Budowa kolumbijskich rzecznych ślizgaczy typu HG-1 1929 (6 jednostek)
Takiego maleństwa – w roli głównego
bohatera postu – to tu jeszcze nie było!
Ślizgacze te mają niezbyt typowy
napęd; większość istniejących ówcześnie realnie typów była napędzana silnikiem
lotniczym i śmigłem. Okręciki te będą używane do bliskiego rozpoznania oraz
zadań łącznikowych. Przy załodze do 2 osób, mogą przewieźć do 80 kg ładunku.
Karabin maszynowy jest „przenośny”, zamiennie
można go umocować pomiędzy tylnymi siedzeniami i używać podczas ucieczki.
Ponieważ Springsharp nie przyjmuje do
wiadomości faktu istnienia takich konstrukcji, raport jest wygenerowany
częściowo „ręcznie”
Po dwie jednostki zbudowały stocznie: Astillero
Fluvial Iquitos, Astillero Fluvial Riberalta i Astillero Fluvial Puerto Arica.
Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Płaskodenny z redanem.
Napęd
Silnik benzynowy GM/JSFM o mocy 120KM.
Do prędkości zastosowano współczynnik
zwiększający 2,799.
Uzbrojenie
Ślizgacz wyposażono w:
- 1xIx7,62
mm/80 Browning/FNA M1919, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1000 m.
Inne
Zainstalowano radiostację
krótkofalową.
HG-1, Great Colombia hydroglider laid down 1929
Displacement:
1 t light; 1 t
standard; 2 t normal; 2 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(23,24 ft / 22,74 ft) x
6,50 ft x (1,51 / 1,66 ft)
(7,08 m / 6,93 m) x
1,98 m x (0,46 / 0,50 m)
Armament:
1 - 0,30" / 7,62 mm 80,0
cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
aft
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Machinery:
Petrol Internal
combustion motors,
Geared drive, 1 shaft,
120 shp / 90 Kw = 31,64 kts
Range 180nm at 16,00
kts
Bunker normal = 0,55
tons, at max displacement = 1 tons
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
2 - 4
Cost:
£0,001 million / $0,004 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 2,8%
- Guns: 0 tons, 2,8%
Machinery: 1 tons,
57,4%
Hull, fittings &
equipment: 0 tons, 12,7%
Fuel, ammunition &
stores: 1 tons, 27,1%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
0 lbs / 0 Kg = 21,4 x 0,3 " / 7,62 mm
shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 2,48
Metacentric height 0,3
ft / 0,1 m
Roll period: 4,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 27 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,14
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,328
Length to Beam Ratio:
3,50 : 1
'Natural speed' for
length: 6,37 kts
Power going to wave
formation at top speed: 82 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 28,00%, 2,00 ft /
0,61 m, 1,74 ft / 0,53 m
- Forward deck: 22,00%, 1,51 ft / 0,46
m, 1,51 ft / 0,46 m
- Aft deck: 22,00%, 1,51 ft / 0,46 m, 1,51 ft / 0,46 m
- Quarter deck: 28,00%, 1,51 ft / 0,46
m, 1,51 ft / 0,46 m
- Average freeboard: 1,60 ft / 0,49 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 195,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): +infinity
Waterplane Area: 90
Square feet or 8 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 25%
Structure weight / hull
surface area: 2 lbs/sq ft or 11 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,19
-
Longitudinal: 2,20
- Overall:
0,24
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has quick, lively
roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
HG-1 - HG-6 (1929)
Jednostki dość często występujące we flotyllach rzecznych. Także w Polsce, we Flotylli Pińskiej. Mój wzrok nie pozwala mi rozeznać szczegółów rysunku, ale - jak myślę - nie są one i tak istotne... :)
OdpowiedzUsuńŁK
No nie są...
UsuńJKS
Ważne okręty dla flotylli rzecznych, co by nie powiedział, dlatego nie ma co im dokuczać, ale zapytać, dlaczego nie więcej, to na dwie flotylle?... Jak to wygląda od strony przydziałów? karol flibustier
OdpowiedzUsuńPo dwa ślizgacze zostały przydzielone do zespołów operujących na terenie Kolumbii, Peru i Boliwii, czyli w górnym biegu i dopływach Amazonki. Ponieważ obszary operacyjne Kolumbii i Boliwii są ze sobą połączone, skład zespołów w tych republikach może ulegać zmianom.
UsuńJKS