kanonierka rzeczna Chercinto, zamieniono działko 37/20 Hotchkiss, na działo 76,2/23 Bethlehem Steel.
Cały, zdjęty z okrętów w ramach przezbrojenia, sprzęt artyleryjski zostanie zagospodarowany w artylerii nadbrzeżnej.

Lotnictwo

Zakupiono rozpoznawczą łódź latającą Curtiss H-12A.
Utworzono – bardzo skromne na razie – Dowództwo Lotnictwa Morskiego. Dowódcą został mianowany capitán de corbeta José Miguel de Tosa la Mar, Dowództwo to podlega bezpośrednio Admiralicji Federalnej i aktualnie składa się z:
- 2 rozpoznawczych łodzi latających,
- 1 pływakowego wodnosamolotu rozpoznawczo-torpedowo-bombowego,
- 2 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych.

Pozostałe wiadomości

Rząd Federalny dofinansował dwie stocznie republikańskie; peruwiańską stocznię rzeczną Astillero Fluvial Iquitos (AFI) poprzez 40% powiększenie kapitału zakładowego, oraz stocznię Astillero Baranquilla (AB), poprzez 33% powiększenie kapitału zakładowego.
Zakłady Fábrica Nacional de Armas w Limie (FNA) rozpoczęły produkcję karabinów maszynowych na licencji Browning.

Budżet

Rok budżetowy 1919 zamknął się nadwyżką w wysokości $49 232, środki te zostaną przeniesione na rok następny.

wtorek, 7 stycznia 2025

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Orinoco 1919-1920 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Orinoco 1919-1920 (3 jednostki)

Pierwsze – niewielkie jeszcze – okręty zbudowane w stoczni kolumbijskiej, prawie samodzielnie. Dlaczego „prawie”? Dlatego, że projekt ich został oparty na amerykańskich tzw. 110-stopowych ścigaczach okrętów podwodnych (typ SC 110-ft 1917-19). Nie jest to jednak wierna kopia ww. amerykańskich jednostek. Występują mniejsze, lub większe różnice w wymiarach, architekturze, rodzaju napędu, ilości wałów śrubowych, prędkości, zasięgu i uzbrojeniu. Największa różnica dotyczy napędu; amerykańskie jednostki napędzają trzy silniki benzynowe, a typ Orinoco dwa diesle. Jest to wg mojej wiedzy, pierwszy przypadek zastosowania silników diesla do napędu okrętów wojennych w Ameryce Południowej.
Zadania tych niewielkich jednostek są jasne; patrolowanie, zwalczanie piractwa i kontrabandy, a czasie wojny tropienie i zwalczanie OP wroga. To „zwalczanie”, to trochę na wyrost, czterema lekkimi bg (45 kg) można nieprzyjacielski OP najwyżej odstraszyć i przepędzić.
Wszystkie trzy jednostki buduje stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira. Będą one wykorzystywane na karaibskich wybrzeżach Federacji i zaopatrywane przez admiralicję Wenezueli.
Opis techniczny.

Kadłub

O sporym wydłużeniu i minimalnym współczynniku pełnotliwości.

Napęd

Dwa wały śrubowe, napędzane silnikami diesla Gray, o mocy 330 KM każdy, w jednej maszynowni.

Uzbrojenie

Na okręcie zamontowano:

- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 1xIx7,62 mm/93 Colt-Browning M1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m;
- 1xwbg z zapasem 4 bg.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Okręt został wyposażony w radiostację krótkiego zasięgu i szumonamiernik. 

Orinoco, Great Colombia patrol craft laid down 1919, launched 1919, completed 1919

Displacement:
            63 t light; 65 t standard; 75 t normal; 82 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (111,25 ft / 108,27 ft) x 14,44 ft x (5,58 / 5,87 ft)
            (33,91 m / 33,00 m) x 4,40 m  x (1,70 / 1,79 m)

Armament:
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 120 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,30" / 7,6 mm 93,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1914 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 13 lbs / 6 kg
      Main DC/AS Mortars
      1 - 99,21 lbs / 45,00 kg Depth Charge + 4 reloads - 0,221 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 660 shp / 493 Kw = 17,38 kts
            Range 1 450nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 9 tons, at max displacement = 17 tons

Complement:
            12 - 16

Cost:
            £0,013 million / $0,051 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 2,0%
               - Guns: 1 tons, 1,7%
               - Weapons: 0 tons, 0,4%
            Machinery: 23 tons, 31,4%
            Hull, fittings & equipment: 38 tons, 50,7%
            Fuel, ammunition & stores: 12 tons, 15,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              94 lbs / 42 Kg = 7,0 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,25
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 9,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,20
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,49

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,314
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 10,41 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            26,00%,  8,01 ft / 2,44 m,  6,50 ft / 1,98 m
               - Forward deck:       28,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                28,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Quarter deck:        18,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Average freeboard:                      6,20 ft / 1,89 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 107,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 87,5%
            Waterplane Area: 918 Square feet or 85 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 149%
            Structure weight / hull surface area: 21 lbs/sq ft or 102 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 6,88
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Orinoco (1919)
Apure (1920)
Meta (1920)

piątek, 3 stycznia 2025

BIULETYN INFORMACYJNY NR 1/1/1919

                BIULETYN INFORMACYJNY NR 1/1/1919

Okręty

Rozpoczęto budowę w stoczniach krajowych:
- trzech kutrów patrolowych typu Orinoco,
- jednego monitora rzecznego typu Inca.
Zakupiono w USA:
- krążownik pancerny Rochester (typ New York 1893), za kwotę $331 363, z 90% rabatem, we flocie kolumbijskiej otrzymał on nazwę Cristóbal Colón;
- dwa okręty podwodne typu H (Nautilus i Garfish 1913-14), za kwotę łączną $77 420, z 70% rabatem, we flocie kolumbijskiej otrzymały one nazwy Tiburón i Orca.
Dokonano przezbrojenia następujących jednostek:
- kanonierka Miranda, dodano 2 km 7,62/93 mm Colt-Browning;
- kanonierka Almirante Lezo, dodano 2 km 7,62/93 mm Colt-Browning;
- kanonierka rzeczna Iquitos, zamieniono km-y 7,7/94 mm na km-y 7,62/93 mm Colt-Browning;
- kanonierka rzeczna America, zamieniono km-y 7,7/94 mm na km-y 7,62/93 mm Colt-Browning.
Złożono w amerykańskiej stoczni Union Iron WKS San Francisco, zamówienie na projekt i budowę dwu pancerników obrony wybrzeża/pancerników II klasy. Podstawowe założenia do projektu wyglądają tak:
 - wyporność 12500-15000 tn;
- prędkość maksymalna 20 w;
- uzbrojenie: 4x356 mm, 10-12x152 mm, 10-12 działek małokalibrowych;
- opancerzenie: główny pas burtowy 279-305 mm, pokłady pancerne 89-102 mm.
Zgodnie z zawartą umową, w pracach projektowo-konstrukcyjnych i montażowych ww. okrętów, uczestniczyć będzie kilkunastu inżynierów i techników okrętowych z Wielkiej Kolumbii. Zdobyte tam przez nich wiedza i doświadczenie, zaprocentują w kraju przy samodzielnym projektowaniu i budowie okrętów.

Artyleria nadbrzeżna

Zakupiono w USA dla artylerii nadbrzeżnej cztery działa 305/40 M1899, za kwotę łączną $626 080 z 9% rabatem. Będą one zamontowane w pancernych barbetach, na leżącej przed wejściem do bazy Callao, wysepce San Lorenzo. W celu zapewnienia obrony przeciwdesantowej, na wysepce tej zostanie ustawionych także sześć dział 65/50, trzy działka rewolwerowe 37/20 mm oraz 4 km-y 7,62 mm.

Pozostałe wiadomości

Szefem Admiralicji Federalnej jest almirante José María de Trujillo e Lima, a jego szefem sztabu contra almirante Álvaro Adán de la Hoya Velasco.
Dokapitalizowano z budżetu federalnego największą stocznię Wielkiej Kolumbii w Callao, teraz Rząd Federalny posiada tam pakiet kontrolny 45% akcji. Stocznia otrzymała nową nazwę: Astillero Naval No. 1, w skrócie AN1. Planuje się podobne kroki w stosunku do niektórych innych stoczni.
W formie przedsięwzięcia prywatno-państwowego, utworzono w Limie zakłady zbrojeniowe pod nazwą Fábrica Nacional de Armas (FNdA). Na razie, będą one produkować na licencji Driggs-Schroeder, sprzęt i amunicję artyleryjską do kalibru 57 mm. Są plany znacznej rozbudowy zakładu, głównie w oparciu o amerykańskie licencje.

poniedziałek, 30 grudnia 2024

FLOTA KOLUMBIJSKA – WCZORAJ, DZIŚ I JUTRO

FLOTA KOLUMBIJSKA – WCZORAJ, DZIŚ I JUTRO

Wczoraj

Pierwszym okrętem floty Kolumbijskiej był 300-tonowy, uzbrojony, drewniany, żaglowy szkuner o handlowej proweniencji. Z kolei, pierwszym okrętem wojennym z prawdziwego zdarzenia była parowo-żaglowa, drewniana, 34-działowa fregata bateryjna Apurimac (1850). Jednostka ta wykazała się znaczną długowiecznością; zdeklasowana w roku 1890 do transportowca wojska, dotrwała aż do roku 1915. W drugiej połowie XIX w. flota Kolumbijska składała się z kilku kanonierek parowych i parowo-żaglowych. W roku 1888 pojawił się pierwszy, choć mały i nieopancerzony krążownik Lima. W latach 1902-13, marynarkę zasiliło kilka nowych, stosunkowo wartościowych okrętów: dwa krążowniki pancernopokładowe, kanonierka, niszczyciel i dwa okręty podwodne.
W ostatnim dziesięcioleciu ubyło ze stanu floty Federacji aż 8 jednostek: trzy kanonierki, dwa awiza, dwa okręty podwodne i wspomniany wyżej Apurimac. Największą stratą było wycofanie dwu stosunkowo nowych, zbudowanych we Francji okrętów podwodnych Ferré i Palacios (budowa 1912-13, kasacja 1919). Niewłaściwa ich eksploatacja spowodowała prawie całkowite zużycie baterii akumulatorów, a także innych mechanizmów. Ponieważ Francja była ówcześnie uwikłana w zmagania IWS, nie udało się do roku 1918 pozyskać nowych baterii i części zamiennych, a okręty – niewątpliwie pochopnie i przedwcześnie – skasowano.

Dziś

Aktualny stan floty kolumbijskiej (bez jednostek rzecznych) przedstawia się następująco:

Klasa

Typ

Ilość

Nazwa

Rok budowy

Wyporność normalna

Moc maszyn

Prędk.

Zasięg

Artyleria

Wyrz. torp.

Wbg

Min

Samol.

Opanc. max

[t]

[KM]

[w]

[Mm/w]

I

II

III

IV

V

[mm]

CL

Lima

1

Lima

1888

1 700

1 800

16,2

4500/10

2x152

3x47

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

Almirante Grau

2

Almirante Grau

1907

3 100

14 000

24,0

3300/10

2x152

8x76,2

6x57

2x37

 -

2x450

 -

 -

 -

38

Coronel Bolognesi

1907

DD

Teniente Rodríguez

1

Teniente Rodríguez

1911

490

8 600

28,0

1200/10

6x65

 -

 -

 -

 -

3x450

 -

 -

 -

 -

TB

Tungurahua

1

Tungurahua

1890

56

900

19,7

350/12

1x37

 -

 -

 -

 -

1x356

 -

 -

 -

 -

GB

Miranda

1

Miranda

1895

200

315

10,0

850/8

4x57

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

Libertador Bolívar

1

Libertador Bolívar

1896

800

4 500

21,5

2400/10

2x120

4x47

 -

 -

 -

3x450

 -

 -

 -

25

Almirante Lezo

1

Almirante Lezo

1902

1 200

2 500

18,0

2500/10

2x120

4x37

 -

 -

 -

4x356

 -

 -

 -

 -

TS

Mariscal Sucre

1

Mariscal Sucre

1887

1 030

1 900

14,2

2640/10

2x102

2x57

6x47

2x37

 -

 -

 -

 -

 -

 -

Są to bardzo skromne aktywa, szczególnie w porównaniu z flotą chilijską. Liczy ona w roku 1919: 2 pancerniki, 2 krążowniki pancerne, 3 krążowniki pancernopokładowe, 9 niszczycieli, 7 torpedowców, 6 okrętów podwodnych, 1 patrolowiec i 1 krążownik szkolny.

Obecne rozlokowanie floty morskiej wygląda tak, że kanonierki Miranda i Almirante Lezo stacjonują w portach Morza Karaibskiego, a pozostałe jednostki w bazach na Pacyfiku.
Poniżej zestawienie jednostek rzecznych.

Klasa

Typ

Ilość

Nazwa

Rok budowy

Wyporność normalna

Moc maszyn

Prędk.

Zasięg

Artyleria

Min

Opanc. max

[t]

[KM]

[w]

[Mm/w]

I

II

III

IV

[mm]

RGB

General Pinzón

1

General Pinzón

1881

740

 ?

13,0

3x37

 -

 -

 -

 -

 -

Esperanza

2

General Nerín

1895

400

430

15,0

3x37

 -

 -

 -

 -

 -

Esperanza

1897

Chercinto

1

Chercinto

1896

643

400

12,0

?

3x37

 -

 -

 -

 -

 -

Iquitos

1

Iquitos

1896

50

 ?

7,5

1x47

2x7,7

 -

 -

 -

 -

América

1

América

1904

240

350

14,0

4x47

2x7,7

 -

 -

 -

 -

RC

No 1

4

No 1

1913

20

160

12,0

2400/10

1x37

 -

 -

 -

 -

 -

No 2

1913

No 3

1913

No 4

1913

Flota „trzcin i szuwarów” też nie wygląda imponująco, ale dzięki własnemu zapleczu stoczni rzecznych, stan ten będzie można dość szybko poprawić.

Prawie wszystkie jednostki rzeczne bazują na znajdującym się w granicach Federacji odcinku Amazonki oraz jej dopływach. Tylko dwa kutry typu No 1 operują na rzece Magdalena.
Artyleria nadbrzeżna nieliczna i przestarzała. Są to: 2 działa kalibru 152/26 mm M1879, 6 dział 139/30 mm M1884, 2 działa 100/26 mm M1881 i 10 działek rewolwerowych 37/20 mm M1885.
Lotnictwo morskie tylko symboliczne; składa się z: 1 pływakowego wodnosamolotu rozpoznawczo-torpedowo-bombowego Short Type 184, 1 rozpoznawczej łodzi latającej FBA Type A i 2 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych Friedrichshafen FF.33l.
Piechota morska, jako osobny rodzaj wojsk, nie istnieje.
Infrastruktura portowa jest – przy obecnej wielkości floty – więcej niż wystarczająca. Obejmuje ona duże bazy MW w Callao i Cartagenie, średnie w Panamie, La Guaira, Puerto Cabello i Talara oraz małe w Cumanie, Buenaventurze, Baranquilli, Guayaquil i Ilo. Stoczni bezpośrednio podległych federalnej MW brak.

Jutro
Zadania floty
Dla komponentu morskiego floty wyznaczono następujące zadania (kolejność wg ważności zadania:
na Pacyfiku:
1.     obrona wybrzeża własnego,
2.      ochrona żeglugi własnej,
3.      wsparcie wojsk lądowych działających w pasie przybrzeżnym,
4.      zwalczanie żeglugi wroga,
5.      zwalczanie piractwa i kontrabandy;
na Morzu Karaibskim:
6.     obrona wybrzeża własnego,
7.     ochrona żeglugi własnej,
8.     zwalczanie piractwa i kontrabandy.
Oczywiście, zadania nr 1, 2, 3, 4, 6 i 7 będą wykonywane tylko w czasie wojny.
Może dziwić, że wśród ww. zadań nie ma zwalczania nieprzyjacielskiej floty. Niestety, stosunek sił pomiędzy flotami możliwych wrogów, czyli Chile i Brazylii, a flotą kolumbijską jest taki, że nawiązanie w miarę równorzędnej walki jest po prostu niemożliwe. Jeżeli rozwój floty Federacji będzie przebiegał pomyślnie, zadanie takie zostanie do listy dodane.
Dla komponentu rzecznego zadania wyglądają tak: 
1.     patrolowanie rzek i jezior,
2.     wsparcie wojsk lądowych działających w pasie przybrzeżnym,
3.     zwalczanie jednostek wroga,
4.     zwalczanie piractwa i kontrabandy.
Plany rozwoju
Na lata 1919-25, planuje się pozyskanie i wprowadzenie do służby następujących okrętów morskich:
- dwa pancerniki obrony wybrzeża,
- jeden krążownik pancerny,
- sześć niszczycieli,
- dwa okręty podwodne,
- dwie kanonierki,
- jeden okręt minowy,
- trzy patrolowce,
- trzy kutry patrolowe,
- nieokreśloną bliżej liczbę innych okrętów, jeżeli nadarzy się szczególnie korzystna okazja zakupu.
Zakłada się trzy drogi pozyskania okrętów:
- budowa w stoczniach własnych,
- budowa w stoczniach obcych,
- zakup używanych okrętów po preferencyjnych cenach, lub zgoła gratis.
Przewiduje się także modernizację/przebudowę niektórych już posiadanych jednostek. Jednostki te, a także część pozostałych, będzie przezbrojona, celem ujednolicenia uzbrojenia.
Jeśli chodzi o komponent rzeczny, to w ww. latach, planuje się wprowadzenie do służby:
- dwu monitorów rzecznych,
- pięciu kanonierek,
- dziesięciu kutrów.
Zakłada się, że wszystkie te jednostki powstaną w stoczniach krajowych.
Planuje się także rozbudowę artylerii nadbrzeżnej. Nie będzie to rozbudowa zbyt imponująca, bardzo długa linia wybrzeży oraz brak własnych wytwórni artylerii, umożliwią instalację baterii nadbrzeżnych tylko w niewielu kluczowych punktach.
Nie zapomniano także o stosunkowo nowej broni, czyli lotnictwie morskim. W latach 1919-25, zamierza się dokonać zakupu łącznie 20-30 hydroplanów rozpoznawczych i rozpoznawczo-torpedowo-bombowych.
Tworzenia oddziałów piechoty morskiej, w najbliższej przyszłości się nie przewiduje.
W zakresie infrastruktury lądowej, zamierza się w najbliższych sześciu latach rozpocząć budowę, podporządkowanych Admiralicji Federalnej, stoczni morskich; jednej większej w Callao (jednostki do 180 m długości, rozpoczęcie 1920, zakończenie I etapu 1923, II etapu 1925) oraz mniejszych w La Guaira, Buonaventura, Cartagena i Guayaquil. Planuje się również rozbudowę i modernizację istniejących baz marynarki.
To tyle, co do planu na lata 1919-25. Nowy plan, obejmujący lata 1926-35, zostanie opracowany i przedstawiony w swoim czasie.