sobota, 5 lipca 2025

Budowa kolumbijskich rzecznych ślizgaczy typu HG-1 1929 (6 jednostek)

Budowa kolumbijskich rzecznych ślizgaczy typu HG-1 1929 (6 jednostek)

Takiego maleństwa – w roli głównego bohatera postu – to tu jeszcze nie było!
Ślizgacze te mają niezbyt typowy napęd; większość istniejących ówcześnie realnie typów była napędzana silnikiem lotniczym i śmigłem. Okręciki te będą używane do bliskiego rozpoznania oraz zadań łącznikowych. Przy załodze do 2 osób, mogą przewieźć do 80 kg ładunku.
Karabin maszynowy jest „przenośny”, zamiennie można go umocować pomiędzy tylnymi siedzeniami i używać podczas ucieczki.
Ponieważ Springsharp nie przyjmuje do wiadomości faktu istnienia takich konstrukcji, raport jest wygenerowany częściowo „ręcznie”
Po dwie jednostki zbudowały stocznie: Astillero Fluvial Iquitos, Astillero Fluvial Riberalta i Astillero Fluvial Puerto Arica. Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

Płaskodenny z redanem.
Napęd
Silnik benzynowy GM/JSFM o mocy 120KM.
Do prędkości zastosowano współczynnik zwiększający 2,799.
Uzbrojenie
Ślizgacz wyposażono w:
- 1xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Zainstalowano radiostację krótkofalową. 

HG-1, Great Colombia hydroglider laid down 1929

Displacement:
            1 t light; 1 t standard; 2 t normal; 2 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (23,24 ft / 22,74 ft) x 6,50 ft x (1,51 / 1,66 ft)
            (7,08 m / 6,93 m) x 1,98 m  x (0,46 / 0,50 m)

Armament:
      1 - 0,30" / 7,62 mm 80,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 120 shp / 90 Kw = 31,64 kts
            Range 180nm at 16,00 kts
            Bunker normal = 0,55 tons, at max displacement = 1 tons
              Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
            2 - 4

Cost:
            £0,001 million / $0,004 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 2,8%
               - Guns: 0 tons, 2,8%
            Machinery: 1 tons, 57,4%
            Hull, fittings & equipment: 0 tons, 12,7%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 27,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              0 lbs / 0 Kg = 21,4 x 0,3 " / 7,62 mm shells or 0,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 2,48
            Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
            Roll period: 4,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 27 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,14

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,328
            Length to Beam Ratio: 3,50 : 1
            'Natural speed' for length: 6,37 kts
            Power going to wave formation at top speed: 82 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            28,00%,  2,00 ft / 0,61 m,  1,74 ft / 0,53 m
               - Forward deck:       22,00%,  1,51 ft / 0,46 m,  1,51 ft / 0,46 m
               - Aft deck:                22,00%,  1,51 ft / 0,46 m,  1,51 ft / 0,46 m
               - Quarter deck:        28,00%,  1,51 ft / 0,46 m,  1,51 ft / 0,46 m
               - Average freeboard:                      1,60 ft / 0,49 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 195,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): +infinity
            Waterplane Area: 90 Square feet or 8 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 25%
            Structure weight / hull surface area: 2 lbs/sq ft or 11 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,19
                        - Longitudinal: 2,20
                        - Overall: 0,24
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

HG-1 - HG-6 (1929)

4 komentarze:

  1. Jednostki dość często występujące we flotyllach rzecznych. Także w Polsce, we Flotylli Pińskiej. Mój wzrok nie pozwala mi rozeznać szczegółów rysunku, ale - jak myślę - nie są one i tak istotne... :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Ważne okręty dla flotylli rzecznych, co by nie powiedział, dlatego nie ma co im dokuczać, ale zapytać, dlaczego nie więcej, to na dwie flotylle?... Jak to wygląda od strony przydziałów? karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po dwa ślizgacze zostały przydzielone do zespołów operujących na terenie Kolumbii, Peru i Boliwii, czyli w górnym biegu i dopływach Amazonki. Ponieważ obszary operacyjne Kolumbii i Boliwii są ze sobą połączone, skład zespołów w tych republikach może ulegać zmianom.

      JKS

      Usuń